Väldigt överviktig?! *bilder*

Sv: Väldigt överviktig?! *bilder*

soja sen har kraft något protein tillskotts foder också.

soja sen har kraft något protein tillskotts foder också.

Men om man ger sojamjöl, ja eller sojaskrå heter det kanske, så får man tänka på att vänja in försiktigt - en del hästar kan vara känsliga.

Samt att inte ge mer än 100 gr per 100 kg häst och utfodringstillfälle.

Dvs om ponnyn väger 400 kg så får man inte ge mer än 400 gr per utfodringstillfälle. Ungefär hur mycket man behöver ge vet man förstås inte förrän man har en analys på sitt grovfoder. :)

Tack för tipset :D

Hurudan soja kan man då ge? :) Vartifrån kan man köpa? :)

Jag har ett fullblod som jag nyligen köpt. Han var mycket ur hull.. Nu har han lite mage men inte så mycket muskler. Jag tycker din häst ser fin ut!!! Som de andra skrivit ger Lucern MYCKET BRA resultat och innehåller mycket protein!!!! Havre innehåller också mkt protein men kan göra vissa hästar för pigga. Hästar kan också lägga på sig "positivt" av olja. Lycka till!!!!

Granngården borde ha alla slags foder, Lucern, soja mm. som du vill ge din häst!! Fråga där!!!

Jag har tappat bort mina ögon, jag kan inte se om den här ponnyn är väldigt överviktig, lite eller inte alls :confused: .

Nu vill jag därför att ni bukare skall använda era ögon och kommentera hur denna ponny ser ut! Vill höra era åsikter! :)

Tack på förhand :bow:

Jag tycker din ponny ser helt ok ut, men antagligen har ert hö/hösilage innehållit onödigt lite med protein för ponnyns behov, därav är den något tunn i överlinjen och har lite mage. Hade han varit min hade jag lagt på lusernpellets och antagligen också tagit bort Racing Progressen för att det totalt inte skall bli onödigt mycket foder. Orsaken till att jag skulle välja att ge lusern istället för kraftfodret skulle vara för att hästen är en vanlig "hobbyhäst" som går i lätt arbete så jag skulle välja att hellre försöka ge den grovfoder istället för kraftfoder. Hur som helst blir det snart vår på riktigt och gräs i hagarna och då blir det inga problem med för lite protein för hästarna!

Tack för ditt svar! Tyvärr så bor jag i finland och har inte möjlighet att besöka granngården men jag ska leta vidare :)

Tack för svar! Progressen tar jag med största sannolikhet bort ifall jag hittar ett annat foder som innehåller mer protein :D

:bump:

Tack! Det hade jag inte tänkt på :D

Jag har e unghäst som jag just nu ger KRAFFT 90 . Jag kanske borde börja med KRAFFT 125 ? :confused: är ju mer protein i den vad jag vet.

Lagom hull om inte lite smal! Men mer protein som folk skriver och bygga mer muskler blir den nog riktigt fin:)

Inte väldigt tjock- bara lite rund, i mina ögon.
Håller med de övriga att den ser lite muskelfattig ut mest. Kolla över näringsvärdet i foderstaten.

Tack för synpunkten :)
Muskelfattig är den, men vi jobbar på det :D

när min häst fick proteinbrist på hösten så gav jag kraft protein.
gräs i slutet på augusti september innehåller oftast inte tillräckligt protein. beror lite på hur sommaren blir samt hur bra gräs det är i hagen.
nu får han luzern istället för kraftfoder.
det ser ut som om ts häst har fel balans på foderstaten.
komplettera höt med något som har mycket protein och inte så mycket energi.
luzern är det bästa då det är ett snällt proteintillskott för magen.
hur mycket är svårt att säga 1/2- 1kg om dan behövs nog.
när det är dags för bete behövs det inte protintillskott, det är tillräckligt i gräset.

Det skall jag tänka på! Kan man ge Racing Greenline (motsvarighet till lusern) torrt eller måste det blötläggas? :)

:D

Nää de tkr jag inte, kanske lite utågputad mage men isåfall inte mkt däremot har han lite buk mage men med mer ridpass och andra arbetspass som longering så kmr han nog bli jättefin. Tkr du dock han är lite överviktig så kan du minska ner lite på krafftfodret & höet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 880
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 979
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Föräldrarpenningtillägg
  • Vad gör vi? Del CCIX