"Välja valp"

Sv: "Välja valp"

Som jag tänker måste ju uppfödarna ha något tursystem även om de inte går ut officiellt med det. Jag menar om de har tre valpköpare som alla vill ställa ut men bara en valp som verkligen sticker ut, hur avgör de då utan något inbördes tursystem?

Där går jag på övriga kriterier och detaljer hos köparna. Familjesituation, andra hundar i flocken, hur stort utställningsintresset är, personkemin och massor av annat. Har man en riktigt lovande valp och 3 valpköpare som alla vill ha just den, så väljer jag den som jag fattar bäst tycke för helt enkelt. Oavsett om den hörde av sig 2 år innan kullen föddes, eller 2 veckor innan.

*kl*

När jag skulle skaffa boxer nu i våras tog jag kontakt med uppfödare under hösten. Hittade en som jag hade daglig kontakt med (MSN) och vi lärde känna varandra väl. Innan parningen skedde åkte jag dit och hälsade på föräldrarna, pratade om rasen och vad jag hade för planer för valpen.

Jag har en äldre hane här hemma, shih-tzu, som inte är förtjust i andra hanar så för att undvika problem i framtiden sa jag att jag måste ha en tik vilket hon var helt införstådd med. Jag vill ställa ut, testa på bruks och lydnad för att se vad vi fastnar för och eventuellt tävla (första brukshunden).

När kullen föddes hade vi tur, det kom hela 7 tikar och 1 hane! Två av tikarna gick bort direkt då de var vita och sedan valde uppfödaren ut 3 som såg extra lovande ut. Jag var först ut i "kön" men lovade bort en av de 3 till en tjej som var sjuk och därför inte kunde komma och välja.

Så, två kvar alltså. När jag tog Arwen i famnen så somnade hon, och på den vägen är det. Nu är hon 4 månader, framåt och nyfiken men i tuffaste laget. I stort är jag väldigt nöjd, även om jag önskat att de varit lite äldre när vi fick välja (3 veckor). Jag har fått lägga på mer skinn på näsan när det gäller ledarskap och uppfostran, men fortsätter hon så som hon gör nu tror jag säkert att hon blir en fin brukshund i framtiden (när hon är på rätt humör... :angel:).

IMG_1780.jpg

Helkass bild från ett litet träningspass igår innan jag hann ställa om inställningarna i kameran. :p

KL..
Jag har alltid tidigare valt mina valpar själv, även om det naturligtvis varit med uppfödarens hjälp. Visst är det tveklöst så att uppfödaren känner valparna bäst, men jag känner mig bäst, så helt utan valmöjlighet skulle jag nog inte vilja vara.

Nu har jag iofs en tik på foder, som jag ju inte direkt valt själv. Men de gånger jag träffade valparna fastnade jag också för just denna tik. så det blev ju också bra!

Min valp var ca 11 veckor när jag fick henne.
Det var 2 tikar kvar och jag skulle få den ena på foder..
Uppfödaren valde ut valp till mig, om dom gjorde det på grund av eventuellt avelsmaterial eller vilken valp som vore lättast att sälja om den var kvar vet jag inte. Jag har aldrig tänkt på att fråga heller (kom jag just på) men de två tikarna var väldigt olika som små!
Å andra sidan har jag känt uppfödarna länge och dessutom ser man ju lite mer personligheter i dem vid 11 veckor så det var kanske inget svårt val för dem vilken som skulle passa hos mig bäst...

Litar på vad? Att de kan se om en valp är söt?

Som redan nämnts det är skillnad på små ullgulliga vavvor som inte kräver så mycket mot hundar i 35-50 kg klassen.

Vissa klarar av en mild tik på 35 kg medans de kan ha stora problem med en dominant, bufflig hane på 48 kg. Detta inser de dock oftast inte själv. Folk har tyvärr ofta stora problem med självinsikten....

Sen är det ju så att man för det mesta ändå älskar hunden när man väl får hem den. Barn väljer man ju inte heller en de flesta älskar ändå dom de får, och chansen är ju större att man blir lycklig med hunden om bägge bitarna funkar - att hunden passar en och att man älskar den och inte bara att man älskar den.

Det fanns ju tre valpar kvar när jag köpte Ceasar och eftersom jag inte skulle ställa ut så är det ju helt enkelt mest logiskt att jag tog den hund som inte dög till just det.
Faktum med att den enda hund "där jag fått välja" av valpar är den hund jag är minst fäst vid.

ja man tiken får väll inte 85 valpar ????????????

Nej, men alla 85 var seriöst intresserade och enligt dig skulle då uppfödaren för att vara seriös ha tagit emot alla dessa 85 + ev. familjemedlemmar och suttit och pratat hund och fikat med alla och envar innan h*n bestämde sig för vilka som skulle få köpa valp :cool:

Jag kan berätta hur det var när jag köpte valp förra gången. Jag ville ha en tikvalp och var sist i kön om att få välja valp, enligt valpuppfödaren när jag pratade med henne.

När valparna var 6 veckor så ringde jag ner till uppfödaren och bad att få bestämma en dag då jag kunde komma och besöka valparna.

När jag kom dit så visade det sig att jag var den andra valpköparen som kom. En av tikarna var redan tingad, så jag hade de 5 andra att välja på. Hon sa till mig att välja ut 2 som jag kunde tänka mig.
Sagt och gjort, jag valde ut 2 och "rangordnad" dem. Den jag hade som nr 1 sa hon direkt att den trodde hon inte det skulle bli, för den skulle vara kvar som utsällningtik hos henne så det blev nog den andra tiken.

När det var några dagar kvar innan jag skulle hämta valpen, ringer uppfödaren och säger att jag får ta den som jag helst ville ha, hon hade ändrat sig.

När jag sedan kommer ner och ska hämta hem min valp, så har hon ändrat sig igen!! Denna gång står jag på mig och argumenterar lite om ditt och datt så då får jag ta min prio 1 valp.

då säger uppfödaren: Åk nu snabbt innan jag ändar mig igen:angel:.

Nåja jag fick den jag helst ville ha, men jag tror nog att det mera var valpen som valde mig:laugh:.
/ Qbaby som fortfarande är oerhört glad för lilla Tösen (se avatar)

Hejsan!

Jag har inget "kö" system till mina valpar utan jag vill tillsammans med de intr prata igenom om deras önskemål samt mina och så letar vi tillsammans fram en passande valp.

sen följer jag ju valparna i minst 8 veckor och ser hur dom utvecklas.

Jag förstår inte alls hur ni uppfödare som väljer valp till köparna tänker. Varför litar ni inte på era valpköpare? Man säljer ju inte valpar till personer man inte tror klarar av hunden de köper så jag förstår inte varför man måste köra med något överförmynderi och bestämma åt människorna.

Fetstilen talar om varför jag väljer valp åt mina köpare. Eller köpare åt mina valpar om man hellre vill se det så. Jag har ett gäng valpar som jag ska hitta lämpliga hem åt. Jag lär känna deras personligheter och vet därför vad som matchar dem. I intervjuer med valpköparna sorterar jag in dem i kategorier. Sedan får valpköparna välja om det finns flera valpar som passar.

Jag kan inte tycka att det är överförmynderi att jag som uppfödare gör vad jag kan för att hitta rätt hem till valparna. Vem vinner på att familjen som vill ha en hund som bara hänger med och är nöjd, får den hunden som kräver att få jobba bara för att den var "sötast" eller hade "rätt" färg? Inte valpen, inte ägarna och inte jag som uppfödare. Bättre då att de som prompt vill ha en valp som inte passar dem vänder sig någon annanstans. Jag har ett ansvar både mot valparna och köparna att se till att matchningen blir så bra som möjligt.

Fetstilen talar om varför jag väljer valp åt mina köpare. Eller köpare åt mina valpar om man hellre vill se det så. Jag har ett gäng valpar som jag ska hitta lämpliga hem åt. Jag lär känna deras personligheter och vet därför vad som matchar dem. I intervjuer med valpköparna sorterar jag in dem i kategorier. Sedan får valpköparna välja om det finns flera valpar som passar..

Jag är helt inne på din linje.

Köparen kanske ser valparna 2-3 timmar sammanlagt under 8 veckor. Uppfödaren ser dessa dagligen. Så den som en köpare vill ha pga att den är mest social/trött/glad osv. kanske inte är det resterande 22 timmar av dygnet.

Vet inte hur det är med "sällskapsraserna" men i bruksvärlden finns både och. En del får man välja och vraka bland, andra får man höra lite råd om ("Jag skulle tagit den om jag vore du.") och andra pekar ut en specifik; "Det där är din.").

Jag pratade med en man som själv hade ett par Beardisar. Han kämpade inom klubben för att det skulle införas vallningsprov innan man fick ställa ut. Det skapade ramaskri, men han hävdade att det behövdes för att hundarnas egenskaper skulle bevaras och för att deras svaga mentalitet skulle få chans att stärkas igen. Detta var i början av 2007.

Jag tror att det i Beardisens fall kommer bli lite så som du beskriver. Det kan bli svårt att få en ras tillbaka på vallningsspåret när den nu har använts till sällskap och utställning så länge. Vad jag vet så finns det ingen direkt uppdelning i Bearded Collien, det är väl tyvärr snarare så att en väldig minoritet vallar med dem och de hundarna kanske brister på andra sätt som utesluter dom ur aveln?

Om nu någon här vet mer om hur det ligger till med Beardisen idag så rätta mig gärna.

Jag har en beardis. Om jag har fattat det rätt (är inte så insatt) så är det inte många beardisar som har mycket vallinstinkter kvar. Det har liksom avlats bort mer och mer. Så tror det skulle bli svårt.

Jag håller med om att rasen mentalitet skulle behöva stärkas dock. Min egen är en riktig fegis.

Senast ändrad:

Calle Borgström på kennel Boomtown avlar bara på Beardisar med bra vallanlag.

mvh

Då undrar jag om dom bara säljs till såna som vill valla med dom? Och hur hittar man tillräckligt med vallningsintresserade köpare? Som jag har fattat det är det inte många i Sverige som vallar med sina Beardisar regelbundet.

Jag är varken uppfödare eller har köpt valp men som jag ser det så gör jag massor av val. Jag väljer ras, jag väljer kennel, jag väljer kull, jag väljer kön och jag föredrar utseende.
Förutsatt att uppfödaren även väljer mig så ser inte jag det som ett problem att uppfödaren väljer lämplig valp. Den kennel jag vill köpa nästa hund ifrån låter inte köparna välja själva, man får ha önskemål och kanske man kan få ett par rekommenderade och sedan välja mellan dem.

Någon nämnde att köparna får veta vilken valp de ska få först en halv vecka innan leverans, det hade jag däremot inte tyckt varit så roligt. Jag vill gärna veta tidigare än så och kunna följa just min valp i utvecklingen ett par veckor innan jag får hem den.

kl

Kan ju tillägga att jag inte hade velat ha det så att jag kom till uppfödare när valpen är 8 veckor gammal och h*n säger: "här är din valp".

Dels för att det hade känts tråkigt att inte veta vilken det är man ska få hem och följa just den via valpdagboken etc, dels för att jag vill känna mig delaktig i valen.
Att uppfödaren vet bäst hur valparna är tvekar jag inte en sekund på. Men jag som köpare vill också ha något att säga till om, självklart efter uppfödarens tips, råd och tyckande.

Du satte så bra ord på precis det jag tänkte ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 521
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 485
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Har du en åsna?