Väldigt olika restid

tanten

Trådstartare
Roade mig med att jämföra kommande resa i Hitta och Eniro.

Samma milantal och samma väg. Eniro säger att jag kommer att vara på väg i 3 timmar och 34 minuter.

Hitta säger att exakt samma resa ska ta 2 timmar och 50 minuter. Det skiljer 8 kilometer och Eniro vill göra resan längre.

Varför denna stora skillnad på ynka 23-24m mil?

Sv: Väldigt olika restid

Eniro brukar inte vara uppdaterad om hastigheten är ändrad från tex 90 till 100 km/h.

Hitta brukar iaf stämma skrämmande bra oftast på minuten hur lång tid det beräknas ta :)

För att Eniro är korkat?

Hitta säger 3,37 från mig (hässelby) till min mamma (mora). Eniro säger 4,28.

När jag körde i svinhalka den 23:e december en gång så tog det ungefär 4,30. Då gick det i 70-80 på E18, och samma på rv70, bilar så långt ögat såg på alla sträckor, inga omkörningsmöjligheter, heller inget mod till nåt sånt. Vanligen tar det 3,40 i normal-trafik, och 3,20 utan trafik.

Åhej, nu kikade jag lite närmare och konstaterade att Hitta är lite småkorkat det med. Istället för att leda mig raka vägen hem till mamma så skickar den ut mig på småvägarna i byn ett varv först. Förlorar nog ett par tre minuter på den rutten. Och ev en eller annan bildel... en av "vägarna" finns inte på riktigt. :rofl:

Varfor inte kolla med Google map? Det fungerade battre an Eniro i alla fall nar jag var i Sverige.

Varje väg är en vektor som går från nod till nod. varje vektor, körsträcka, är laddade med ett värde som säger hur lång tid det tar att köra den sträckan.

Någonstans har hitta och Eniro olika uppgifter. Det går säkert att ta reda på via uteslutningsmetoden, men det kan nog bli lite tidsödande ;-)

Fast Google (atminstone in Nord Amerika, jag minns inte hur det var i Sverige) raknar ocksa in trafik situationen just nar man soker uppgifterna. Vanligtvis skriver jag bara "address" to "address" i 'address baren pa chrome och svaret kommer sa fort jag klickar pa "maps". Google is my friend.:p

Min erfarenhet är att hitta.se oftast har rätt i sina kalkyler av beräknad restid.

Eniro har alltid väldigt långa körtider (använder det mycket i jobbet). Jag brukar räkna med att hinna både lunch, fika och kisspaus inom deras tid :).

Google maps är otäckt bra, har man råkat aktivera platstjänster brukar den påminna mig om att jag minsann måste börja köra till flygplatsen eftersom jag har en biljett bokat. Utan att jag bett den om det! Otäckt.

Hitta.se är annars väldigt bra sen dom uppdaterade sina kartor för några år sen. Eniro är kasst till allt utom att kolla på flygbilder och inzoomade kartor efter ridvägar :D.

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 056
Senast: Nahar
·
Övr. Hund Det är lite kaos och katastrof här, för att uttrycka det milt. Jag har ju innan varit synnerligen priveligerad med hundvakt, så vovve...
2
Svar
21
· Visningar
5 062
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Väldigt, väldigt lång och komplicerad historia. Vet inte om det är rätt forumdel. Jag är 18 år, har flyttat hemifrån. Bor 10 mil från...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 711
Senast: LindgrenV
·
Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 166
Senast: Malacki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar