Väldigt egensinnig ponny

Aviatrice93

Trådstartare
Jag har under sommar tagit åt mig lite lektioner för barn som inte har sån ridvana, och nyligen tog jag mig an en familj på tre barn som har en liten korsning, troligen russ/shettis. Han är en B-ponny och är ca. 8 år:)

Och "problemet" med denna ponny är att han lyssnar inte ett dugg på varken skänklar eller spö. Eftersom barnen är så små kan dom inte riktigt säga till honom. Så jag satte mig upp med sporrar och tukta honom lite. Funkade bra om någon gick med ett longerspö i hasen på han. :crazy:
Dessutom är han ohyfsad och försöker sparka en om man går bakom honom och bitas när man leder han.
Dom som har honom arbeter regelbundet med ledarskaps övningar så som att flytta baken och rygga. Även jag gör det på honom, har även provat löshoppa och löslongerat honom som har gått super.

Sedan finns det ett annan sak som inte gör detta bättre, familjen som har honom har han bara över sommaren och har haft han nu två somrar, och resten av året är han bara sällskapsponny åt ett äldre par. Så då får han inte göra något än att gå runt på gården. Tror nog att detta kan ha en betydelse av hur han beter sig. Har nu slut på ideer,:confused: och söker efter nya. Så allt är välkommet!

Tack så mkt//Aviatrice93

Sv: Väldigt egensinnig ponny

Bor familjen i närheten så kan de väl be att få komma och rida regelbundet även resten av året.

Annars har jag nog inte så mycket mera lösningar annat än att det troligtvis inte hjälper att "tukta" med hårdhandskarna. Vet inte hur du menade, men på min gamla ridskola var det en del småponnys som helt enkelt blev trötta på att bli sparkade och dragna i (som ju en del blir tyvärr) och helt enkelt totalvägrade. Om så är fallet så får ni nog försöka lösa problemet med lite mer positiva övningar som uppmuntrar ponnyn istället för att huta åt den.
Det behöver inte vara dessa barnen som beter sig så, utan det kan ju vara tidigare erfarenheter.

Och sen, en viktig fråga: Är hästen inriden ordentligt, kan ju vara så att kommunikationen inte funkar för att han helt enkelt inte kan och får han ingen snäll och tydlig vägledning utan bara spark och pisk så tro sjutton att han inte lär sig heller.

Lycka till och försök att öva mer med morot och mindre med "tukt", det brukar ge bättre resultat och trevligare hästar.

Det är just det att han åker tillbaka i höst, så jag vet inte om man hinner bättra på honom.
Med tukt menade jag att jag satt upp och bara var lite mer bestämd än barnen så han vet att mig kan man inte bestämma över.

Jag har också funderat i dom banorna om att han kanske inte kan mycket alls. Kanske får börja om helt från början?

Tack så mkt:)

Ok, det låter bättre. Kan nog vara en bra idé att kolla igenom honom utan barnen en gång, så att ni har något att utgå ifrån. Kan han inte med dig kan han ju definitivt inte med barnen. Börja helt utan krav och gå sakta framåt därifrån och se var ni hamnar.
Lycka till, och ta kontakt med ägarna. De flesta tycker bara att det är bra att någon håller igång hästen, de mår mycket bättre av det.

Hade lektion idag som jag tänkte berätta om. Då hade jag lite longering med balansövningar. Och vid longering lyssnar han väldigt bra, så jag provade att ha longerlina medans de red vanligt och det funkade, dessutom tror jag (eller inbillar) mig att han möjligen har ont i munnen.:crazy: För när det kortar tyglarna för att ha en kontakt, vägrar han nästan att gå framåt, så idag hade vi halvlösa tyglar så han slapp trycket i munnen. Tror det funkade faktiskt...:)

Ska fortsätta med att ha lite långa tyglar så han känner att han kan gå framåt.

Men alltså. Om hästen står ca 9 månader mellan varje ridperiod så blir det ju som man måste börja om från början varje sommar.
Det är ju inte bara att slänga på sadeln och köra på. :crazy:
Om hästen då dessutom är dåligt utbildad så är det ju knappast någon bra utgångspunkt för ett par barn att jobba med hästen.

Har inte famlijen någon hästvana öht?
Om de inte har det så kanske det är bättre att försöka lära dem lite mer om hästar och rekommendera dem att antingen hyra ponnyn året runt eller byta till en skolad ponnyi kondition...
Nu kanske inte ungarna sitter och tränar ponnyn hårt, men hur eller hur så måste ju hästen varje sommar sättas igång Långsamt(!) och då hinner dom ju knappt rida.

Tycker faktiskt lite synd om både ungar och ponny.
Ponnyn som är väldigt missförstådd, och ungarna som måste bråka med ponnyn.

Men dom rider knappast hårt, det blir mycket skritt och trav ute i skogen och lite olika övningar på ridbanan. Och eftersom de är så förtjusta i honom så vill de så gärna ha honom på somrarna, för resten av året bor de mitt i stan i Stockholm och där kan de inte ha tillgång till häst.

Familjen är då nöjd och det vet om att han inte är den mest välskolade ponnyn, men nog lär sig barnen mycket på honom. Barnen tycker det är roligt och de vill fortsätta....:grin:

så va en av mina ponnyr också så for man hadde långa tyglar vhanhur duktig smhelst men så fort han fick liite tryck i munnen så stanna han o vägra gå ramåt o stog o bocka på stället. det märkte jag p första ridturen så det va bara o kolla tänderna o han hadde 2 st vargtänder som bettet låg o tryckte emot så fort man tog i tyglarna.
så jag rekomenderar o kolla tänderna på han ;)

ja, kan va en bra idé...men har även funderat om han har ont i ryggen eller är obekväm med sadeln. Så jag kände igenom honom idag och han varken ömmamde eller reagerade, så då kollade jag hur sadeln låg på honom. Då kände jag att sadeln har ett större tryck bak än fram, och med en tyngd av en ryttare lär det ju inte blir bättre...:crazy:

Så nästan gång blir det barbacka...;)

Jag håller med Vita_N_6520 här - om hästen inte har varken muskler eller kondition och utrustningen dessutom inte passar så kan man knappast klandra den för att den protesterar :crazy: Det är väl snarare att sundhetstecken!

Även om de bara skrittar och travar lite är det ganska mycket begärt av en häst som står still resten av året... Och om familjen nu tycker så mycket om ponnyn så borde de göra vad som är bäst för ponnyn, inte sig själva. "Kul att rida, skit i att hästen har lite ont!". Stackarn...

Kolla om sadeln klämmer, eller om tänderna är ok.
Jag red en shettis som var sådär, jag struntade i det och tog på mig sporrar så fick han bocka runt, det hjälpte lite.

Ja, men det är VÄLDIGT svårt för dom att ha honom resten av året, dessutom har vi kollat om han har ont och vi testar en massa olika saker...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 631
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 309
Senast: Buck
·
Hoppning Ja, nu kommer ännu en tråd om en het ponny ;) Ponnyn jag rider älskar att hoppa. Jag har hoppat honom på lektion nästan varje vecka i...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: LLaika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna