Väldigt trött vid pälsfällning

heland68

Trådstartare
Min normalt pigga och positiva häst blir påtagligt trött denna period med fällning. Nån som har egna erfarenheter av att bakjäst hjälper mot problem vid pälsfällning? Har hört att det tydligen är bra vid mag/tarm-problem, men nu undrar jag alltså specifikt när hästen har det jobbigt pga fällning.

Sv: Väldigt trött vid pälsfällning

Min häst kan bli lite hängig vid fällning på hösten. Då ger jag foderjäst i några veckor så blir hon snabbt pigg igen.

Även nu under fällningen så ger jag foderjäst. Men det är också i förebyggande syfte då jag har märkt att hon håller sig eksemfri längre in på sommaren.
Detta är inget som är vetenskapligt bevisat, utan bara mina egna erfarenheter.

Hur mkt foderjäst ger du? Är det vanlig bakjäst? en såndär gul liten kub som man bakar med? (A)

Foderjäst eller Bryggerijäst köper man på GG, i 7kghink eller 25 kg säck.
Man ger 200-400 g per dag.

TS och Thora pratar om olika sorts jäst. TS frågade om vanlig jäst, i små gula kuber, Thora svarade med foderjäst. Den vanliga jästen sägs stabilisera en dålig mage och innehåller levande jästsvampar som det sägs att hästen lättare tar upp än foderjäst, som är avdödad jäst. Vi ger 1/4 gult paket (dvs ca 10 g) till våra islandshästar.

Senast ändrad:

jag använder flytande B vitamin till mina hästar vid fällning och det fungerar super.Har provat med jäst och inte fått samma resultat

Hur mkt foderjäst ger du? Är det vanlig bakjäst? en såndär gul liten kub som man bakar med? (A)

Nej det är inte bakjäst. Har aldrig provat det. Foderjäst är i pulverform.

Jag ger ca 1½ dl foderjäst varje kväll utblandat i müslin. Börjar kuren när de börjar fälla och håller på några månader. På våren blir det nog från februari - maj. Hösten från sept - nov.

Jag har tidigare i många år användt flytande B-vit. men inte märkt någon skillnad i hästens tillstånd. Hästen förblev lika trött och hängig. När jag började med foderjäst märktes det skillnad efter bara några dagar. Vinterpälsen rasar av mycket snabbare och hästen ser fortfarande blank och fin ut. Det blir tom "må bra-fläckar" över hela kroppen.:)
Det här är säkert väldigt individuellt, men båda mina hästar funkar bättre med foderjäst än flytande B-vitamin.
En annan fördel med foderjästen är den höga proteinhalten. En del ifrågasätter om hästen kan tillgodogöra sig den formen av proteiner, men jag tycker mina hästar svarar bra på det.

Det finns ju olika sorters foderjäst. En del är utblandade med mycket annat mjöl och doftar inget. Andra är mer koncentrerade och luktar lite fisk/jäst. Jag använder det sistnämnda, det blir bäst ekonomi.

Foderjäst kan vara en bra proteinkälla, men flytande B-vit innehåller inget protein alls.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka