Välja hingst???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MaddeRosa9294
  • Startdatum Startdatum
M

MaddeRosa9294

Jag har en fråga. Jag har ett sto som jag ska betäcka nästa år, och jag vet inte vilken hingst jag ska välja till henne. Jag vill ha en bra hopphingst då hon hoppar ganska bra. Så nu står jag och väger mellan Hip Hop och Maloubet de Pleville. Vad tycker ni?!?!? :confused: De som tog efter dessa tog det sig första gången? KOMMENTERA GÄRNA!!!!! :D Tack på förhan MVH Madde

Sv: Välja hingst???

Det beror på stoet !
Vad har hon för stam ? Hur är hon exteriört och i temperamentet ?

Vad är det för sto du har då? Stam? Nackdelar fördelar etc?
I mina ögon två ganska olika hingstar du är intresserad av..
Svårt att ge konkreta råd...

HipHop har en mycket bra stam med flera generationer ELIT på både mor och fars sida, dessutom har han egna tävlingsresultat, absolut ingen dålig hingst. I mina ögon dock så tråkig att tiden stannar ;)
Enligt min seminvette har HipHop varit den hingst som haft bäst/bland de bästa i sperma kvalité av alla hingstar. Så han är nog ett bra val om man har ett krångel sto eller ett sto man är osäker på. Passar nog bra på ett sto med lite humör, bör nog nte läggas på nån vagnshäst-modell heller och jag hade nog använt honom på ett gott typat sto.

MdP hade fertilitets problem sitt första år, hade väldigt låg dräktighet på TAI men god på AI. Har ingen aning om hur den är nu, men det går väl att leta rätt på, har inte hört nåt mer om att den skulle vara dålig så jag tror det rättat sig till..
Han var dock ej i avel 2008, möjligt att han tävlas även 2009, verkar ej finnas på FAI.
Har också en väldigt intressant moderlinje!

Bara av att välja mellan hingstarna utan att ta hänsyn till vilket sto de skulle användas till så väljer jag tveklöst MdP

Mdp's fertilitet var kass första året, ja, fick ju välja om hingst pga det.

Men sedan så ska den ha varit normal. Han hade visst varit lite sjuk första året och det kan sänka spermaproduktionen. Hade jag ett sto som passade honom så skulle jag inte tveka.

TACK för svaren!! :D hon är väldigt het på hinder så att hon är men är fruktansvärt snäll!! :P Mamma: Chivita Pappa Tissot och Morfar Ceylon. :D Hon hoppar som en gud och har inga prolem med det.Hon tar korta steg med bakbenen och har inget steg så skulle vara bra om hingsten hade detta. Tack för alla svar!! :D

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 628
Senast: Mabuse
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka