Sv: Våld mot hästen
Otroligt många diskussioner om "våld" mot hästar nu..
Menar dom som skriver att "Det är hemskt att slå sin häst, alla som gör det är jättedumma!!" Att det är fel att dra på sin häst med spöt för att den fattar nada när jag försöker lära den ngt nytt inom ridningen, eller hanteringen för den delen så har dom alldeles rätt, men så gör väl ingen av oss hästmänniskor??
Om dom däremot menar att jag ska låta min häst sparka mig när den är uppbunden för att det inte passar den (häst som jag vet är van vid att stå uppbunden och som jag ser reagerar av allmän surhet och inte av rädsla för katten som svansar runt bakbenen, typ)
eller rusa över mig när jag öppnar boxdörren för att den vill ut. nu. och om jag står ivägen så får jag flytta mig, så är dom väl ändå ute o cyklar?
Hästar som inte har respekt för sin ranghöge ledare, dvs jag, är farliga. punkt. hästar väger flera hundra kilo, jag kan inte reagera med "Men brutus, ville du ut så fort och jag stod i vägen, stackars dig" jag måste reagera med att förklara för brutus, på brutus eget språk att det är helt oacceptabelt o aldrig mer ska upprepas. Dvs skrämma brutus med ett rop och ett slag, helst inte mot huvudet men skulle jag träffa där, för som flera sagt tidigare, bestraffningen måste ske i samma sekund som hästen, slår, attackerar, biter eller vad den nu gör, så må det vara, ingen häst blir huvudskygg av en, märk väl 1, smäll över nosen när den gör ett kraftigt övertramp på "mitt space"
Nästa gång det händer, om det gör det, dom flesta hästar har fattat nu, så räcker det oftast med mitt rop för att den ska hejda sig.
Däremot, innan man "slår" en häst ska man vara alldeles säker på varför man gör det.
Jag anser att dom allra flesta problem med hästar går att lösa utan våld men däremot kommer jag aldrig "vara snäll" mot en häst som är en ren säkerhetsrisk.
Vänlig men bestämd tycker jag nog helt enkelt man ska vara