Våld mot hästen:(

D

Donald_Duck

Vad tycker ni om att andvända våld(Slag) mot hästen när den gör fel?

Själv tycker jag att det är JÄTTE fel och dumt mot hästen. :mad:

Hästen förstår dock inte alltid vad vi menniskor menar.

/Donald duck :)

Sv: Våld mot hästen:(

Jag tycker också det är fel! Att slå eller skrika på hästen gör nog inte att den vill göra som man själv vill. Man borde väl kunna skapa obehag för hästen på annat sätt för att visa att den gör fel?

Nu får man bena upp vad man menar med våld och våld.

Det är ingen bra lösning att med ett ridspö slå sig trött för att hästen fattar fel galopp MEN om en häst sparkar mig helt utan anledning så ger jag den en spark tillbaka. Hajjar den inte den vinken tycker jag att det är OK att ta till det tunga artelleriet.

Se på hästar i hagen. De har inte silkesvantarna på alla gånger. En häst måste förstå att det är vi som är ledaren för annars är de farliga, så enkelt är det.

Sen anser jag det värre med folk som står och skriker åt sina hästar när de gör fel istället för att daska till den. Det är smidigare att prata "hästiska" än svenska med sin häst anser jag....

Åska skrev:
Nu får man bena upp vad man menar med våld och våld.

Det är ingen bra lösning att med ett ridspö slå sig trött för att hästen fattar fel galopp MEN om en häst sparkar mig helt utan anledning så ger jag den en spark tillbaka. Hajjar den inte den vinken tycker jag att det är OK att ta till det tunga artelleriet.

Se på hästar i hagen. De har inte silkesvantarna på alla gånger. En häst måste förstå att det är vi som är ledaren för annars är de farliga, så enkelt är det.

Sen anser jag det värre med folk som står och skriker åt sina hästar när de gör fel istället för att daska till den. Det är smidigare att prata "hästiska" än svenska med sin häst anser jag....

Det måste alltid vara en orsak till att hästen sparkar då får man tänka efter vad som är felet.
Hästen ser inte dig om du står rakt bakom hästen då om du går rakt fram som ett rovdjur nära rumpan så att han inte ser om det är en menniska eller ett(Lejon) så tror han ju naturligt vis att du ska (Äta) upp han och sparkar där effter.
Om man använder våld mot hästen så tappar hästen förtroendet för dig, Du kan aldrig bli en bra ledare genon att andvända våld :mad:

/Donald duck

Ok. Då tar vi ett exempel på hur min häst kunde uppföra sig för ca 2 års sen

Min häst står uppbunden i gången och jag står bredvid den och står och pratar med den. Jag vänder bort huvudet och är ouppmärksam på hästen i 5 sekunder varpå den slår efter mig. Jag ryter till åt den varpå hästen blir totalt vansinnig och slår nästan knut på sig själv för att träffa mig. Att tillägga är att jag inte på något vis hade utsatt denna häst för något obehagligt innan.

Vad skall jag göra i den situationen anser du? Stå och skrika hjälper tydligen inte utan triggar hästen ännu mer.

Kom nu inte och säg att hästen inte trivdes med att stå uppbunden eller något dylikt för det tillhör allmänbildningen att kunna göra det.
Alla hästar testar sina människor någon gång. En del mer en del mindre. Jag är inte en "sådan" som slår mina hästar för minsta lilla, har inte burit hand mot denna häst på ett år. Vi vet vart vi har varandra nu och nu hjälper den med ett: -Nej! i samtalston för att hon skall förstå att hon är ute på hal is. Men det har varit en jäkla väg dit...

Om man använder våld vid fel tillfälle o på fel sätt så tappar hästen förtroendet.
Reaktionen på en agression måste vara ögonblicklig o bestämd annars blir hästen bara förvirrad.
PL

Det är sant...om man blir tvungen att använda våld, om hästen gör något som gör att den blir farlig ska det komma ögonblickligen i så fall! Men det som gör mig så arg är folk som står och skriker "Jävla cp-häst!" eller dom som bokstavligt talat piskar in sin häst i transporten till exempel. För det första exemplet så förstår nog inte hästen direkt vad du säger och det låter bara hemskt, för det andra exemplet tror jag aldrig att den hästen kommer bli nå lättare att lasta vid nästa tillfälle...

Om man tar sig tid, att någon gång, studera hur olika ranghöga hästar beter sig mot varandra i hagen, så kan man lugnt säga att det ibland kan bli ganska våldsamt!!!
Men i regel så går väl ingen häst på en annan "för att den gjorde nått dumt innan". Det handlar ju om att bestraffa vid rätt tidpunkt! Då behövs oftast inte så "stora" bestraffningar utan hästen förstår, men inte om man gör det försent. Den mister då tillslut förtoendet och kan bli "himla sur och grinig", då den inte förstår vad det är som händer och varför.

Hästar i flock korrigerar varandra direkt, och med det efter tryck som krävs. Nästa gång så räcker det oftast med att lägga bak öronen för att visa vad man vill.

Jobbar lite likadant med fostran av mina hästar. Jag kan korrigera min häst ganska rejält, om så behövs, helt beroende på vilken konfliktsituation som uppstår. Inte så att jag tokslår i huvudet eller sånt, men så att den helt enkelt förstår att det var inte accepterat. Nästa gång räcker det i regel med endast kropps språk, att visa att man inte gillar det.
Lite svårt att med några rader förklara hur man menar, utan att det låter dumt, men denna metod har iaf funkat för mig och min hästar. Har (hittills) lätthanterliga hästar i alla lägen som litar på mig, och i regel finner sig i nya saker, som vi människor kan hitta på.

Håller med dej, det är skillnad på våld och våld. Hästar är flockdjur med en flockledare och rangordning, det är naturligt att de testar och försöker komma högre i rang, då är det jag som ska sätta gränsen och påpeka att det är jag som är ledare för vår lilla flock. Inte då sagt att våld är lösningen, men jag vill absolut inte ha 600kg häst över mej för att det inte är någon som kunnat ryta i ordentligt från början.

I vårt stall är det ju så att jag släpper ut hästarna ett par dgr/v, och är det någon häst som är ouppfostrad/jävlig när jag ska hantera den, så säger jag till på skarpen, det handlar ju om min egen säkerhet! Bättre att säga till ordentligt en gång, hästar är stora djur och att hålla på och mesa med dem när de beter sej illa är bland det värsta uppförande jag vet bland oss hästägare. Jag och stallägaren gör detta klart för de inackorderade från början, hur hästägarna hanterar sina hästar får de själva stå för, men då vi ska hantera dem så ska de uppföra sej.

Men det viktigaste av allt är inte att bestraffa hästen när den gör fel, det är att BERÖMMA NÄR DEN GÖR RÄTT! Svarar hästen för bestraffningen måste den ju veta att den gjort helt rätt oxå, annars kommer den aldrig ändra sitt beteende.

Min kuse testar mej fortfarande mer eller mindre för jämnan och det kommer hon aldrig sluta med, hon är ju häst. Nu räcker det mest med en harkling för att hon ska skärpa sej, men man måste bestämt visa vad den där harklingen betyder, med massor av BERÖM som slutkläm.

precis så är det, det gäller bara att veta när det är rätt, vilket folk med liten erfarenhet tyvärr inte alltid kan avgöra. då bör man söka hjälp av någon kunnig som kan se det lite objektivt.

Jag förespråkar inte våld och är emot det, men det finns undantag

Åska skrev:
Ok. Då tar vi ett exempel på hur min häst kunde uppföra sig för ca 2 års sen

Min häst står uppbunden i gången och jag står bredvid den och står och pratar med den. Jag vänder bort huvudet och är ouppmärksam på hästen i 5 sekunder varpå den slår efter mig. Jag ryter till åt den varpå hästen blir totalt vansinnig och slår nästan knut på sig själv för att träffa mig. Att tillägga är att jag inte på något vis hade utsatt denna häst för något obehagligt innan.

Vad skall jag göra i den situationen anser du? Stå och skrika hjälper tydligen inte utan triggar hästen ännu mer.

Kom nu inte och säg att hästen inte trivdes med att stå uppbunden eller något dylikt för det tillhör allmänbildningen att kunna göra det.
Alla hästar testar sina människor någon gång. En del mer en del mindre. Jag är inte en "sådan" som slår mina hästar för minsta lilla, har inte burit hand mot denna häst på ett år. Vi vet vart vi har varandra nu och nu hjälper den med ett: -Nej! i samtalston för att hon skall förstå att hon är ute på hal is. Men det har varit en jäkla väg dit...

Jag tror faktist att han tyckte att det var obehagligt att sitta fast i linorna och sedan om man står och skriker så äggar man bara upp den och gör den ännu mera rädd.

Nu är det ju väldigt svårt att säga om det var att han blev rädd för linorna eller något annat jag tror defenitivt inte att han gorde det med mening. :cool:

Donald_Duck skrev:
Jag tror faktist att han tyckte att det var obehagligt att sitta fast i linorna och sedan om man står och skriker så äggar man bara upp den och gör den ännu mera rädd.

Nu är det ju väldigt svårt att säga om det var att han blev rädd för linorna eller något annat jag tror defenitivt inte att han gorde det med mening. :cool:

Min Donna sparkas och bits gärna... Första gången hon vände upp och slog var hon 3 dagar gammal.. :crazy:

Det spelar för mig ingen roll om en häst inte tycker om att stå uppbunden i stallet, det är inte accepterat att sparka eller bita för det! Vissa situationer ska hästen bara acceptera. Jag tror inte att en rädd häst sparkar och hugger efter sin matte eller husse, däremot är det ett agressivt beteende och det gör hästen för att den vill ta över ledarskapet från oss. Jag bestraffar inte en rädd häst om den råkar treampa mig på fötterna, men om den siktar in en spark på mig så blir jag arg, för då måste den ha varit så klar i kroppen att den siktar på mig. Jag tror inte på dalt.

Otroligt många diskussioner om "våld" mot hästar nu..

Menar dom som skriver att "Det är hemskt att slå sin häst, alla som gör det är jättedumma!!" Att det är fel att dra på sin häst med spöt för att den fattar nada när jag försöker lära den ngt nytt inom ridningen, eller hanteringen för den delen så har dom alldeles rätt, men så gör väl ingen av oss hästmänniskor??

Om dom däremot menar att jag ska låta min häst sparka mig när den är uppbunden för att det inte passar den (häst som jag vet är van vid att stå uppbunden och som jag ser reagerar av allmän surhet och inte av rädsla för katten som svansar runt bakbenen, typ)
eller rusa över mig när jag öppnar boxdörren för att den vill ut. nu. och om jag står ivägen så får jag flytta mig, så är dom väl ändå ute o cyklar?

Hästar som inte har respekt för sin ranghöge ledare, dvs jag, är farliga. punkt. hästar väger flera hundra kilo, jag kan inte reagera med "Men brutus, ville du ut så fort och jag stod i vägen, stackars dig" jag måste reagera med att förklara för brutus, på brutus eget språk att det är helt oacceptabelt o aldrig mer ska upprepas. Dvs skrämma brutus med ett rop och ett slag, helst inte mot huvudet men skulle jag träffa där, för som flera sagt tidigare, bestraffningen måste ske i samma sekund som hästen, slår, attackerar, biter eller vad den nu gör, så må det vara, ingen häst blir huvudskygg av en, märk väl 1, smäll över nosen när den gör ett kraftigt övertramp på "mitt space"

Nästa gång det händer, om det gör det, dom flesta hästar har fattat nu, så räcker det oftast med mitt rop för att den ska hejda sig.

Däremot, innan man "slår" en häst ska man vara alldeles säker på varför man gör det.
Jag anser att dom allra flesta problem med hästar går att lösa utan våld men däremot kommer jag aldrig "vara snäll" mot en häst som är en ren säkerhetsrisk.

Vänlig men bestämd tycker jag nog helt enkelt man ska vara :)

Enya skrev:
Det spelar för mig ingen roll om en häst inte tycker om att stå uppbunden i stallet, det är inte accepterat att sparka eller bita för det! Vissa situationer ska hästen bara acceptera. Jag tror inte att en rädd häst sparkar och hugger efter sin matte eller husse, däremot är det ett agressivt beteende och det gör hästen för att den vill ta över ledarskapet från oss. Jag bestraffar inte en rädd häst om den råkar treampa mig på fötterna, men om den siktar in en spark på mig så blir jag arg, för då måste den ha varit så klar i kroppen att den siktar på mig. Jag tror inte på dalt.

Givetvis ska inte hästen slå sparka när den sitter fast i linorna..

Men då måste man ju träna bort det ,det jag försökte säga var att han var kanske lite rädd att stå i linorna och man bör ju inte sätta upp en häst som aldrig har suttit fast i linorna förrut, utan man måste träna kanske bara sätta på den en lina i taget.

Jag sa aldrig att det var acceptabelt att den ska slå sparka mot sin matte men då tycker jag bara att (Slag Skrik) förrverar situasionen, då nästa gång man sätter upp hästen i linorna kommer han i håg (Skriket,Slaget) och blir där effter rädd.

Donald_Duck skrev:
Givetvis ska inte hästen slå sparka när den sitter fast i linorna..

Men då måste man ju träna bort det ,det jag försökte säga var att han var kanske lite rädd att stå i linorna och man bör ju inte sätta upp en häst som aldrig har suttit fast i linorna förrut, utan man måste träna kanske bara sätta på den en lina i taget.

Jag sa aldrig att det var acceptabelt att den ska slå sparka mot sin matte men då tycker jag bara att (Slag Skrik) förrverar situasionen, då nästa gång man sätter upp hästen i linorna kommer han i håg (Skriket,Slaget) och blir där effter rädd.

Men snälla människa, vilken planet kommer du ifrån? Jag hoppas att du bara träffar på hypervänliga, lågrangade hästar utan egen vilja, annars blir du knappast långlivad.

Om hästen slår mot dig, vad gör du då? Springer därifrån och funderar över varför hästen kanske var rädd/tyckte det var obehagligt/ blev skrämd/ förknippade dig med en episod i sitt förra liv?
Hästar är flockdjur och om du inte är ledare för hästen, så är du helt enkelt en i flocken och behandlas på samma vis som de andra hästarna i flocken. Är hästen högre i rang än dig och vet om det, så får du skylla dig själv om du får en spark när du är i vägen. Så enkelt är det. Hästar är inte elaka, de följer sina instinkter. Det kan ingen gosedjursromantik råda bot på.

Hästar är flockdjur och behöver en ledare. Blir man inte den ledaren så tar den själv kommandot. Detta har nog alla sett bevis på. Då kan det vid vissa tillfällen behövas mer än en höjd röst för att få hästen att förstå vem som bestämmer. Det är så det fungerar i en flock och det är så jag ser på det...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
790
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025