Valeriana till hund??

G

Gelatin

Jag har en omplaceringshund som har haft stora problem med ångest/nervositet. Mycket av detta har försvunnit med ÅR av träning... Är det för mycket att läsa räcker det om ni läser det fetstilta och svarar på det ;)

Tyvärr är fortfarande hunden nervöst lagd, stressar och visar att han är orolig så fort något bryter de rutiner som finns. Ger mycket stimulans, motion och träning men fortfarande har han svårt att slappna av på olika platser. När han väll blir stressad så fortsätter han att "stressa upp sig själv" ännu mer. :(

Jag funderade över detta och tyckte att det var konstigt att jag efter så mycket träning (tränar fortfarande på olika situationer), efter så lång tid fortfarande inte kommit ner till "roten" så att säga. Tog hjälp av en privattränare som fick se filmer på hunden i olika situationer. Hon rekommenderade (förrutom fortsatt träning där jag ska få hjälp av henne. Hon har mycket bra rykte som hundtränare och jag litar på henne.) dels att jag kan prova D.A.P. men även att jag kan åka till vet och höra om Valeriana vore något för min hund.

(Anledningen till att jag skulle skaffa D.A.P. och Valeriana var för att underlätta för hunden under de första veckorna/månaderna av träning. Hon misstänkte att det till viss del var som ett inlärt beteende att stressa, han hade bara lärt sig hantera situationer med stress och att vissa hundar som varit med om mycket kunde behöva lite ytterliggare hjälp den första tiden som människor.)

Jag vaccinerade min hund nu i veckan och passade på att prata med vet då. Han sa att de rekommenderade att man började med Valeriana (som heter Neurol Forte) då det är förhållandevis svagt och naturligt för hunden. Om detta inte hjälper kan man få andra medel på recept från dem. Neurol Forte är alltså receptfritt.

Så nu har jag köpt både D.A.P. som jag har kopplat in vid hundens korg och Neurol Forte.

Min hund väger ca 14 kg (enligt vets våg) och skulle ha 1 tablett varje morgon och ännu en tablett om jag visste att en stressfylld situation skulle uppstå.

Ni som ger era hundar "lugnande" t.ex. Valeriana varför?
Hur mycket ger ni dem? Hur mycket väger dem?
Tycker ni att det har hjälpt?

Känns olustigt att ge hunden tabletter :cry:

Sv: Valeriana till hund??

En liten tanke; det är inte så att ni tränar för mycket, gör för mycket så att hunden aldrig får slappna av?

Valeriana har jag ingen erfarenhet av på hund men är spontant tveksam till. Första gångerna jag tog det själv kände jag mig smått "borta" i hjärnan, svårt att tänka typ. Vet som sagt inte alls hur hundar reagerar.

Funderat på det jag också och provat med olika mycket stimulans (gett mer "kroppsmotion" och mindre "huvudmotion", gjort tvärtom + testat att dra ner på båda.). Han behöver mycket motion, känns lugnare då och mindre nervig. han kommer hem trött och nöjd efter att vi har tränat och reagerar inte lika starkt på stress även om han fortfarande reagerar :(

Vet sa att det gjorde hundarna "Lugnare och får lättare att varva ner utan att bli trötta och dåsiga."

Jag är också tveksam men kände att jag borde testa då både hundtränare och veterinär rekommenderat mig att prova.

Okej ja valeriana finns ju även som insomningshjälp (på människor) men allt handlar väl om dosen. Har som sagt ingen erfarenhet av det på hundsidan så jag kanske inte ska uttala mig.

Jag har jobbat med mång hundar med liknande problem som din, det vanligaste jag har rekommenderat är Serene Um, som hjälpt många. Däremot aldrig Valeriana.

Det har många gånger varit världens lättnad för både hund och ägare att inte behöva jaga upp sig för mista lilla, så jag rekommenderar skarpt att ge lugnande till hund. Själv DAP:ar jag min egen när vi åker bil långt.

Serena Um? Är det det som man kan köpa hos veterinär efter recept?

Vet sa att de gav ut lugnande till hund med problem som min har men att man gärna fick pröva ett receptfritt alternativ först. Valeriana ska ju inte vara särskilt starkt :)

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 547
Senast: Tuggben
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar