Valacken med hasledsdefekten - Uppdatering

Alexandra_W

Trådstartare
Tänkte bara rapportera lite (eftersom många ju följde spåan när den pågick och var intresserade) hur det gått för Vision, valacken med hasledsdefekten.

Han dömdes ju ut i maj och jag valde i samråd med veterinären att Triangelmärka. Han har tidigare INTE gillat att bara lalla i hagen utan avskytt det, så min plan var/är att köra in och blanda promenadridning och promenadkärning för att hålla honom på gott humör. (Promenad i sammanhanget kan översättas till skritt och trav rakt fram efter väg utan minsta krav)

Han har egentligen vilat sedan operationen i februari. Stod ju 8 veckor på box och 2 veckor i hage då, och reds sen försiktigt igång för återbesöket, men var inte bättre. Dömdes ut och sen red jag ett par ggr efter det men han kändes så ofräsch så jag ställde av. Den ofräscheten visade sig komma från en liten lömsk hovböld precis under skon.

Men sen har han vilat, jag har avvaktat så länge han verkar vara hyfsat nöjd med att gå i hagen, ju senare jag sätter igång dessto längre kan jag hålla honom intresserad.

I början var han ganska grinig och tyckte inte alls om tingens ordning. Var som tet häftplåster på mig, och blev ganska grinig mot hagkompisen (ett tjuvnyp här och en smäll där typ). Det sammanföll dock med att jag jobbade extremt mycket så jag kunde inte göra mycket åt det då även om jag velat, och efter ett par veckor blev det bättre.

Sommaren har han tillbringat med att äta sig fet *sucka*, tappa musklerna och röja som en liten idiot i hagen med åringen.

Rörelsestörningen/hältan/orenheten (kalla det vad man vill) är konstant och varken bättre eller sämre (ingen hade förväntat sig annat heller). hasledsgallan går lite upp och ner utefter hur mycket hagbus det varit.

Sen, han har sina sämre dagar och han har sina bättre dagar, men han tycks klara av att anpassa själv. Vissa dagar busar han bara marginellt i hagen (och ser ganska knackig ut), andra dagar kör han fullt ös medvetslös och tycker galoppiruetter är himla kul (matte får hjärtslag bara av att se det *s*).

Just nu har han en oförskämt fräsch period och förflyttar sig enbart meddelst skritt eller galopp, gärna fatta galopp från stillastående. Jag är kanske inte heelt nöjd med det (galoppen är värst för hasen) men jag litar på att han 'vet vad han håller på med' ;)

Planerar att traska igång honom i september, jag misstänker nämligen att han inte alls kommer vara lika tolerant när betessäsongen är slut.

Men, än trivs han tack och lov ÖVER förväntan och tycker att pensionärslivet är om inte superkul så helt okej =) Fast det är misstänkt upptrampad runt 'spåret' där jag brukade rida dressyr i sommarhagen, undras om han tjuvtränar, skulle inte förvåna mig ;)

Skodd med vanliga järnskor men tåriktad runt om.

Skönt att höra att han verkar gilla haglivet! Hoppas att han fortsätter att vara nöjd med sin pesionärstillvaro.

Fast där tror jag tvärtom iofs =/ Att det är mycket tack vare att Kele också bara lallar han ändå tycker det är så okej. Och att han kommer tycka 'men hallå JAG då??' när hon får åka.

Jag hoppas jag har fel (annars får väl han åka lite med, det är inte hela världen), men jag såg hur våldsamt upprörd han blev när jag lastade Kele igår, Vision tyckte helt klart det var FEL häst som gick ut till transporten. När han insåg att hon bara skulle gå in och ut ur den så såg han nöjdare ut dock ;)

Tänkte faktiskt fara iväg en eller ett par svängar och rida med en kompis sen när han är lite igång, det är ju roligare att skritta runt på en ny plats än härhemma där vi kan varenda stig och varenda stubbe =)

Han är kanske lite svartsjuk ;).

När min häst var lite halvknacklig brukade jag rida en annan häst. När min häst såg mig rida den i paddocken jagade han först ilsket sin stackars hagkompis och sedan övergick han till att trava längst staketet som gick mellan paddocken och hans hage. Gissa om han såg nöjd ut när jag riktade min uppmärksamhet åt honom genom att skrika att han skulle lugna ner sig.

Senast idag undrade jag faktiskt hur det var med dig och hästarna.
Hoppas att det kommer att gå att få "igång" honom sen.
Men om han fortsätter att markera, kommer du att ta bort honom då?

Det var skönt att höra att han accepterat pensionärslivet. Har funderat på hur det går i alla fall...

Albatross..haha, jo nog är han svartsjuk alltid ;) Fast värst var mitt förr förra sto (hon som jag fick ta bort för hon funkade verkligen INTE som hagpensionär). Hon började hugga åt Vision såfort jag tittad epå honom, och gick jag förbi hennes box med en sadel (jag har inga galler) så försökte hon med våld dra in mig i boxen genom att bita tag i jackan och draaa ;)

Ponte - ah, fast eftersom V är som han är att lasta så åker jag inte med båda om det inte är step-up transport, vill inte Kele ska lära sig idiotiska dumheter

Corax - nej, jag tar inte bort sålänge rörelsestörningen/hältan blir sämre. Det är ju en kronisk hälta och den kommer inte gå bort. Det är ju därför han är utdömd (kronisk hälta från hasleden VB). Men så länge den/han inte blir sämre och han tycker livet är kul så får han vara kvar. Veterinären poängterade ju noga att han inte tyckte jag skulle se den här hältan som något Vision har ONT av hela tiden.

Haha det kanske kan få honom mer lättlastad? Det vore ju inte illa.....

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 663
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 082
Senast: Nahar
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 413
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv