Välja hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aprillan
  • Startdatum Startdatum
A

aprillan

Hej.
Jag har belutat mej för att betäcka mitt sto nu i vår. Och vill ha lite tips på hingstar som inte står så långt från östergötland där jag själv bor. Pappan är Robin Z...vilken hingst skulle ni föreslå? ( gärna en mörk ):)

Sv: Välja hingst

Varför måste den stå nära ? Vill du endast använda naturlig betäckning ?

Vad är målet med avkomman ?
Vad har stoet för styrkor och svagheter ?

Det är inte många halvblod som står till naturlig betäckning så närheten borde ju inte spela någon roll. Bara att hitta en vettig seminstation så kan du välja och vraka som du vill.

Den halvblodshingst som finns på Naturligt är De la gardie, men tror inte han passar ditt sto, han är grov dock lämnar han stort, har kollat dina förfrågningar tidigare och där fick du svar, stoet är född 90 ett levande föl 2 betäckningar utan resultat..tror du inte att hon har gjort sitt i aveln?? Du får först kolla upp så att hon är hel och ren.. annars är det bort kastade pengar.. Sen vore det trevligt med svar.. som du verkar ha problem med att göra enligt tidigare frågor..Vad vill du med avkomman? villka för/nackdelar har ditt sto?? osv, osv..

Det finns inte ett fel på detta sto. Hon är hur pigg o kry som helst. Kan knappt tro att hon är så gammal! Det är en liten krutboll enligt mej=) Jag har hittat en hingt till henne nu och har bokat honom. Det blir färsk semin! Så jag hoppas att det ska ta sej denna gång:). Men man vet ju aldrig! När vi väl kommer till stuteriet så ska vi gå igenom henne och se om det är nån ide att seminera. Så helt säkert är det inte! Men jag vill ändå prova!;)

Det finns inte ett fel på detta sto. Hon är hur pigg o kry som helst. Kan knappt tro att hon är så gammal! Det är en liten krutboll enligt mej=) Jag har hittat en hingt till henne nu och har bokat honom. Det blir färsk semin! Så jag hoppas att det ska ta sej denna gång:). Men man vet ju aldrig! När vi väl kommer till stuteriet så ska vi gå igenom henne och se om det är nån ide att seminera. Så helt säkert är det inte! Men jag vill ändå prova!;)

Jag tycker din inställning är ogenomtänkt och det är just detta som leder till hästproduktion och inte selekterad avel. Jag tycker att det endast ska avlas på ston av högsta kvalité och man måste noga gå igenom stoets nackdelar. För det finns alltid nackdelar och som man i bästa fall kan kompensera med hingstvalet.
Tyvärr verkar alldeles för många tänka som du och vi får ett överskott av mediokra hästar utan hållbarhet och som ingen vill ha.

Jag förstår inte riktigt vad det är i det TS skriver som får dig att gå igång så?

I sitt första inlägg skriver TS att hon vill ha en hingst nära och att färgen är viktig, den ska vara mörk. Det tycker jag inte är de kriterier som jag skulle avla efter. Sedan beskriver TS sin egen häst okritiskt, den har i själva verket "inte ett fel".
Jag är bara så rädd för att vi har en massproduktion av hästar i Sverige som ingen vill ha, just för att de som avlar inte granskar och bedömer sina avelsdjur med de mest kritiska ögon man kan ha. Jag tycker avelsmål är jätteviktigt, och det därför som jag reagerar på TS, hon har inte skrivit något om vad hon/han ska ha avkomman till, vilket avelsmål etc. Då blir det lite svårt att ge råd om hingst också, vad vill man uppnå? Robin Z antyder ju hoppning men det vet man ju aldrig om det är det som hästen ska avlas på.
Men såklart, det här är en stor och viktig fråga och gäller inte självklart bara TS.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka