välja rätt..

Jag kände direkt att min ponny var rätt. Hon var helt perfekt under provridning och allt kändes hur bra som helst :) sen när jag fått hem henne till stallet började hon testa mig och allt var plötsligt inte så enkelt längre, men det är en annan story, nu har jag haft henne i 9 år och hon är så mycket mer perfekt än den redan perfekta lilla hästen jag provred ^^

Håller med. Är man bredd att ta en liten risk går det absolut att "fynda" för 35 000. Men vill man han något utbildat och felfritt, så ska man vara försiktig med billiga hästar. Det finns oftast en anledning till att en häst är billig!

Felfritt och hästar i samma mening... Då får man köpa en my litte pony i plast?

Jag tycker inte det är speciellt svårt att hitta en schysst hobbyhäst för 35-40000kr som kan gå tex LB i både hopp och dressyr?
Jag är ganska helt säker på att alla inte är trasiga...

Jag har alltid köpt hästar först med hjärnan 'vad ska jag ha?' Och sedan när jag tittat på hästar som passar min 'kravspecifikation' så går jag helt på 'hjärtat' och känslan för hästen. Ngn mindre defekt har inte stört mig och jag har aldrig behövt ångra mig. Har fött upp och sålt en del hästar och aldrig haft problem, men jag är alltid helt ärlig och har avböjt att sälja när min magkänsla har sagt att detta blir problem ...

Felfritt och hästar i samma mening... Då får man köpa en my litte pony i plast?

Jag tycker inte det är speciellt svårt att hitta en schysst hobbyhäst för 35-40000kr som kan gå tex LB i både hopp och dressyr?
Jag är ganska helt säker på att alla inte är trasiga...

Kan gå är en sak, går är en annan. Jag tror inte att folk slumpar bort sina tävlingshästar, oavsett vilken ras det är. Köper man något billigt får man vara beredd på att utbilda själv!

En äldre häst (som passerat bäst före datum) kan du få för den summan, jag köpte en av mina märrar för just den summan och hon var utbildad upp till passage och början på piruetter. Men hon var till åren kommen och inte fullt igång när jag fick hem henne.

Kan gå är en sak, går är en annan. Jag tror inte att folk slumpar bort sina tävlingshästar, oavsett vilken ras det är. Köper man något billigt får man vara beredd på att utbilda själv!

Kan gå/går LB är ju ingen nivå att tala om? Hästar som går lätta klasser kallar jag hobby hästar och från MSV och uppåt är det väl värt att börja kalla tävlingshästar.
Men en tävlingshäst för lätta klasser tycker jag ändå inte är vidare svårt att hitta för 40000kr som går igenom en besiktning utan att vara lastgammal.

Fast du hittar ingen frisk och välutbildad häst för 35 000. Jag skulle gissa att hästarna du provridit inte varit utbildade att bära sig, eller rentav orena i gångarterna.

Det beror väl på vad man menar med välutbildad tänker jag..

Välutbildad för en hobbyryttare behöver ju inte betyda samma sak som välutbildad för någon som rider på högre nivå. Utifrån min egen kompetens att styra runt hästen är en häst på LA-nivå välutbildad och en sådan kan man alldeles visst få för 35.000kr. Hade jag själv däremot ridit på LA-MSV-nivå så hade välutbildad betytt något annat och då hade 35.000kr varit skrattretande. :)

Jag har alltid köpt hästar först med hjärnan 'vad ska jag ha?' Och sedan när jag tittat på hästar som passar min 'kravspecifikation' så går jag helt på 'hjärtat' och känslan för hästen. Ngn mindre defekt har inte stört mig och jag har aldrig behövt ångra mig. Har fött upp och sålt en del hästar och aldrig haft problem, men jag är alltid helt ärlig och har avböjt att sälja när min magkänsla har sagt att detta blir problem ...

Hej!

Ja, jo det gör jag med. Jag åker inte och tittar på hästar som inte passar in i mina önskemål. Många går alltså bort redan innan provridning. :-)

/Lavinia

Under helgen som passerade provade jag fem hästar.

Nu till min fråga: har det varit självklart för er alla direkt i ridningen att detta har varit rätt häst.

Jag har en häst som jag har fallit för hanteringsmässigt. Helt underbar, cool och kelig. Han var uppmärksam och väldigt försiktig med min 4 - åring. Inget jag hade som krav, men nu när jag sett hästen behandla henne så fint så är det svårt att välja bort som en faktor.

Ridmässigt är jag ingen stjärna men har en god balans, men jag har häpnar över hur orytmiskt gångarterna har känts på samtliga hästar. Blir
ridskolehästarna mer "lunkiga" och jag är van det? Blir det bättre när vi lär känna varandra tro?

(Tänk in allroundhäst för cirka 35000 kr.)

Jag fick en bra känsla på min häst direkt jag satte mig upp trots att jag fick räknas som nybörjare. Det var för att hon försökte förstå vad jag ville och travade glatt på även om jag inte var i 100 balans. Sedan red mina döttrar som är beltydligt skickligare ryttare än jag och de menade på att det här var en häst för mig. Och det blev sååå rätt. Hon är världens finaste och i mina ögon, även om hon var 18 år då och inte igång, fick jag en superfin häst för en spottstyver! Så ta med någon som kan lite mer än du och be dem känna efter. Och tänk efter vad du vill med din häst och rådgör med veterinär om en lite avvikelse har betydelse.

Vår första ponny fick en 1/2 grads hälta/markering efter böjprov på ett bakben. Veterinären som besiktgade frågade om det var den flickan som skulle rida, 5 år. Ja, svarade vi, det ska vara som "förstaponny". Då menade vet på att ponnyn verkade ha ett fantastiskt temperament för en liten tjej och att den lilla avvikelsen hon visade inte hade någon betydelse för det vi skulle ha ponnyn till. En 5-åring med ansvarsfulla föräldrar kunde inte rida ponnyn så det blev skadlig, ansåg hon. Ponnyn blev en underbar vän i över 10 år för dottern som även så småning om tog ut henne på tävlingsbanorna!

Det beror väl på vad man menar med välutbildad tänker jag..

Välutbildad för en hobbyryttare behöver ju inte betyda samma sak som välutbildad för någon som rider på högre nivå. Utifrån min egen kompetens att styra runt hästen är en häst på LA-nivå välutbildad och en sådan kan man alldeles visst få för 35.000kr. Hade jag själv däremot ridit på LA-MSV-nivå så hade välutbildad betytt något annat och då hade 35.000kr varit skrattretande. :)

Håller med. Välutbildad för mig som hobbyryttare betyder inte bara vad hästen kan rent mekaniskt - utan även ATT den gör det, eller försöker göra det även om jag inte gör 100 % rätt. Men det hänger kanske mer ihop med känslighet och temperament?
Så i mitt fall tycker jag att en välutbildad häst kan grundläggande rörelser, framåt, bakåt och åt sidan i trevlig form. :pAllt annat är väl egentligen utveckling och förfining av detta.

Håller med Billy! Det allra viktigaste för en hobbyryttare är att hitta en häst med rätt temperament som är ordentligt grundriden ( LA/LB dressyr och LC hopp i mitt tycke) och snäll och trygg att rida ut på! En häst som är riktigt välutbildad -i alla fall i dressyr -är ofta väldigt känslig och därmed väldigt krävande. Jag anser mig vara en hyfsad duktig ryttare och har ridit in många unghästar, men de gånger jag har fått förmånen att rida en riktigt välutbildad dressyrhäst har jag haft fullt upp och nästan känt mig som en nybörjare! Antingen händer väldigt mycket eller inget ... Typ!

Håller med Billy! Det allra viktigaste för en hobbyryttare är att hitta en häst med rätt temperament som är ordentligt grundriden ( LA/LB dressyr och LC hopp i mitt tycke) och snäll och trygg att rida ut på! En häst som är riktigt välutbildad -i alla fall i dressyr -är ofta väldigt känslig och därmed väldigt krävande. Jag anser mig vara en hyfsad duktig ryttare och har ridit in många unghästar, men de gånger jag har fått förmånen att rida en riktigt välutbildad dressyrhäst har jag haft fullt upp och nästan känt mig som en nybörjare! Antingen händer väldigt mycket eller inget ... Typ!

Precis och det är därför det är så svårt att hitta en bra hobbyhäst. Jag har känslan av att om inte hästen är den där blivade GP-hästen så är det inte så noga med utbildningen.

Det finns också hos en del en övertro på vad en välutbildad häst ska kunna åstadkomma med en medioker ryttare. Man köper sig en känslig och välskolad häst och tror att den ska förbli sådan i all evighet, men upptäcker sedan att man har en häst som blir stressas och förvirrad av sin nya ryttare, ryttaren blir spänd och rädd och sedan är den onda spiralen igång....många ryttare och hästar skulle ha mycket roligare om man matchade bättre när det gäller hästtyp och temperament. Som 'friskisochsvettisryttare' har man mycket mer glädje av en häst som är lätt att rida och hantera och inte får frispel titt som tätt än vad man har av en känslig och nervig häst med flashig gång eller enorm hoppkapacitet. Sedan behöver alla hästar vara väl grundridna för att vara trevliga att rida, men piaff och passage eller hoppa 150 cm är ju knappast något den vanliga hobbyryttaren 'behöver' . Kan man hitta hästen som har allt är det givetvis en dröm, men då får man räkna med att ta fram den riktigt stora plånboken!

Senast ändrad:
Precis och det är därför det är så svårt att hitta en bra hobbyhäst. Jag har känslan av att om inte hästen är den där blivade GP-hästen så är det inte så noga med utbildningen.

Då får du skaffa dig bättre kontakter.
Jag har hittat min 'hovleverantör' på hästar och där utbildas hästarna precis lika noggrant även om det bara blev en lätt klass häst som om det blir en GP häst.

Man köper sig en känslig och välskolad häst och tror att den ska förbli sådan i all evighet, men upptäcker sedan att man har en häst som blir stressas och förvirrad av sin nya ryttare, ryttaren blir spänd och rädd och sedan är den onda spiralen igång....

...sedan röntgar man hästen (för det MÅSTE ju vara fel på hästen), hittar ett yttepyttelitet röntgenfynd som egentligen inte har någon betydelse och börjar tjafsa med säljaren om återköp/reklamation...

Då får du skaffa dig bättre kontakter.
Jag har hittat min 'hovleverantör' på hästar och där utbildas hästarna precis lika noggrant även om det bara blev en lätt klass häst som om det blir en GP häst.

Vill du dela med dig?;) Jag tänker även på prismässigt. En välutbildad häst kostar ju ofta en del - med all rätt. Det kostar lika mycket att föda upp en hobbyhäst som en GP-häst och grundutbildningen är den samma. Det är ju inte så att hovslagaren och veterinären ger rabatt för att hästen inte kommer att tävla GP:p Men för mig som hobbyryttare kan det bli för dyrt. Jag vet själv vad det kostar att föda upp hästar och sälja en 7-åring för 35 000 - 40 000 kr för att den inte har kapacitet för GP men är en fin, frisk och välutbildad hobbyhäst är en brakförlust.

Min tävlingshäst (för mig är det en tävlingshäst) på 15år går LA dressyr och 1m hopp (med mig, kanske bättre och högre med en modigare ryttare) skulle jag kunna tänka mig att sälja för ungefär den summan..

Kl
Men fortfarande har väl TS öht aldrig pratat om ngn välmeriterad häst ? Ts nämnde prisklassen och sen dess handlar tråden om vad som anses vara en välmeriterad/utbildad häst och att ingen kan få en sån för under xx pris ? :crazy:
Ts verkar leta efter enligt utsago en billig hobbyhäst som är snäll att hantera och med ett rörelsemönster som fungerar för ryttaren ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag, min mamma och lillasyster har en 22 årig (riktigt pigg) C-ponny som vi "delar på". Jag och min lillasyster tävlar regelbundet...
Svar
7
· Visningar
1 297
Senast: Bass3
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 912
Senast: OlleAtlas
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 407
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka