Välja valp.

Aaricia

Trådstartare
Jag har lagt handpenning hos en uppfödare men hur fasen väljer man valp.

Alla valpar är underbara. Ingen verkar fel på något sätt. En hanhund blir det. Rottweiler. Pappan är Faunus Samurai, så stora kommer dom bli allihopa.

En är lugn, håller sig för sig själv, inte intresserad av att bråka, leker med saker, men lugnt. När de andra busade som mest var han lugn, men när de andra slocknade var han fortfarande vaken. Mycket matglad och störst av de alla.

En är mer energisk och "pratar" mycket. Väldigt social, vill gärna ligga i knät och följer efter om man går iväg en bit. Vill leka och undersöka.

En är vacker och kommer antagligen bli exteriört fin. En blandning av de övriga, men mer intresserad av att bråka och testa med övriga valpar. Kanske mer go i


Har hälsat på valparna två gånger och eftersom jag ska ta hem den om två veckor är det dags att bestämma sig nu...

Hur valde ni valp? Är egenskaperna tillfälliga och utvecklas efter hand, eller är det tydliga indikeringar på vad som väntar?
 
Sv: Välja valp.

Det beror ju på vad du vill ha hunden till?
Personligen skulle jag ha valt den energiska, sociala och nyfikna valpen - beskrivningen på den låter helt igenom sund i mina öron. Hur valparna beter sig gentemot varandra i den här åldern är faktiskt inte så mycket att gå efter, det brukar ändras från vecka till vecka och den valpen som verkar dominant i kullen kanske inte alls blir det i sitt nya hem och tvärtom. Det beror mer på hur den blir hanterad och uppfostrad av sin "nya flock".
Det är viktigare att se hur valparna fungerar tillsammans med sin mamma och andra vuxna hundar - tar den till sig på rätt sätt av en tillsägelse eller inte? Är den väldigt envis och testar gång på gång om den t ex får dia fast mamman har sagt ifrån? I så fall kan man nog räkna med att den kommer att bli ganska envis sedan också. Annars är det viktigaste att man ser på föräldrarna och deras mentalitet. Man ska absolut få träffa mamman till valparna, och naturligtvis är det en stor fördel om man kan träffa pappan också.
 
Sv: Välja valp.

Ja självklart beror det på vad man ska ha den till.

Det kommer bli en sällskapshund och en träningskamrat. Vi kommer gå lite kurser för husbehov, sen älskar jag allt som har med sök att göra och hoppas hunden kommer att gilla det. Inte på tävlingsnivå dock.

Väljer nog bort den största och lugna eftersom jag vill ha med den på långpromenader, ridturer och löprundor. Utseende är inte heller något högprioriterat eftersom jag inte kommer ställa ut. kanske testa lite bara.

Uppfödaren tycker att jag med min "humor och auktoritet" skulle passa ihop med den du föreslog. Energisk, men ingen tuffing. Social och pratig.

Men vad svårt det är! Jag har bara haft omplaceringar hittills. Då är det bara att hugga tag i vad man får så att säga.
 
Sv: Välja valp.

Jag hade stora problem att välja valp.. en av valparna kom fram och satte sig i mitt knä flera ggr så det var det som avgjorde.
 
Sv: Välja valp.

Jag hade valt den sociala och energiska valpen. Den låter som en valp ska vara. Att välja den "osociala och lugna" låter bara dumt. Man bör välja en valp som är framåt, nyfiken och social. En sådan hund kan man dämpa i vissa situationer, istället för att behöva hjälpa den mer osociala att komma upp sig.

Men det är jag det.
 
Sv: Välja valp.

Uppfödaren tycker att jag med min "humor och auktoritet" skulle passa ihop med den du föreslog. Energisk, men ingen tuffing. Social och pratig.
QUOTE]

Då tycker jag du ska lita på uppfödaren, det ligger förstås i hennes intresse att få rätt valp i rätt hem och hon har oftast mycket "mer på fötterna" när det gäller valparna. Hon ser dem ju varje dag och vet hur de brukar bete sig. När man kommer som valpköpare och tittar så kan det ju vara så att valparna precis har lekt och är trötta - eller tvärtom - och då kan man få helt fel uppfattning om dem. Många väljer just den valpen som råkar krypa upp i knäet när de kommer, eftersom de tycker att det tyder på att valpen "tyr sig" just till dem... men jag skulle nog tyvärr säga att det är mer en tillfällighet:-)
 
Sv: Välja valp.

Undrar om du varit där flera gånger och kollat för ett besök säger ju inte så mycket. Har märkt att det finns vissa som tror att de väljer en valp av en viss kaliber och sedan tror att den är så som de sett just då. Men dagsläget kan ju spela stor roll. Uppfödaren kanske kan pejla dig och tänka ut vilken hon eller han tror passar just dig.
OM du väljer en valp och verkligen bestämmer dig för att det är den du vill ha så se till att den är märkt så att du vet att det är just den du sedan får.
 
Sv: Välja valp.

Jag har bara köpt 2 st valpar, resten har varit omplaceringar, men i mitt fall så valde valpen MIG :love: bägge gångerna...blandrasen var en av 12 st...och honom skulle jag INTE ha för han åt på skor o dyl....men av alla ( som då såg "likadana ut" ) så pekade jag ut honom varenda gång.....Lillkillen, jag han kom som en raket och var överlycklig när han fick se mig :D.....även om alla var tingade utom han så hade det blivit vi två ändå :love:

Min lillvalp var både störst o vildast i kullen, och enl uppfödaren så passar vi som handen i handsken så det slutade ju bra ändå...sch blandningen har dessutom aldrig ens provtuggat sönder nåt hemma :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Välja valp.

Jag hade gjort så att jag tagit ut en och en, hade busat med en trasa eller nån annan leksak. Sen mitt i leken nypit till den i tassen så det gjorde lite ont. Sen sett hunden reaktion.

Reaktionen ska INTE vara följande. Att den sticker o inte vågar fram igen eller att den inte vågar vågar fortsätta busa

Reaktionen SKA vara följande: fly lite grann fullt naturligt för en valp, sen när man börjar med trasan så ska nyfikenheten ta över o den ska starta lika itensivt igen. Eller att den inte bryr sig men det är en ganska hård idivid så där ska man se upp lite med.

Sen ha valparna runt om mig sen tappa en kastrull (eller liknande) mellan valparna så det skrammlar till de som flyr o inte vågar utforska va det var som hände åker bort. hellre att dom inte bryr sig eller att de är nyfikna på grejerna.

Detta är inte enbart för vi som håller på med skydd så ta inte upp det. Detta test är för alla raser skulle jag vilja säga som ska jobba lite. Det talar om hur hunden är i väldigt mycket.

Sen kolla hur sociala dom är nog väldigt viktigt.Se om man får kika igenom hunden utan en massa protester.
Se hur dom är i gruppen vilken som blir dominant vid matningen vilken som de andra trycker undan litegrann.

Så hade jag gjort iaf. Men nu hade jag tur att Uppföddaren valde valp åt mig men han gör liknande tester på valparna.

Det du ser i valpen i dag är vad du får senare om inte yttre miljö drabbar den allt för mycket, om den hamnar i slagsmål eller gör sig illa o.s.v.
 
Senast ändrad:
Sv: Välja valp.

Gör inte som vi gjorde med taxen iaf...ta den söta luriva saken uppfödaren tar med sådär i förbifarten en dag när man träffas fast man tackat nej flera veckor innan och inte vill ha tax...men den va rju den udda i kullen..och den va rju så liten o söt...och vi fick den ju så billigt för pälsen var illa...

Behöver jag säga att vi fått sota för sentimentaliteten?:D
 
Sv: Välja valp.

Håller med om att uppfödaren kan vara till stor hjälp, så prata igenom vad du önskar av din hund med honom/henne.
 
Sv: Välja valp.

ÅÅh Faunus.. Min sista Rottis hette Faunus Cosmo "Kenzo". Och han blev en mkt stor stilig herre. Lite för stor tillomed.:D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 356
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 328
Senast: Sel
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 887
Hundhälsa Nu behöver jag verkligen eran hjälp angående valpköp! För två veckor sedan tog vi en valp på prov, och allt har fungerat kanon. Han är...
Svar
19
· Visningar
2 127
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp