Valack-bekymmer!

Linda.B

Trådstartare
Lägger denna på Trav då det rör en travhäst!

Vi har fått lite problem med sambon's 4-åriga valack - Han blev kastrerad november-07 och blev valack på bara några veckor! Där hästen står uppstallad står vi i ett mindre stall på två boxar - Alltså var det bara jag & sambon med våra två hästar som stog där!

För tre veckor sedan sålde jag min islandshäst då jag är gravid i sjunde månaden och inte har möjlighet att fortsätta hans inridning. In i stallet flyttar en annan häst, som vi båda trodde skulle vara en valack men det var ett sto.

Nu med facit i hand önskar vi att vi aldrig släppt ihop dem över huvudtaget - Under förra veckan började stoet brunsta och igår kom vi på vår valack med att betäcka stoet! Fick även igår veta av stoägaren att han även betäckt under förra veckan också - Hade vi fått veta det då hade vi gjort separata hagar direkt!

I går delade jag & sambon av den stora gemensamma hage de gått i och med 3-4 m mellan hagarna - Får se hur det gått när vi kommer ut lite senare!

Har detta någon negativ effekt på träningen? Innan kastreringen var han trög, okoncentrerad och tittade på allt annat - Så kastreringen gjorde verkligen underverk med hästen! Nu är sambon rädd att hästen ska falla tillbaka, då hästen blivit lite mer hingstig & skrikig eller kommer det lägga sig nu när de inte kommer att få gå ihop? Kan munkpeppar fungera?

Mvh Linda

Sv: Valack-bekymmer!

Det är ganska vanligt att valacker försöker ge sig på att betäcka och dominera ston. Vanligare än man tror. Tror inte att det har någon negativ effekt direkt på träningen, men indirekt kan han givetvis sträcka sig och sådana grejer när han försöker bestiga henne (hade själv en valack som trots att han var 10 år och hade varit valack sedan tvåårsåldern betäckte ston, han sträckte sig rätt illa i ryggen så vi fick vila ett par månader, numer går aldrig eller sällan mina ston och valacker ihop).
Dock är det verkligen inte bra för stoet, då det kan bli infektioner m.m som kan leda till bl.a sterilitet så det inte går att betäcka stoet senare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 861
Senast: mars
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 674
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka