valack eller sto?

S

Suss

Vad säger ni om man vill skaffa foder häst eller köpa häst och vill ha något lugnt, snällt som man kan pyssla med och fritidsrida är det en valack jag ska leta efter, jag har fått för mig att det är svårt att hitta enkla och lätthanterade ston? Eller är det bara mina fördomar?

Sv: valack eller sto?

Intressant fråga som nog kan ge många svar. Det verkar som om många hästmänniskor är antingen eller. Jag tycker egentligen att det är ganska underligt.
Men själv trivs jag definitvt bäst med ston. alla de hästar som jag har ridit mycket och verkligen känt att jag har passat ihop med har varit ston, egna och andras. Hemma har vi de övriga familjemedlemmarnas tre valacker och så mitt eget sto. Jag tycker inte att ston är svåra på något sätt men de är annorlunda. Jag tycker att de är mer personliga och att jag får en helt annan kontakt med dem. Sedan kan de kanske vara lite mer viljestarka ibland. Mitt nuvarande sto måste verkligen förstå vad jag vill att hon ska göra och vad det går ut på (lite svårt att förklara men ibland får man liksom vänta ut henne lite) Jag har ridit två av våra valacker mkt men aldrig känt den riktiga samhörigheten med dem.
En del ston kan tydligen bli besvärliga när de är brunstiga. Jag har ej erfarenhet av det.

Jag har haft både och, jag tycker det viktigaste är alltid individen. Sto eller vallack spelar ingen roll.

Sen har ju naturligtvis ston könet kvar, vilket gör att de har mer humörsvängningar än vallacker. Mitt förra sto ville jag ibland bara gräva ner, sen har jag också kommit in på dressyrbanor och känt att hästen riktigt tänker "Flytta på er vägglöss, för här kommer vi!"
Då har hon varit värd miljoner.

Så leta du efter en rutinerad dam eller herre, som kanske gjort sitt i de högre klasserna. En sån häst kan lära dig massor! Och ni kan ge varandra massor med glädje.

Jag, personligen, trivs bäst med valacker, det är gränslös kärlek från första början!!:love::love::o:o:bow::bow:

Jag har två ston, de är bägge envisa som jag vet inte vad, men samtidigt SNÄLLA, de är de tryggaste hästarna jag vet! :love: Dock kräver de också att man själv har lite pondus, annars blir bägge bara allmänt odrägliga pga sin envishet då. Tror envisheten kommer ur rasen, Nsv bruks. Den ena är ren och den andra är 50.
Jag upplever nog valacker i allmänhet som mer okomplicerade, fast även valacker kan ju ha humörsvängningar, även om de kanske inte beror på hormonerna. Min systers valack, kunde lika gärna varit ett sto om han inte hade haft pellen där bak.. :p Han är dock inte 'hingstig' eller stoig på det viset, men ombytlig i humör.

Senast ändrad av en moderator:

Hade en ponny valack som var helt underbar, blev medryttare till ett halvblods sto hon var helt på tå, fast i övrigt snäll...ganska ung dock 6år när jag började...har inte provat så många ston men på ridskolan verkatr stona sura och sen har man hört om kompisar som har sura besvärliga ston...

men ni har nog rätt. det handlar om individen och utbildningsnivå samt ålder...sen ska det klicka också...kanske ska ge stona en chans!

Titta till individen är mitt råd. Det är det viktigaste, vissa ston är förstås väldigt "stoiga", medan vissa är precis lika lugna som valacker. Och iof vissa valacker är väldigt jobbiga.... :p

Jag rider ett sto nu som är helt underbar :love: inte alls jobbig. Samtidigt som min syrra rider ett varmblodssto som är väldigt bitchig under brunsten... :mad:
Det varierar och jag tycker det finns många fördomar mot ston. Jag hörde om en ridskola som bara hade valacker... :crazy: Lite konstigt tycker jag...

Mitt "fodersto" är en lugn och trevlig individ även under brunsten, visst man känner av den genom att hon är lite svårare att övertala i ridningen :p Jag har inte träffat så många riktiga "pissmärrar" men de finns ju.

Om du vill ha en lugn trygg individ ska du nog satsa på en vallack. De är det över lag även om det finns vallackar som är lite "märriga" också. Men som sagt innan kolla på individen och vad vill du ha.

Jag har egentligen mest erfarenhet av valacker, men min första medryttarhäst var ett sto... inga problem med hantering el ridning alls, grymt trevlig häst!! Sen så har jag ju träffat ett par riktiga pissmärrar, men så finns det ju en del pissvalacker också ;) så det jämnar nog ut sig..

Så ge stona en chans du, annars så kanske du missar nån riktig goding!

Jag är ju själv ett "sto" så jag antar att det kan vara därför jag föredrar just sto ;)
Jag och mitt sto kan vara precis lika griniga båda två men när allt klaffar då svävar vi bland molnen :love:

Jag föredrar valacker:D Stona brukar vara jobbiga i brunsten, INTE ALLA ston, det finns ju jätte trevliga ston med;) Men det är väl en smak sak...

de flesta "sura" ston jag stött på har befunnit sig på ridskolor, de flesta privata har vart väldigt trevliga, varav 2 i mina egna ägor, vilka båda vart mindre komplicerade än min valack.

Alla tycker ju inte likadant. Själv tycker jag ju att valacker kan vara mer lätthanterliga eftersom jag har haft ett sto som var rena problemhästen.
Hade jag varit i din situation hade jag nog köpt en valack.

hmm är lite kluven till de där...ston ger oftast 120 procent eller så gott som inget alls beroende på vilek nepriod dom är i :p

medans valacker ger 80 och med peppning kan komma upp i 95 kanske :rofl: den uppfattningen har ja fått av de hästar som ja träffat på!

Dock skulle ja valt en valack om de är första hästen!

Jag har haft både och åt bägge hållen;) Tror du måste titta till individen. Själv har jag länge tänkt enbart rikta in mig på valacker men har alltid haft ston...och bara en av dessa var av den riktigt svåra typen...:cool:

Hade en vallack förut och var precis som trådskaparen inne på att ska man ha en okomplicerad häst ska man ha en vallack. Sen föll det sig så att nästa häst blev ett sto. Och mer okomplicerad kan man knappt tänka sig. Visst, lite tittig, lite okoncentrerad ibland, men när hon är fokuserad - helt underbar. och ger allt! Framför allt så är hon väldigt känslig i kommunikationen och lyssnar på sin ryttare. Om jag jämför - min gamla vallack, jättesnäll men hade lättare för att hetsa upp sig, ganska hingstig på nya ställen. Mitt sto - lite känsligare men klokare, lyssnar mer. Lite stoig i brunsten men faktiskt var vallacken jobbigare när han blev hingstig. Så det är som många redan sagt - titta till individen. Själv har jag inga som helst fördomar mot ston längre.

Tror det var Kyra Kyrklund som sa ngt om hur valacker, hingstar och ston är i arbete:
Valacker beordrar man att göra ngt, hingstar ber man snällt och till ston skickar man in en förfrågan en månad i förväg... ;)

Rider själv ett sto och trivs fantastiskt bra med henne, men nog har hon personlighet (och vissa dagar rejäla humörsvängningar) så det räcker till och blir över. Hon blir rätt förnärmad, och ibland rätt arg, om hon inte får vara med och bestämma...
Hon hatar hingsten i stallet (vilket jag är glad över, det är hennes son) medan hennes kompis brunstar konstant för att hon tycker han är så fin! Så nog är det individen man ska se till...

Jag är en sto människa... men det är ju så varierande från häst till häst. Mitt sto är 4 år och jag har aldrig haft en tryggare och snällare häst, sen har hon lite extra gnista, en riktig ängel att jobba med. Tycker du ska titta på både och, könet spelar ju inte någon större roll när man har hittat rätt häst. Nästan alla mina hästar har varit ston och jag har älskat dem alla. Har haft en valack, fin att se på men usch vilket temprament, kämpade på i 2 år tills jag kom fram till att vi helt enkelt inte passade ihop.. antar att jag har dåliga valack erfarenheter..

Senast ändrad:

Jag är vallackmänniska rakt igenom. Jag tycker att vallackar är jämnare i tempramentet och oftast inte lika bitchiga. Den stora övervägande delen, för mig, är att vallackar inte brunstar. Sen har jag fått för mig att ston är lite tjurigare,men det varierar ju såklart från häst till häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 304
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar