väldigt het men svår att hålla hull

A

Annika Eriksson

Hej
Jag har nog ett problem som alla tar upp här men jag måste i alla fall fråga
Jag har en varmblodsvallack på 10 år 1,71 cm
Jag rider 3-4 dagar i veckan

Han äter ca 8-10 kg hö om dagen
och en liter kraft grund morgon och kväll samt ett par deceliter betfor på kvällen

Han är fruktansvärt het men lägger inte på sig hull
Jag har försökt öka hömängden men han äter inte upp mer än runt 8 kg, det ligger bara kvar i boxen.
Hur ska jag göra utan att han blir ännu hetare än vad han är.
Kan tilläggas att han får olja i maten morgon och kväll, men det tycks inte hjälpa

Tacksam för svar

Sv: väldigt het men svår att hålla hull

jag skulle nog säga stressad i stället för het om han varken äter ordentligt eller tar sig i hullet.

Provat lucern? gillas av de flesta hästar.

Grunden innehåller ju havre och din häst får 1 liter morgon och kväll så tycker nog jag att den får lite för mycket energi foder då den bara går 3-4 dagar i veckan. Prova att ge ett foder utan havre tex hippo basic cool och ge honom även lusern som Pontevecchio föreslog.
Har själv ett varmblod som även har stressmage hon fick i början linfrökaka för det och den har försvunnit och hon mår bättre.
Hon har väldigt svårt att hålla hull. Hon får just nu 10 kg hö/dag 6 dl lusern pellets och 0,5 kg betfor pellets och 0,5 kg stöpt havre.(lusern och betfor är ju självklart uppblöott. Hon går 6 dagar i veckan och räknas till att gå normalt arbete. Hon har stått i två veckor och självklart drogs fodret ner och hon har tappat 25 kg på den tiden och revbenen börjar skymta. (Låter inte mycket men hon vägde bara ca 435 kg innan och är ca 165 cm i manken)

Tycker att Dansk Hestekraft brukar fungera bra på hästar som inte vill hålla hull. Mkt protein och lite energi. Men är ganksa svårt att få tag i.

Hur är det med mineralerna?
Vissa hästar kan ju bli pigga och stressiga om de får för lite magnesium.

Korn kross är det inte så mkt energi i. Jag ger det till min häst som är ganska svårt att ha bra hull på... Jag ger till min pålle korn kross, hippobasic, betfor och miniraler. Det funkar perfekt på honom..

Jag håller med dej att hestekraften är super. Jag hade den i början när jag fick hem min häst. Om jag ska köpa hestekraft så måste jag åka en timme för att få tag i det. Håller på och försöker att få ena foderhandlaren här att sälja det. Har sett underverk ske med det fodret.

Ofta kan hästar bli stressade av att de får i sig för lite protein.
Jag skulle nog helt ta bort krafften. Ge lusern istället + magnesium som kan verka lugnande på stressade hästar. Eftersom hästen är stressad så tar tarmen inte upp allt som behövs. Kanske b-vitaminer vore på sin plats. Kanske som foderjäst. Linfrökaka kan oxå ha positiv effekt.
Sen skulle jag nog titta lite på omgivningen. Hur mycket få han vara ute i hagen? Finns det hela tiden att äta i hagen? Kompisar osv
Tycker det låter lite om han bara får i sig 8 kg hö per dag. Får han hö ute i hagen? Hur är hans tänder? Min 30 åriga varblodsvallack äter bara ca 4 kg hö om dagen men han går ute o äter massor av gräs hela dagarna oxå. Men med honom vet jag ju att han har dålig tänder ;) Åldern måste ju ta ut sin rätt nån gång :D

Jag håller med Charlotte1975. Har själv en valack på 176cm som har vait jättesvårfödd. Nu kör jag sedan drygt 1 mån hestekraft samt hel havre (som sedan ska bytas till korn när havren tar slut) och det funkar kanon. Ska också säga att jag ger biomineral och chevinal plus samt LITE betfor för magen - Också hö då förstås!

Min kille har blivit rund och fin på kort tid - och verkar må toppen!!!

Kan varmt rekomendera hestekraft som ska ges tillsammans med annat kraftfoder tex havre eller korn.

Hej
Jag har nog ett problem som alla tar upp här men jag måste i alla fall fråga
Jag har en varmblodsvallack på 10 år 1,71 cm
Jag rider 3-4 dagar i veckan

Han äter ca 8-10 kg hö om dagen
och en liter kraft grund morgon och kväll samt ett par deceliter betfor på kvällen

Han är fruktansvärt het men lägger inte på sig hull
Jag har försökt öka hömängden men han äter inte upp mer än runt 8 kg, det ligger bara kvar i boxen.
Hur ska jag göra utan att han blir ännu hetare än vad han är.
Kan tilläggas att han får olja i maten morgon och kväll, men det tycks inte hjälpa

Tacksam för svar

Hmmm, han går ju inte så mycket så frågan är om han verkligen behöver så mycket kraftfoder? Kanske inget alls?

Han äter inte mer hö säger du - men hur får han höet? Det ligger kvar i boxen säger du. Kanske han inte hinner äta upp allt innan han ska ut? Får han hö i hagen och hur mycket av den totala givan får han där? Kan du ge mer där ute så han har längre tid på sig?

8 kg är ju lite i förhållande till vad du har för häst. Minst 1.5 kg per 100 kg häst är ju bara ett mini- mått som ska se till att hästen klarar livhanken. I själva verket behövs mycket mer för att hästen ska må så bra som möjligt. Man får heller inte glömma bort tuggbehovet som är jätteviktigt.

Sen håller jag nog med om att han verkar stressad och en stressad och/eller livlig häst gör av med mycket mer energi än en lugn häst.

Senast ändrad av en moderator:

Hade själv samma problem med mitt varmblodssto tidigare. Hon är 173 i mkh, 8 år, rids 3-4 ggr/vecka. Bytte ut havrekross mot kornkross o det funkar perfekt. Det heta försvann :) Har inte provat att fodra med Kraft. Tidigare i år gick hon på Eggersman Equicrisp müslifoder utan havre, vilket också funkade. Nu går hon på kornkross o betfor. Hon äter ca 6-7 kg hö / dygn.

Lite exempel på foder som innehåller mycket (fett) kan man säga:)
Korn kross.
Musslie.
Lusern (kan du ge flera liter av dag)

Funkade iallafall på min häst:)

jag har precis gödit upp vårat vbl som var väldigt mager när vi köpte honom. han är dock ganska lugn herre...
han är 147,5 i mkh och äter
9kg hö
1kg lusern
0,7kg korn (1liter)
1 näve betfor
jag ska öka lusernet till 1½kg nu när det snart blir kallare...
så här såg han ut innan gödningskuren
INNAN
kallenrhankomtilloss.jpg

OCH 3½ MÅNAD SENARE
kalle13sept06003.jpg

så mitt tips är att ge lusern och korn istället för något som innehåller havre.

annars om du har en analys på höet så kan du säkert få hjälp av nån duktig (finns många här) att räkna ut en bra foderstat åt din häst

Måste då får låna tråden lite,om det är okey ??
Halvblodssto 19 år,ca 162 cm.
Ser ut som din häst på den övre bilden.
Har i dagens läge denna foderstat:
16 kg hö
2 kg lusern
2 dl betfor
1/2 kg havre
1/2 kg korn
1 dl soja
Och på denna foderstat går hon NER i vikt....gick ner nästan 50 kg på det FETA betet.
Rids ca 5 dagar i veckan,normalridning utan stenhårda pass,ingen stressad individ heller för den delen.
Avmaskad och tänder kollade.
Något råd ngn ???

Hej! jag tänkte bara ge dej några tips om det går bra?
Olja ska du absolut inte ge en häst som är het redan från början .
Olja är bra att dom ska gå upp i vikt men du vet att det ger direkt energi?!
jag tycker du ska göra en hö analys eller det kanske du redan har?
din häst verkar behöva mycket protein.
Jag har ett fullblod som äter musli utan havre 1,5 kg om dan och betfor utan socker för att komma åt fribrerna inte "socker kicken" som det är i den vanliga betforn men jag ger oxå ett protein tillskott som kanske vor bra för din häst? jag vet inte men det är alltid smart och prova.
Hon är väldigt het utav sig själv fast behöver mycket för att hålla hullet.

Mvh Annie:smirk:

Jag har ett fullblod som har varit lite svår att hålla hull och har mycket energi... han får hösilage (så mycket han kan äta), havre o betfor av stallet så jag provade att komplettera med korn.. fungerade inte
lusern, tyckte han tydligen inte var så spännande för han åt inte så bra av det...
Vetekli! Fungerar!! Håller hull, äter upp allt, fin i pälsen och billigt för matte!! :)

TAck allihopa nu har jag bytt till lucern och kornkross samt lite kraftgrund och betfor
hö ligger kvar på 9 kg
och han har börjat lägga på sig tycker jag själv
:bump:

Det här är väl inte något man direkt tänker på, vet inte om det stämmer på särskilt många hästar heller men jag upplever att min pålle är lugnare när det finns mycket energi att ta av, trött häst=het häst. Lätt hänt att man förnekar detta i rädsla för att hästen ska bli ännu piggare men om du räknar på foderstaten och kanske ökar energin (om du inte redan sett och provat) så kanske det hjälper? Lycka till

Korn kross är det inte så mkt energi i. Jag ger det till min häst som är ganska svårt att ha bra hull på... Jag ger till min pålle korn kross, hippobasic, betfor och miniraler. Det funkar perfekt på honom..

Och vad är det som får hästen i bra hull om inte energin....:angel: Korn innehåller mer energi än havre.

SaraXX

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 943
Senast: Desiree2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka