Sv: Väldigt sned häst eller ryttare...
Jag tycker att du ska gå och kolla dig.
Min dotter (9 år) var likadan som du, ville gärna ha det ena stiglädret längre än det andra, men fick det inte för mig eftersom jag såg med egna ögon att dom var lika.
I höstas var hennes ridinstruktör på mig och frågade om hon har problem med ryggen eller om hon har brutit sig någon gång. Hon har varken eller. Anledningen till att hon frågade är att hon tycker att dottern inte har en korrekt sits och hon borde ha det för hon har ridit så pass länge. Det här med sitsen har vi kämpat med länge men det har varit kämpigt, det har inte blivit så mkt bättre. Likaså händerna har hon problem med, sänker gärna hö hand.
Efter att instruktören var på mig så började jag fundera. Hon har ju aldrig brutit något men när jag tänkte efter så kom jag på att hon har ju faktiskt ont i ryggen ibland. Tex när vi tar fram studsmattan eller om hon ramlar och gör illa ryggen så har hon ont i flera dagar efteråt.
Jag var till läkare med henne men han såg naturligtvis ingenting trots att jag påtalade att vi har skolios i släkten. Det enda han påpekade var att hon borde gå ner i vikt.
För några veckor sedan gjorde hon illa sig igen i samband med pulkaåkning och hon hade ont i över en vecka. Då ringde jag ortens naprapat och fick en tid. Han upptäckte genast att hon är väldigt sned i bäckenet och iom det så blir ena benet längre än det andra. Han upptäckte även att hon står för mycket på hålfoten så hon får fel hållning.
Han uppmanade oss att besöka en sjukgymnast för att dom, enligt honom, är kunnigare på just det här området. Vi var där häromdagen och hon upptäckte lite skolios + att hon är så svankig och det kan göra att hon sliter på ryggen. Hon rekommenderade en röntgen och skulle prata med hennes läkare om det.
Hon ringde igår och hade pratat med läkaren, han tyckte inte att en röntgen var nödvändig
men kunde tänka sig att skicka en remiss till Ackis så får dom bedöma om en röntgen är nödvändig eller ej. Tack och lov. Den läkaren litar jag inte på för fem öre, han diagnosticerade lunginflammation på henne för ca 6 månader sedan och hon fick flera sorters penicillin som hon bara kräktes av. Vi åkte sedan till barnkliniken i V-ås och där konstaterade dom att det inte var lunginflammation och att hon inte behövt penicillinet öht. Suck.
Nu blev jag lite svamlig kände jag, förlåt.
Mitt råd är iaf; sök hjälp!