Valack och sto i samma hage?

T

traffic

Är det någon som har erfarenhet av detta. Vi ska ev ha ett sto och två valacker i samma hage. Brukar det fungera?

Sv: Valack och sto i samma hage?

beror på, men det kan bli problem om båda eller en vill vakta stoet.... Är den ena tillräckligt ranghög så brukar det lösa sig för då backar den andra vallacken...

Ibland fungerar det, ibland inte. Finns ju valacker som rider på ston, andra inte. Bara testa och se. Mitt sto gick med 2 valacker, det gick mycket bra...antar för att de var alla i samma småbarns ålder. 2, 3 och 4 år ;). Innan jag släppte i hop så sa stallägaren att: det kommer aldrig fungera, skyll dig själv. Fast prövar man inte så kan man aldrig veta.

traffic skrev:
Är det någon som har erfarenhet av detta. Vi ska ev ha ett sto och två valacker i samma hage. Brukar det fungera?
Jag har nästan alltid haft blandade hagar med vallacker och ston. Om inte någon vallack är väldigt "hingstig" och ska bestiga stup i kvarten så brukar det gå bra. I nuvarande hage går min häst (sto) tillsammans med en vallack och ett sto. Funkar utmärkt!

brukar gå bra me valackar o ston i samma hage, har alltid haft det hemma...

Vi har under ett tillfälle haft tre valacker och ett sto.Fungerar jätte bra!
Däremot tycker jag att det uppstår problem om det blir för många ston.
Vi hade två ston och två valacker tillsammans ett tag och det gick inget vidare.

Jag har stått i flera stall där vi haft blandade hagar och det har inte varit några problem.

¨Det brukar sägas attden bästa kombinationen i en hage är ett sto bland valacker! Vi har så och det har aldrig varit så lugnt ihagen som det är nu!

Jag hade ett sto för många år sen som skulle få gå med 3 valacker under en kortare tid (hoppträning under en vecka). Ägaren till grabbarna sa att dom var hur snälla som helst...så vi släppten in damen...och krig uppstod! :eek:

De annars så goda vännerna, grabbarna emellan, blev som förbytta och alla skulle ha damens gunst. Vi fick göra en egen hage åt lilla damen så lugnet åter kunde återvända hos grabbarna.

Det är alltså väldigt olika hur det kan gå.
:cool:

Har alltid haft blanade hagar. I ena hagen går 5 Vallacker och 3 ston. Funkar hur bra som helst :)

Sen är det ju upp till individerna.

vi har tre vinterhagar, alla med blandad kompott och
på sommarbetet går alla hästarna tillsammans, utan problem.

Brukar oftast inte bli några problem så länge inte någon av valackerna får för sig att bestiga och det gör ju inte de flesta valackerna.

På ridskolan, där jag har min häst,går valacker och ston tillsammans i en flock på ca 14 hästar. Det går hur bra som helst.

Vi har 4 valackar och tre ston i samma hage. Fungerar bra men nu är väl ingen särskilt hingstig heller.

i vårat stall har vi haft lite olika kombinationer, och alla har funkat jätte bra.

bland annat har d stått 2 valacker o ett sto i samma hage i två uppsättningar jätte länge.
i ena hagen är den ena valacken låg i rang.
men e den andra hagen är valackerna väldigt jämna och har själv svårt att sätta någon rang. men det har funkat bra d med.

i min "stora" flock på 10 hästar är det 5 valacker och 5 ston.
Fungerar, det som är jobbigt är dock när hbl på 178cm försöker betäcka ponny stona.

Funkat för mig. har haft så mycket som 35 st ston/valacker i samma stora hage. Kommer inte på rak arm ihåg hur själva fördelingen såg ut ,men en 50/50 på ett ungefär..

Min kille går med två ston , funkar kanon :)

För oss funkar det kanon. Vi har två valacker och fyra ston tillsammans och det går utmärkt. Hagen är väldigt stor med kuperad terräng, just nu har de inte det - men vanligtvis så har de fri tillgång på hösilage i hagen och alla hästar kommer ändå åt och får ändå äta.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 246
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar