Valack som kissar blod?

_Runaway_

Trådstartare
Hittade ett par blodblandade kissfläckar ute i hagen idag, och undrar vad som kan orsaka det? Vi har två valacker i hagen och det måste vara någon av dom eftersom det kommer inte in några rådjur lr liknande i hagen så. vet inte vem av hästarna som kissar blod, och det är lite svårt att se i boxen eftersom vi har torv..

Sv: Valack som kissar blod?

Är det snö hos er?
Ibland blir kisset rödfärgat på vintern så det ser ut som att det är blod fast det inte är det.

ja det är snö (typ 3dm). Men det finns andra kissfläckar som inte alls är röda. Men det ksnake inte behöver vara något speciellt?

Jag kan ju inte säga att det INTE är blod i just ert fall, men dom gånger vi har haft rött kiss tror jag att det berott på att dom druckit för dåligt, eller ätit massa morötter.
Men det har aldrig varit blod iallafall.
Fast jag ska erkänna att jag fått panik några gånger innan jag insåg att det inte var blod :D

Det är nog rätt vanligt när det är kallt och snö ute, men blod har jag för mig att det inte är.
Dem kanske går och håller sig lite mer än vanligt då också? Kallt i blåsan och så. Lite kallt att pinka när det är minus för en annan också! :D "When U gotta go, U gotta go!" :D

har ni gran i hagen?? när dom äter gran kan dom kissa "rött" har jag för mig....

Rådjuren (de kommer in fast man inte tror det), något hästarna ätit eller att dte bara blir så (kan bli rött i spån med, ibland men inte alltid.

De där röda kissfläckarna är himla vanliga på vintern och sällan något att oroa sig för =)

Kissar hästarna normalt inne, inte verkar ha problem med att kissa och äter och dricker normalt och inte har temp kan du ta det lugnt skulle jag tro =)

Jag har bestämt för mig att de kan kissa rött när de får i sig cellolusa
(stavas kanske på nåt annat sätt), och det kan kanske stämma med tanke på tidigare svar om gran och spån ätning? Det var någon i mitt stall som reagerade som du på samma sak och jag har för mig att hon ringde sin veterinär som sade så.

Hm...Nja... Cellulosa finns i grovfoder. Så det får de förhoppningsvis i sig kontinuerligt.

Ja det är alldeles riktigt :crazy: kan det bli nån överdos eller så.. jag vet som sagt inte det var hon som sade så... :o

Mest sannsynlig har din hest drukket for lite,så urinen er veldig konsentrert. Prøv å gi lunkent vann når det er minusgrader ute,for da drikker de bedre.
Rød urin pga for lite veskeinntak kan være ett forvarsel om kolikk,fordi hesten blir for"tørr" i kroppen,og kan få forstoppelse..

Jag gissar också på att de druckit för lite, väldigt vanligt att hästar får i sig för lite vatten på vintern då tillgången på vatten i hagen oftast är begränsad om än tillgången på mat oftast rätt bra = kall och torr hästmage.

Jag svarar som de flesta andra; mycket vanligt (då det är kallt ute) och beror på att hästen druckit för lite.

Hade en gång en häst som på riktigt kissade blod, eller det allra sista han klämde ut var mörkrött. Kontaktade givetvis veterinär men han trodde inte det var någonting farligt. Han sade att det behövs väldigt lite blod i en hästs urin för att det ska se riktigt rött ut. Han sade att det blodiga min häst kissade förmodligen var någon liten urinsten som hade skrapat lite.
Hästen fortsatte kissa rött lite nu som då, men inget hände. Hästen lever ännu som en välmående 21-årig livsnjutare.

Gran har jag oxå hört, men jag har även hört typ ASP eller nått sådant lövträd.. äter de av dem så kissar de rött!

Jag tycker det verkar som om kissefläckarna (i snön) mörknar efter ett par dagar.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 577
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 275
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 797
Senast: 13579vas
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 921
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka