"Välja valp"

Sv: "Välja valp"

När jag skulle välja min Narmo hos uppfödaren var det två före mig.
Den ena familjen skulle ha en tik så det berörde inte mig.
Den andre skulle ha en hane, och valde den som var mest lik pappan och hade mest färg.

Vi fick välja själva, men uppfödaren rådde oss i valet. Hon berättade senare att hon egentligen ville att jag skulle haft hanen som valdes först eftersom han var hemsk som liten och hon trodde att han skulle bli väldigt tuff och kräva mycket av sin förare. Vilket han också har gjort.

Jag kan tycka att det är suveränt att uppfödaren lägger sig i, men vill samtidigt välja själv utefter råd så som min uppfödare gjorde. Om uppfödaren märker att kombinationen kommer bli helt galen (inte tror på den) måste ändå denne få säga stopp dock. Uppfödaren känner ju valparna mycket bättre än vad valpköparen kan (förutsatt att man inte kan ta sig till kullen ofta).

Senast ändrad:

När vi skaffa valp skulle vi ha en hane, och det blev bara en i kullen så den fick vi! Hade väll "tingat" en hane så jag vet inte hur det hade gott om det fanns en till som vill ha en hane.

Kösystem är väll för att det ska vara rättvist när det är stort tryck på en ras? Men självklart ska uppfödaren kunna säga (med den erfarenheten den har) att den inte tror att den valpen kommer passa. Sen vet man ju inte hur hunden är om 5 år!

Knapplån

Alla valpar jag köpt av olika uppfödare, har haft ett någorlunda likt system. Dom som verkar intressanta sätts upp på en lista, och kontaktas när valparna är födda. Ibland blir det ojämnt mellan könen, och många kanske blir utan. Men i alla fall, sen har man fått komma när valparna är runt 4 veckor, och tittat och klämt. Uppfödaren har berättat om deras personligheter, och vi har alltid gemensamt valt i princip.
Min hane som jag har nu, valde jag bland 3 st hanar. Dom andra hanarna i kullen var tingade sen innan födseln (Specifik färg etc) och jag valde den som jag gillade färgmässigt efter en bild. Hade lång väg dit, så jag åkte upp när valparna var 5 v gamla, och fick träffa "min" valp. Då när vi träffades en andra gång, så bestämde vi båda att vi hade bestämt oss - så att säga. Han var utomordentligt tuff och framåt, med en väldigt vacker färg och såg bra ut exteriört :)

När jag säljer valpar så kör jag på ungefär samma koncept. Dom jag finner intressanta får komma hit och hälsa på, så att vi båda får en chans att se hur personkemin fungerar, prata ordentligt om vad dom vill göra med hunden, mål, planering för jobb etc. När valparna sen är födda får dom komma tillbaka (Eller första gången, om dom hör av sig så sent), så får dom mysa med valparna och jag visar vilka som är lediga. Är dom utställningsintresserade väljer jag ut dom som passar till det, och vill dom ha en aktiv och arbetande hund visar jag vilka som är det osv. Vill någon ha en hund till WP och blir kär i den lugnaste och lataste valpen avråder jag dom, eller förklarar att den med stor sannolikhet inte passar till det. Men blir dom kära och vill köpa ändå, får dom ju ta "konsekvenserna" själva.

Det har alltid fungerat bra. Helt och hållet vill jag inte bestämma valp åt dom, men jag är med och bestämmer litegrann efter deras förutsättningar, eftersom jag kan valparnas personligheter som umgås med dom dygnet runt.

Hemma hos mig är det jag som väljer ut vilken valp som ska till vilken köpare. De får självklart komma med önskemål men jag kan inte lova att det blir så. I förra kullen var de två valpköpare som backade ur, den ena när de hörde att de inte fick välja själva och den andra när de inte fick välja först, jag skulle dessutom spara en hane själv. Men känns som att det är lika bra att bli av med dessa valpköpare redan från början, nu har jag fått sådana som är jätte bra!

Tillägg: Väljer inte förän valparna är 7 1/2 vecka gamla vilken som ska vart. Valpköparna får gärna komma på besök innan men jag kan inte berätta vilken hund som blir deras.

Jag skulle aldrig i mitt liv vilja välja valp själv. Heller hade jag aldrig valt att köpa valp från en uppfödare som jag inte hade stort förtroende för. I detta förtroende ingår ju tilltron att denne vet bäst vilken hund som skulle passa mig och det jag ska använda hunden till.

Fast det förutsätter också att uppf. har god människokännedom och känner dig väl. Gör uppfödaren det efter bara telsamtal och några enstaka träffar?

Ditt resonemang låter vettigt tycker jag. Det är trots allt köparen som betalar och väljer denne en hund och vet förutsättningarna så är det upp till den personen.

Gnist och Falukorw

Hur gör ni när valpen visar sig vara "fel"? Exempelvis om man vill ställa ut och den "vackrate valpen" inte alls är så vacker?

Ditt resonemang låter vettigt tycker jag. Det är trots allt köparen som betalar och väljer denne en hund och vet förutsättningarna så är det upp till den personen.

Gnist och Falukorw

Hur gör ni när valpen visar sig vara "fel"? Exempelvis om man vill ställa ut och den "vackrate valpen" inte alls är så vacker?
det kan jag svara på för min egen del..

vi köpte valp i vintras, kollade på valpen 10 jan, fick hem honom den 23 jan.. (jag vill kunna ställa honom iallafall en gång för att få en bedömning, men det är inte dödsviktigt) men vid 8v-besiktningen visade han sig ha underbett, det har gått tillbaka helt på ena sidan men bara halvt på andra sidan, om det inte rättar till sig helt tills han är 1 år så skulle vi få tillbaka en del av köpesumman..

Något jag funderat på, nu när "alla" köper valp, är att det är många som skriver "Jag hoppas på att få den men det är en annan före mig i kön som ska välja"

Är det vanligt med köer som är sådana att "först i kö får först hund"?
Är det vanligt att man får välja valp själv?

På kenneln jag bott på så har det aldrig varit något visst kösystem. Det har alltid varit att man har ett gäng personer som är intresserade och sedan har valp + köpare parats ihop så gott det går. Om någon som kanske varit intresserad i 1½ år inte passar lika bra ihop med en viss valp som personen som varit intresserad i ½ år, ja då får inte första personen valpen utan då får andra personen valpen, trots kortare "kötid" och trots att personen med lång kötid vill ha valpen.
Är detta ovanligt?

Ni som är uppfödare? Hur gör ni?
Ni som "bara" köpt valpar, hur har det gått till då?
Båda gångerna när vi köpt hund (11½ år sen och 4 mån sen) så har vi först ringt och pratat med uppfödaren för att få godkännande från denne om att vi är vettiga köpare, sedan har vi åkt och hälsat på..
första hunden ringde vi valphänvisning den 16 sept 97, ringde vidare till en uppfödare och pratade, hämtade ut pengar och åkte till Rimbo för där fanns det precis hämtbara valpar.. där var alla bokade utom en, men vi var först att komma dit och titta/tinga så vi valde valp först, trots att vi visat intresse sist..

andra valpen, där fanns bara 3 hanvalpar, en skulle uppfödaren ha själv och en var bokad, men vi var först med att besöka uppfödaren (efter fler timslånga samtal varannan dag i 2 veckor) och fick välja först mellan de två hanvalpar som fanns kvar.. uppfödaren puschade inte att vi skulle välja varken den ena eller den andra men vi valde den snällaste..

jag tror att vilken valp ur en kull som är den rätta skiljer sig mycket från ras till ras och i många fall beror mer på hur den uppfostras hos köparen..
exteriöra skillnader och färgskillnader är ju ganska solklart att det syns mycket redan hos uppfödaren men beteenden ändras ju efter familjeförhållanden..

jag tror att kan man fostra (förstöra) en hund så den blir aggressiv och vild så kan man även fostra den att bli mycket lugn och passiv.. (generellt sett, jag säger inte att alla hundar av alla raser är så)

Ni som "bara" köpt valpar, hur har det gått till då?

nå vi har köpt en valp ännu inte hämtat den MEn så här gick det till då vi köpte valpen

att först så ville uppfödaren träffa oss alltså innan vi fick köpa valp (tycker jag är mycket seriöst) och vid den träffen så diskuterade då att vi som familj är inte speciellet utställnings intresserade utan mer ha en hund för sällskap och lydnaden som jag är mer intersserad av då
det kravet vi hadde var att hunden var brun och en liten kille

vi fick välja mellen två valpar

uppfödaren hadde ingen kö utan är men seriöst intresserad så åker men och träffar uppföraden och hundarna och det tycker jag personligen var bra

uppfödaren hadde ingen kö utan är men seriöst intresserad så åker men och träffar uppföraden och hundarna och det tycker jag personligen var bra

Jag vet en som hade 85 intresserade av kommande valpar och då är det ganska ohållbart om alla ska komma och hälsa på tycker jag..

Nu har jag bara haft en kull men i den var alla valpar så bra och utan fel att de kunde ställas ut. Dock var det en valp som i stort sett saknade front, denna fick flytta till de som inte var så intresserade av utställning. Övriga valpar var rätt så lika och där valde jag ju den som såg mest lovande ut och sparde själv. Sedan flyttade en till en utställningsintresserad. En hane fick gå kvar lite längre pga att han såg så lovande ut att jag inte ville släppa honom till någon som inte ville ställa ut.
Och när jag säger att jag väljer så är det inte enväldshärskare jag leker utan vi resonerar, men det är jag som har det slutgiltiga var vilken valp hamnar.

Jag funderade lite och kom fram till att vi nog varit de som valt valp de flesta gångerna. Vi har fallit för valpens temperament men samtidigt frågat uppfödaren så att valpen varit stabil och lugn. Vår greyhound var närmare halvåret när hon flyttade till oss och hon fick provbo hemma hos oss innan vi bestämde oss.

Nu har vi ju en valp hemma och där blev det den valpen som fanns, så att säga. Vi ville absolut ha en tik och det föddes två i kullen varav en skulle behållas av uppfödaren. Hanarna var vi inte intresserade av. Alltså var det denna tiken eller ingen ifrån den kullen. Dessutom var det "rätt i tiden" och jag hade letat väldigt länge efter en valp. I en liten ras så är man begränsad så där får man nog lättare acceptera att man kanske inte kan få ett så stort urval. Tycker man uppfödaren verkar ok så är det nog vanligt att inte få välja vidare mycket. Vi fick i alla fall en valp som är världens mysigaste :)

Vi berättade helt enkelt vad vi var ute efter och sedan valde uppfödaren valp åt oss. Vi blev jättenöjda och hon passar verkligen som handen i handsken

Ja, precis. Jag väljer ut köpare med stor noggrannhet, och har många krav på hundens ensamtid och annat exempelvis. Så när dom väl passerat det, så känns det som att dom också ska få vara med och välja ;) Jag skulle dock aldrig släppa en riktigt fin och lovande valp till någon som aldrig ville ställa ut, men det är ju för uppfödningens bästa. Sen har jag alltid första valet själv, såklart, om någon ska sparas eller ut på foder.

Nu har jag exempelvis bara 2 av varje i kullen, och tikarna är uppbokade. Vill någon köpa en hane, finns det alltså bara 2 st att välja på - varav den ena inte kan ställas ut (Även om han också är mycket korrekt och snygg!) och den andra är superfin och helst borde ställas ut. Rätt lätt val att "gallra" bland köparna då. Båda hanarna har dessutom väldigt olika temperament, så jag kommer att prata med intresserade för att kunna rekommendera rätt valp efter just deras önskningar då.
Den med skönhetsfel, är exempelvis otroligt lugn och väldigt trygg. Nyfiken och självständig, men hetsar aldrig upp sig eller är som en terriervalp brukar vara ;) Den andra hanen är mycket mer aktiv och på, en riktigt envis teriervalp som redan nu låter mig jobba :angel:
Så självklart får man se till att dessa hamnar i hem som passar just dom, annars säger jag alltid nej.

Jag förstår inte alls hur ni uppfödare som väljer valp till köparna tänker. Varför litar ni inte på era valpköpare? Man säljer ju inte valpar till personer man inte tror klarar av hunden de köper så jag förstår inte varför man måste köra med något överförmynderi och bestämma åt människorna.

Jag förstår inte alls hur ni uppfödare som väljer valp till köparna tänker. Varför litar ni inte på era valpköpare? Man säljer ju inte valpar till personer man inte tror klarar av hunden de köper så jag förstår inte varför man måste köra med något överförmynderi och bestämma åt människorna.

Nu var inte frågan ställd till mig egentligen, men jag svarar ändå.

Tänk att du har 3 valpar i en kull.
En är jätteenergisk och envis.
En är "medelenergisk" och mild
En är lugn och mild.
Du har tre valpköpare, som alla skulle bli underbara hundägare om de får rätt hund. Ena skulle behöva en lugn och mild hund, ena är redan mycket erfaren och vill ha en liten utmaning, en annan vill "bara" ha aktivt sällskap av en snäll hund.
Dessa valpköpare känner inte valparna. Det gör du.
Om valpköparen som behöver en lugn och mild hund, fäster sig vid den väldigt energiska och envisa hunden, skulle det vara bra att sälja till den personen då? Hade det inte varit bättre att ge den personen den lugna och milda hunden för att minimera risken för framtida problem?

Nu var inte frågan ställd till mig egentligen, men jag svarar ändå.

Tänk att du har 3 valpar i en kull.
En är jätteenergisk och envis.
En är "medelenergisk" och mild
En är lugn och mild.
Du har tre valpköpare, som alla skulle bli underbara hundägare om de får rätt hund. Ena skulle behöva en lugn och mild hund, ena är redan mycket erfaren och vill ha en liten utmaning, en annan vill "bara" ha aktivt sällskap av en snäll hund.
Dessa valpköpare känner inte valparna. Det gör du.
Om valpköparen som behöver en lugn och mild hund, fäster sig vid den väldigt energiska och envisa hunden, skulle det vara bra att sälja till den personen då? Hade det inte varit bättre att ge den personen den lugna och milda hunden för att minimera risken för framtida problem?

Nu ger man ju inte per defintion bort sina hundar. Då hade jag accepterat det du skriver. Nu handlar det istället om ett dyrt inköp som jag tycker att valpköparen skall få ha visst veto kring.

Det är en sak att du rekommenderar en valpköpare en hund eftersom du vet hur valpen är, men om hundköparen verkar vettig, uppfyller alla andra krav (som Bebben skriver), ja, då tycker jag faktiskt att du skall lita på köparen.

De kanske ger intryck av att vara milda och mjuka, men vill ha en hund med lite tag i. Skall de inte kunna få välja den då? :confused:

Det borde vara lite upp till köparen anser jag.

Senast ändrad:

Vem känner valparna bäst? Jag eller en valpköpare som träffat dem kanske 2 ggr?

I fråga om jakthundar så är de a och o att köparna får en hund som har de bästa förutsättningarna att passa in i ägarnas liv utanför jakten. Jagar, det kommer alla valpar att göra.

Hur ska jägaren från skåne som har gris på sina marker veta vilken av valparna som har störst förutsättningar att klara av att möta, ställa och skälla gris? Hur ska småbarnsfamiljen som är nybörjare klara av att välja den valp som till sättet är den tålmodigaste och lugnaste på den korta tid som de de facto har på sig att välja en valp som växer upp till en stor hund och som lever 11-12 år, varav jakten utgör totalt sett ca 4-5 år av den tiden och restrerande tid ska den fungera i det liv som ägaren har utöver jakt på hösten?

Skillnad mot sällskapshundar som bara ska finnas till och fungera som (sällskaps)hund i princip. Mina ska också sköta ett arbete, som kan vara väldigt varierat beroende på viltslag som ägaren tänkt jaga och där vet jag mer än valpköparen vilken valp som visat vad under uppväxten hos mig!

Ex: En skarp jämthane på 64 cm, vikt + 30 kg är inte idealet för en småbarnsfamilj som inte haft rasen tidigare och som har hunden som familjehund resten av året. En sådan passar bättre hos en mer erfaren förare som jagar mer och som utan problem kan uppfostra hunden korrekt.

Hos ägare ett skulle det bli ohållbart och hunden skulle ta över och bli kung i huset.
Hos ägare två kommer hunden att bli en "normal" jämte.

Gnist och Falukorw

Varför skulle dom behöva göra något alls? De kan ju aldrig garantera sådant, särskilst som att skönhet är en bedömningssak. Tänk om alla som köpte travhäst skulle lämna tillbaka dem till uppfödaren när de inte vann?

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 521
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 485
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Har du en åsna?