• Körning
  • Trådstartare Trådstartare åke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 244

åke

Trådstartare
Håller på och letar en ny välkörd häst.Vad anser ni är välkört?Ringde på ett sto som var mycket körd. Gick bara på postkandar och med skyggisar. Hon blev lätt i rumpan annars som han så fint sa. Nästa sto var välkörd även hon. Jodå hon var 8år och dom hade jusst satt henne i vagn.Nu undrar jag VAD ska en välkörd häst kunna enl. folk.

Sv: Välkörd

Vara utbildad motsvarande att kunna gå lätt klass i körning godkänt och kunna klara en brukskörningsbana utan att bli diskad i något moment (förutsatt att kusken gör sitt) tycker jag är en ganska konkret och bra gräns att sätta för att en häst ska kunna räknas som välkörd. Och den ska dessutom kunna köras i alla gångarter utan problem av en relativt grön kusk under handledning av ordinarie kusk.

Ja det tycker jag med. Men det finns ju inga sådanna hästar tydligen. En häst som dom jusst har haft framför vagn går väl ändå inte att kalla för körd? Eller menar folk typ körda i transport?????? Eller att kusen är körd i huvudet? Jag börjar tröttna på att leta efter körda hästar nu. Nu får det bli jakt på tvååringar att utbilda själv.

kan man köra bra så är nog det den allra bästa lösningen, då får man vad man vill!

annars är min välkörd :)
en viktig ingrediens i ordet välkörd för mig är att den kan stå still, selas på av en människa och köras av okunnig med viss hjälp.

Det finns många mycket välutbildade körhästar tillsalu. Problemet är att ingen vill betala vad de är värda därför så expoterar vi våra bästa hästar till bla USA. Med välkörd häst så tycker jag att man i första hand ska se till hästens ålder. En 4 åring kan vara välkörd för sin ålder! Hästen skall i första hand anses som en säker körhäst. den skall var körd i trafik, stå stilla vid anspänning osv. Vad det gäller övrig utb så får man oftast det man betalar för.
/M

Jag gissar att du helst vill ha ett kallblod eller?
Många riktigt välkörda arbetshästar o kallblod kommer inte ut på annons alls, utan säljs ofta genom kontakter istället.

Om du inte promt vill ha ett sto, så hade kvinnersta en ardennervalack till salu nu för 15 000 såg jag på annons sidan.
En häst som kommer från en körutbildning borde i rimlighetens namn vara ganska välkörd och van vid rätt många olika redskap.
Det är ju inte så långt härifrån heller.

Man får också göra skillnad på körd häst och välkörd. Kan skilja ganska mycket märkte vi också när vi letade häst. Står det i annonsen att hästen kräver van kusk el. fast hand kan man lätt misstänka att hästen är "sjövild" eller halvt är en skenkula som inte passar till arbetskörning för man måste hela tiden hålla ett vakande öga på den.

Men jag tror också att en unghäst är det bästa, då får man det man vill ha, även om man får vänta några år på att den ska vara i full gång. ATL och tidningen Hästen är stället där jag hittat mest kallblodsannonser som varit något att ha.

Det spelar ingen större roll vad det är för kön. Helst vill vi ha val. el. hingst men det finns inga ardenner som är rejält körda varesig på annonser eller i atl. mm. Säljarna tycker att dom är mycket körda och hanterade när dom har gått i vagn 3-4ggr. Det är DÄR problemet ligger. Många kan inte ens stå still på stället utan en hötuss framför sig. Den som Kvinnersta skolan har tillsalu skall enl. uppgift ej vara körd. En kompis har ringt på den. Ne det blir till att jaga 2 åringar nu framöver.

Senast ändrad:

Jag tycker att en välkörd häst är en som jag inte behöver fundera på vart jag kör, eller vad jag sätter bakom. Att den lyssnar på stopp, start och sväng.
Mitt halvblodssto är körd med både vagn och släde, lite körd efter lugna trafikerade vägar, funkar hyfsat bra i både skritt och trav, men om jag skulle kalla henne välkörd....tror jag inte, då jag än inte "litar" på henne fullt i körningsmomenten. Tycker hon har alldeles för lite körtimmar bakom sig.
Har kanske höga krav på henne, men jag har höga säkerhetskrav vad gäller körning.

såg en annons på blocket idag. 42 poäng på körprov.. Dessutom var han en snygging på kortet :)

Tänk om man fick en sån framför sig nån dag :)

/jenny, kör klent varmblod ..

tss .. vad är 42p -när man själv har en 50 poängare i stallet :angel:

/Lina, kör mäktig shettis

snigelfarmor skrev:
såg en annons på blocket idag. 42 poäng på körprov.. Dessutom var han en snygging på kortet :)

Tänk om man fick en sån framför sig nån dag :)

/jenny, kör klent varmblod ..
Har ringt på den med. Han står i Jämtland och med tanke på att det har varit många spek och tittat på han så drar man öronen åt sig.Man undrar ju varför ingen har slagit till innan.

Senast ändrad:

Priset? (Som väl inte stod i annonsen, eller har jag så dåligt minne?)
Han var snygg vid en snabb titt, i alla fall!
Lotta

Fia-Lina skrev:
Priset? (Som väl inte stod i annonsen, eller har jag så dåligt minne?)
Han var snygg vid en snabb titt, i alla fall!
Lotta
När vi ringde ville dom ha 25000kr

Har PMat dig om ett stuteri i Dalarna som verkligen har välinkörda hästar. Köpte ett sto därifrån som verkligen går att köra med allt. Hon är en klippa framför vagn. Idag går hon på Öland i turistverksamheten där

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 453
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 935
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka