Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
för mig - valacker som en gång klättrat vid brunst förlorar privilegiet att gå i blandflock. jag hade alltså delat på dem på heltid. Vissa ston får igång "vilken valack som helst" och märker man att man har ett sånt sto tycker jag man gör bäst i att endast ha henne med ston också. Det är sån jävla skaderisk när de börjar hoppa på varann.En valack som tidigare gått med ston utan problem har nu börjat betäcka ett brunstigt sto i hagen.
Hur ska man hantera detta? släppa dem i egna hagar enbart vid brunst? eller hela tiden? Han vaktar också stoet och jagar de andra hästarna..
Hur vanligt är detta?
Ja det är ju så, vi vill ju så gärna tro att de inte betäcker, men som vissa hingstar inte heller betäcker på dagtid är det samma för en valack. Vissa betäcker direkt efter skymning, andra väntar till gryningen eller senare på natten. I varje fall är det sällan någon på plats som ser, och det man inte har sett finns inte.Den här tråden får mig att tänka på vad som hände i ett stall jag hade min häst uppstallad i. Jag uppmärksammade det rätt tidigt och ville dela på hästarna, men stallägaren såg bara problem med mina lösningar och "alla hästarna skulle gå ihop", samt att de bara "tjafsade" för att de inte fick gå i sommarhagen... jo jo.. när jag fick chansen bytte jag stall och har nu min häst ihop med andra ston då det verkar vara det som fungerar bäst.
Min häst är egentligen rätt hög i rang men det verkar som när hon brunstar blir hon så låg. Valacken i filmerna bestämde hon över när hon inte brunstade, men när brunsten kom igång blev det så här (minns att jag filmade som "bevis"):
Ja, det är på ett sätt lite synd, tänker i mindre stall där man inte kan ha hästarna delade. Men å andra sidan äger man alla hästarna själv så är det den egna personens ansvar. Är så glad att min häst kan gå ihop med ston i nya stallet och även på betet.Ja det är ju så, vi vill ju så gärna tro att de inte betäcker, men som vissa hingstar inte heller betäcker på dagtid är det samma för en valack. Vissa betäcker direkt efter skymning, andra väntar till gryningen eller senare på natten. I varje fall är det sällan någon på plats som ser, och det man inte har sett finns inte.
Min häst är egentligen rätt hög i rang men det verkar som när hon brunstar blir hon så låg. Valacken i filmerna bestämde hon över när hon inte brunstade, men när brunsten kom igång blev det så här (minns att jag filmade som "bevis"):
Den här tråden får mig att tänka på vad som hände i ett stall jag hade min häst uppstallad i. Jag uppmärksammade det rätt tidigt och ville dela på hästarna, men stallägaren såg bara problem med mina lösningar och "alla hästarna skulle gå ihop", samt att de bara "tjafsade" för att de inte fick gå i sommarhagen... jo jo.. när jag fick chansen bytte jag stall och har nu min häst ihop med andra ston då det verkar vara det som fungerar bäst.
Fast det var så även när hon inte brunstade och då ber hon inte om det eller hur?Det handlar ju inte om att hon plötsligt blir låg i rang, utan om att hon är brunstig och ber om det, helt enkelt.
Fast du skrev ju att det inte var så när hon inte brunstade? En hästs rang ändras inte - antingen är den hög eller låg i rang. Sedan träffar den förstås på hästar som är högre eller lägre så dess plats i flocken kan ju ändras utifrån det ändå.Fast det var så även när hon inte brunstade och då ber hon inte om det eller hur?
Det jag syftade på då var vinterhalvåret, kanske var lite otydligt, men sommarhalvåret mellan brunsterna var det samma "låga rang" oavsett, trots att hon egentligen var över valacken på vintern. Vinterhalvåret var det hög rang.Fast du skrev ju att det inte var så när hon inte brunstade? En hästs rang ändras inte - antingen är den hög eller låg i rang. Sedan träffar den förstås på hästar som är högre eller lägre så dess plats i flocken kan ju ändras utifrån det ändå.
Har problem med just detta nu i mitt stall. En ägare vill va sin 10år gamla nykastrerade valack ihop med bla mitt sto i vinter. Aldrig i hela mitt liv. Den går med ett sto nu som den friskt betäcker, men enligt ägaren "gör det inget"
Valackägaren kommer säkert att säga det ända fram tills valacken blir skadad. Tyvärr är skaderisken betydligt större för stona än för valacken. Stona får inre skador och infektioner som inte syns på utsidan. Därför kan en betäckande valack skada ganska många ston innan den själv råkar ut för något.Har problem med just detta nu i mitt stall. En ägare vill va sin 10år gamla nykastrerade valack ihop med bla mitt sto i vinter. Aldrig i hela mitt liv. Den går med ett sto nu som den friskt betäcker, men enligt ägaren "gör det inget"
Men, även risker för valacker, eftersom naturen styr och stoet inte blir dräktig pga oförmågan hos valacken. Kan detta upprepande påsättning ge sig i uttryck av att bli ryggproblem. Detta hände en vän till mig, som valde att låta en valack som tidigare gått med ston gå med ett par ston. Resultat? Pga upprepade bestigningar, fick han ett nervproblem i ryggen som resulterade i avlivning. Skittrist helt enkelt.Valackägaren kommer säkert att säga det ända fram tills valacken blir skadad. Tyvärr är skaderisken betydligt större för stona än för valacken. Stona får inre skador och infektioner som inte syns på utsidan. Därför kan en betäckande valack skada ganska många ston innan den själv råkar ut för något.
Väldigt tråkigt att det finns så många okunniga hästägare som inte förstår riskerna och kostnaderna som det här kan innebära.