Valeriana???!!!

mian1

Trådstartare
En enkel fråga: Kan detta få katten att genomgå en tillfällig personlighetsförändring? Jag har sådan i trädgården och eftersom det inte varit någon vinter har jag just upptäckt att den redan kommit upp. Förra året var min ena katt på den och kom in och försökte para sig med hundarna, kissade ner sig och vinglade när han gick. Vi såg att han varit på växten innan.

I dag har min Stig varit fullt normal, kommit in i omgångar, ätit, sovit och varit som en katt ska. Annars har han varit väldigt konstig i ett par veckor.

Kan det vara växteländet som fått honom sådan???

Sv: Valeriana???!!!

Jag har för mig att Valeriana på något vis är släkt med kattmyntan, eller har samma form av påverkan på katter iaf.

Kattmynta gör okastrerade katter löpska. Kastrerade katter reagerar vad jag vet inte mycket på mynta. Som art är valerianan (vänderot) och kattmyntan (en sorts nepeta) inte alls besläktade. Det de har gemensamt är att de påverkar katter.

Jag har hittat lite spännand elänkar (för att svara på mitt eget inlägg....)

http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/4296

vänderot (Valeriana officinalis) innehåller ett omättat fett - nepetalakton - som hos 50 % av vuxna katter ger upphov till ett saligt rus när de får i sig det utanpå kroppen medan de blir lugna (trankila) när de inmundigar det. De kallas ju inte för inte tranquillizers! Det var förresten Linné som döpte valerianan till vändrot "eftersom växten kunde vända allt ont till gott".

Och på ett kattforum hittar jag info att Valeriana fungerar på samma sätt som Feliway!!!

Nu ska maken få order om att gräva upp och slänga den eländes växten!!!!! Om det är valerianaknark som gör katten galen så ska växten bort! Om nu ruset är förhållandevis kort så har katten ju varit så vansinnigt knäpp när han kommit in att vi ganska snart placerat honom ute på verandan igen - varför han har kunnat gnugga sig i växten igen och blivit lika tokig gång på gång. Det kan förklara en del. Ska ta med ficklampan och genast ställa en spann över växten, för jag orkar itne gräva upp den själv.

Kattmynta gör okastrerade katter löpska. Kastrerade katter reagerar vad jag vet inte mycket på mynta. Som art är valerianan (vänderot) och kattmyntan (en sorts nepeta) inte alls besläktade. Det de har gemensamt är att de påverkar katter.

Kastrerade katter reagerar också på kattmynta. De blir alldeles tossiga av det precis som fertila katter. Däremot reagerar inte alla katter på kattmynta. Tror att jag sett någon siffra på att 30% av katterna helt enkelt inte reagerar på kattmynta alls...

Men kastrerade katter reagerar på kattmynta, det har jag sett med egna ögon. ;)

Ingen av mina tre (numera 2) katter har reagerat på kattmyntan som jag har haft och då jag frågade veterinären trodde han att det berodde på att de var kastrerade. Men det är ju säkert så att alla katter är olika. Min gamla honkatt var aldrig intresserad av valerianan när hon levde.

Min kastrerade Yoga blir knäpp av mynta. Likaså mina föräldrars kastrerade huskatt. Så du har nog snarare haft sånna katter som inte reagerar, inte beroende på att dom är kastrater.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 228
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama