Väldigt sned häst eller ryttare...

Daimie

Trådstartare
Jag har märkt särskilt nu på senare tiden att jag uppenbarligen sitter lite snett. Det känns alltid som den vänstra stigbygeln är kortare och mitt högre ben är mycket rakare än det vänstra. I höger varv "puttar" min häst ut mig, eller hur jag nu ska uttrycka det.

Jag och min kompis(massageterapeut för människor) har en teori. Antinge är jag väldigt sned och obalanserad eller är hästen svagare i höger sida och mindre musklad. Jag kompensrar genom att "hänga" mer på vänster sida. Förstår ni?
Har någon något annat som kan tänkas vara problemet? Åtgärder är väldigt tacksamt?
Och ja...jag ska kontakta någon att gå igenom min häst bara att de aldrig tycks ha tid.

Sv: Väldigt sned häst eller ryttare...

Kanske är du sned och så har hästen blivit sned av det?
Jag är likadan, hamnar ofta på ena sidan och får trampa till i stigbygeln på ena sidan...

vet om att jag är sned och går regelbundet till naprapat och det har faktiskt hjälpt, och i helgen skall vi kolla igenom hästarna,
rekommenderar att gå till naprapat iallafall...
I övrigt är jag ingen expert ;)

Jag tycker att du ska gå och kolla dig.

Min dotter (9 år) var likadan som du, ville gärna ha det ena stiglädret längre än det andra, men fick det inte för mig eftersom jag såg med egna ögon att dom var lika.

I höstas var hennes ridinstruktör på mig och frågade om hon har problem med ryggen eller om hon har brutit sig någon gång. Hon har varken eller. Anledningen till att hon frågade är att hon tycker att dottern inte har en korrekt sits och hon borde ha det för hon har ridit så pass länge. Det här med sitsen har vi kämpat med länge men det har varit kämpigt, det har inte blivit så mkt bättre. Likaså händerna har hon problem med, sänker gärna hö hand.

Efter att instruktören var på mig så började jag fundera. Hon har ju aldrig brutit något men när jag tänkte efter så kom jag på att hon har ju faktiskt ont i ryggen ibland. Tex när vi tar fram studsmattan eller om hon ramlar och gör illa ryggen så har hon ont i flera dagar efteråt.

Jag var till läkare med henne men han såg naturligtvis ingenting trots att jag påtalade att vi har skolios i släkten. Det enda han påpekade var att hon borde gå ner i vikt.

För några veckor sedan gjorde hon illa sig igen i samband med pulkaåkning och hon hade ont i över en vecka. Då ringde jag ortens naprapat och fick en tid. Han upptäckte genast att hon är väldigt sned i bäckenet och iom det så blir ena benet längre än det andra. Han upptäckte även att hon står för mycket på hålfoten så hon får fel hållning.

Han uppmanade oss att besöka en sjukgymnast för att dom, enligt honom, är kunnigare på just det här området. Vi var där häromdagen och hon upptäckte lite skolios + att hon är så svankig och det kan göra att hon sliter på ryggen. Hon rekommenderade en röntgen och skulle prata med hennes läkare om det.

Hon ringde igår och hade pratat med läkaren, han tyckte inte att en röntgen var nödvändig :eek: men kunde tänka sig att skicka en remiss till Ackis så får dom bedöma om en röntgen är nödvändig eller ej. Tack och lov. Den läkaren litar jag inte på för fem öre, han diagnosticerade lunginflammation på henne för ca 6 månader sedan och hon fick flera sorters penicillin som hon bara kräktes av. Vi åkte sedan till barnkliniken i V-ås och där konstaterade dom att det inte var lunginflammation och att hon inte behövt penicillinet öht. Suck.

Nu blev jag lite svamlig kände jag, förlåt. :o Mitt råd är iaf; sök hjälp!

Kolla du upp både dig, hästen och sadeln!
Alla tre kan vara sneda ;)
Jag har varit med om alla tre....

Tack för alla bra svar! Jag ska kolla uåå både mig och häst (jag vet redan att jag har en uppdragen högeraxel). Som tur väl är vet jag att sadeln inte är problemet för det har känts likadant i alla möjliga sadlar.

Yamaha: Vilken oprofessionell läkare! Hoppas din dotter blir bättre!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 075
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 881
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 751
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen