Våldet tar över , hur ska jag gå tillväga? *långt*

Sv: Våldet tar över , hur ska jag gå tillväga? *långt*

jag skulle vilja se den som blir anmäld p.g.a. att denne spöar sin häst, jag säger inte att det är okej men jag har bara tappat tron på att länsstyrelse, poliser, veterinärer verkligen griper in och hjälper till när det behövs!
hur ska hon bevisa att ägaren HAR gjort det? det krävs ändå rätt mycket för att hästen ska få märken eller i värsta fall sår av ett spö.
skit samma vart man ska vända sig men jag tror anmälningar är verkningslösa över lag.
Nu svarade jag på varför det inte "händer" något om man anmäler djurplågeri till länsstyrelsen, och inget annat. Det är fel instans helt enkelt. Övriga förutfattade meningar som du tror dig veta angående myndigheters handläggning av ärenden tänker jag inte ens kommentera.

Det finns ju två vägar att gå mot lydnad.
Att kuva genom hot vilket ägaren verkar försöka med.
Eller att vägleda och få en som följer direktiv för att det är trevligt att göra det och man litar på den som vägleder.

Du är ju klart inne på rätt väg när du vägleder hästen mot det du vill att ni skall genomföra.

Har du frågat hästägaren om hennes mål är att hästarna skall lyda för att de inte vågar annat eller om de skall lyda för att de känner förtroende för henne som ledare.
Ingen lär sig något på ett bra sätt om lärdomen påtvingas med våld och hot. Adrenalinet försämrar minneskapasiteten. Man får inte heller en häst med framåtbjudning och som själv söker arbete.
Fråga henne om vad målsättningen är, Samarbete eller tvång. svarar hon samarbete så är den naturliga följdfrågan. Vill man samarbeta med någon som slår?
Snarare är det ju så att man lyder så länge man ,måste men får man chansen att fly så gör man det eller så blir man avtrubbad och stänger av. Varken en avtrubbad eller en flyktbenägen häst torde ju vara något som någon strävar efter.
det finns en liten frågeställning som jag tycker är väldigt bra när det kommer till fysisk bestraffning av hästar.
Hästar gör som de gör av en anledning:
De förstår inte, de kan inte fysiskt utföra det som efterfrågas, de är rädda.
ingen förstår mer av att bli slagen, ingen får mindre ont eller blir starkare av att bli slagen, ingen blir mindre rädd av att bli slagen.
Tänker man på det så konstaterar man att enda gången man kan slå en häst är i direkt självförsvar för att undgå att bli sparkad,biten eller översprungen.

Nä nä ok my mistake. Vi har haft div. anmälningar i vårt område utan verkan därav min kommentar.

kl:

Måste bara tacka för alla kloka svar och stöd!

Jag har berättat för henne nu vad jag tycker och tänker om våldet. Hon fick ganska dåligt samvete över att jag gått o mått dåligt över detta.( när hon egentligen borde ha det för att behandlat sina hästar så..) Visst är hon fortfarande hårdhänt och blir arg, men det är enorm skillnad så nu känner jag mig "färdig" hos henne.

Tack ännu en gång!

På senaste tid har hon vart helt okej! Det är låång ifrån bra. Hon har bara visat en liite bättre sida än förut. Men det är fortfarande henskt. Idag använde hon sporrar o massor spö, hon gjorde också klart att hon kanske inte har kvar milton, ( hingsten ) nästa år. Jag sa att hon inte fick sälja honom. Då fick jag till svar: här säljs inga hästar, jag avlivar.

Kan någon förklara varför man avlivar en fullt frisk häst? Kke finns en anledning, dock vet inte jag den?

På senaste tid har hon vart helt okej! Det är låång ifrån bra. Hon har bara visat en liite bättre sida än förut. Men det är fortfarande henskt. Idag använde hon sporrar o massor spö, hon gjorde också klart att hon kanske inte har kvar milton, ( hingsten ) nästa år. Jag sa att hon inte fick sälja honom. Då fick jag till svar: här säljs inga hästar, jag avlivar.

Kan någon förklara varför man avlivar en fullt frisk häst? Kke finns en anledning, dock vet inte jag den?

Är du samma person som Tulpansultan? Eller håller ni på med samma hästar?

vi är i samma stall. Jag är medryttare på nordsvenska hingsten.

Nu har jag följt den här tråden... Å TS säger att hon och ägaren till hästarna e dom ända som e där men nu e du oxå där? Rider du å TS ihop? Hur gammal e du? Å kan inte du oxå säga att du inte gillar ägarens sätt mot sina hästar? Då e ni ju iaf 2 på den goda sidan. Då kan ni ju ta hjälp av varandra å varandras föräldrar.

Till TS duktigt och modigt av dig att våga stå emot ägaren nu. Bra av dig att inte acceptera hennes beteende.

jo vi är i samma stall. Men jag tog ett uppehåll i somras.
Men tulpansultan har slutat där nu. Så jag är ensam med ägaren där
sen tulpansultan slutat så har hon inte slagit hästarna i hanteringen, bara inom ridningen. Hon kanske fick sig en tanke efter allt
Om hon slår hästarna säger jag ifrån
jag tänker inte slå dem, som tulpansultan säger.
Men nu har det vart lugnt

Fast om hon slår hästarna i ridningen, så är det ju inte "lugnt" egentligen. Lugnare men långt ifrån lugnt för hästarna.
Om du tar ett prat med henne ang ridningen så kanske hon kan hitta en ny väg. :)

Vilken idiot! Helt oacceptabelt! Förstår att det är svårt att säga till,men tänk på att hästarna själva inte kan göra det.Vi människor måste vara djurens röst och deras beskyddare.Bodde ett tag granne med ett ungt par som va stygga mot sina hundar,sa först inget utan led i tysthet med hundarna,men till slut fick jag nog! Skällde ut dom efter noter och anmälde dem sen.Hundarna togs om hand.Höj rösten för dessa hästars skull!

klart det inte är lugnt ..
men det är bättre.
jag menade självklart inte att det vart lugnt, men hon har inte vart så våldsam som innan då hon sparkat dem och slått dem med grepen. Kastat borstar i huvudet o t.o.m försökt lära ut till oss som vart medryttare i stallet att slåss.
Fick tipset från henne att slå mot ögonen eftersom det var deras känsligaste punkt sa hon.
Nae.. det är INTE okej

Fick tipset från henne att slå mot ögonen eftersom det var deras känsligaste punkt sa hon.

:eek:

Fick du detta "tips" nyss? Hon är både våldsam och försöker medvetet göra hästarna blinda?

tror inte hon vill göra hästarna blinda faktiskt. Men hon säger att dem reagerar bäst på det.
För hennes häst som jag tar hand om kan komma lite nära ibland, o hon säger att man måste ha ett visst avstånd från han. Så förr sa hon iaf att man skulle slå upp med grimskaftet i ansiktet eller slå mot ögonen, för annars lyssnar dem inte.

Skulle någon behandla mina hingstar så skulle de Inte bli glada...

Skulle någon behandla mina hästar så, skulle jag inte bli glad.. .och inte personen heller när jag var klar med den!

Senast ändrad:

Jo helst skulle jag vilja anmäla henne, men känns svårt med tanke på hur snäll hon har varit mot mig. Jag rider gratis hos henne, hon ger med gratis lektioner och lär mig jättemycket hela tiden.

På ett sätt vill jag anmäla henne, men på ett annat känns det som att jag "förråder" henne.

ANMÄL! Säg åt henne på skarpen, även om du är rädd att vara "elak" mot henne, för hur elak är hon inte mot sina hästar! :mad:
Det är svårt men tänk på att det kanske kan bli ett "uppvaknade" för hästägaren. Sen kanske du blir avvisad att få fortsätta med att rida hennes hästar men då kanske en anmälan är lättare? Är hon yngre eller äldre? Finns det någon du kan söka stöd hos som också ser vad som pågår? Föräldrar eller andra hästmänniskor i närheten? Låter inte bra att hennes ilska och frustration går ut över djuren, ge henne en sandsäck att sparka på!

Om du läser tråden ser du att hästägaren är 19 år och att ts inte rider hos henne längre. Möjligheterna till anmälan diskuteras också.

kl;

Jag har som sagt lämnat henne nu, och är glad att jag tog det bselutet. Ägaren har varit väldigt otrevlig mot mig, trots att jag försökte avsluta detta på ett snyggt och moget sätt.
Som neres säger har hon visat oss hur vi ska slå hästarna där de reagerar som bäst, vilket varken jag eller neres har utfört. Visserligen behöver hingsten strikta regler, då han är speciell, men det är ändå sillnad på våld och en vanlig tillrättaviselse.

Ang sporrarna och spö, har hon två nästan skänkeldöva hästar, som inte går fram för spö eller sporrar, vilket visar ganska mycket på hur hon behandlat dem. När en häst nästan är immun mot spöslag med stor kraft, är något allvarligt fel.

Så jag hoppar nu att du fixar det här F! :) (neres). Den människan borde inte få ha djur över huvud taget.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 673
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 304
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 495
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 463
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka