Välja sadel???

J

JenniiePersson

Har bestämt mig för att kosta på mig en RIKTIG sadel. Jag har aldrig haft råd att köpa en dyrare/nyare sadel utan har fått dragits med dessa billiga gamla
skator som ibland inte passat med eller hästen så man har fått fyllt ut med pader. Nu iaf till det jag vill komma till. Jag har en egen liten teori om att jag behöver en relativt djup och stor sadel så jag kommer ner bra och sitter där. Jag har lite krafitga lår och rumpa så det känns som om de sadlar jag nu har är för "små" eller hu man nu ska kunna uttrycka sig. SÅ frågan lyder. Vilken slags sadel kan passa tro? Jag vill ja enn stöd ovanför knät som är ganska rejält. Men inte för mkt. En djup sadel som ska vara mjuk och bekväm att sitta i. Och gärna passa häst med nästan spik rak rygg + lite manke. Och sen hur tkr ni ang att köpa Ny eller Bättre Beg? Jag har alltid vart lite emot sprill nytt men..

Sv: Välja sadel???

*** kanske ska påpeka att det är dressyr sadel jag menar ***

Det skulle underlätta massor om du la ut en bild på hästen så man iafl har ett liiitet hum om hur den ser ut. Men det är sjukt svårt och näst in till omöjligt att passa in sadlar utifrån bilder. Så det enklaste och säkraste kortet för dig är att vända dig åt en sadelprovare. Då får du hjälp med vad du ska ha för något.

Jag tycker det låter som att du inte har jättebra koll på sadlar och hur man passar in dem, och då ska man inte hålla på med det själv heller. :) Så anlita någon som kan så det blir rätt från början om du nu ska köpa en dyr sadel. Blir bara jobbigt att måsta byta sen om det inte blir bra. Och än värre om hästen blir dålig i rygg eller halt pga att sadeln inte passar. :)

Jo de e ju bäst med tänkte mer på nått märke som har mer raka bommar. Ska åka ner till sadel makeriet som är en bir bort nån dag som passar :)

Det är tyvärr mycket mycket mer än en rak bom som spelar roll på hur den ligger. Bommens utformning i framvalvet, vidden, bossornas placering, balanspunkten bland annat och mer där till är det att ta hänsyn till. Så därför blir det väldigt svårt om man själv inte har ett hum om hur man ska gå till väga för att se och känna att sadeln ligger som den ska. Därför rekommenderar vi dig att ta hjälp med den biten. Det är bara för att vara snälla för att bespara både din tid och plånbok och framförallt hästens rygg.:)

Vad kostar det ca om de kommer hem till en och kollar av hästen? För det vet jag en annan tjej i stallet gjorde, (dock X antal år sen) men tänkte på vad det ligger på. Givetvis tar ju alla olika priser :) För det bästa vore ju om de kom hem så slapp man åka så långt för att prova ut

Jaha men de va ju ett helt okej pris :) Tusen tack hörrni :)

Och ofta brukar provningen ingå om man köper sadel av dem. Så det är allt som oftast värt att anlita kunnigt folk. Och det bästa är ju att du får provrida sadeln så både du och hästen känner att ni trivs i den. Även om den ser ut att ligga bra men ni inte trivs i den så byter ni ju bara sadel tills ni bestämt vilken ni vill ha. Blir mycket bökigare att själv köpa sadel och sen märker man att den inte passar eller man sitter inte bra i den å så ska man sälja den och hitta en annan.

Om du har kraftiga lår så är det rätt svårt att hitta en dressyrsadel som har de kriterierna du vill ha tyvärr.

Okej. Men har de med sadlar vid besöket då eller blir det två besök? Ett när de kollar hur den ser ut och kommer sen tillbaka med sadlar de anser ska passa eller hur går det liksom till ?

32930871.jpg

Så här ser mina lår ut. Dock är denna från tidig sommar. Men som synes känns ju sadeln lite för "smal" för mig.

Nej med dina lår är det inte en omöjlighet att hitta en djup sadel med bra stöd. Mina lår är liknande och jag har en Jensen Brillant 18". Inga problem för mig att få plats i den. Hade innan en Wintec New dressyr 18". Inga problem med den heller. Jensen sadlen är kortare i anläggningsyta och rakare än Wintecen.

Men se där :) Man måste väl kunna komma med önskemål då på märken när sadel provaren kommer :)?

Absolut! Jensen blir nog svårt att önska då de bara tillverkas hos Jensen i Lund. Men kan ju finnas en begagnad någonstans (jag köpte min begagnad).

Annars kan du ju lägga fram dina önskemål hos en sadelutprovare. Berätta hur du själv ser ut, hur hästen ser ut mm. så hittar ni nog en passande :)

En bra utprovare med många märken har inte alls svårt att hitta en djup sadel med stora knästöd som passar dig och hästen!

Om du dessutom kan tänka dig att köpa en ny sadel är det ännu enklare!

Jag själv har grova tjocka lår och stor rumpa, jag var iväg för några veckor sen och fick en 17" Cliff Barnsby N-Gage sadel urprovad till mig och hästen.
Den sadeln har djupt säte, smal midja och relativt stora knästöd.

Jag sitter även bra i tex Albion SLK som har också har djupt säte och stora knästöd...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
1 138
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 471
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 189
Senast: Lavinia
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka