Val och kval. (vart ska denna postas?)

Skreppur

Trådstartare
1. Jag behöver några kloka ord. För ett halvår sedan köpte jag en ohanterad islandshingst på 2 år. Han är det finaste jag har och vi har under denna ynka tid han varit i min äga, skapat en väldigt fint band tillsammans. Han är lika mycket enmannahäst som jag är och vi är verkligen skräddarsydda för varandra. Nu är det såhär att jag förmodligen ska åka till Norge i tre månader och jobba (maj-juli(Augusti) för att jobba ihop en fet kassa till inridning, sadlar, transport och diverse nödvändigheter. TÄNK OM HAN GLÖMMER BORT MIG?! Tänk om mina rörelser, min röst, min doft och hela jag har suddats ut ur hans unga hjärna när jag sedan kommer hem? :cry::confused:

2. Nu går han ihop med sin shettiskille och i hagen bredvid går en fjording samt ett shettissto. Tanken är att släppa ihop alla såfort min hingst är kastrerad. Jag vet inte vad som är bäst för honom, att kastrera honom och låta honom få gå i sin lilla flock hela sommaren (då jag är i Norge) på stora gräsliga ytor eller skicka honom på ett obegränsat hingstbete med en massa kompisar och vänta med kastreringen till hösten? Trots att han skulle behöva "leka av sig" en sommar med jämnåriga så känns det fel att ta honom från sin "flock" han har nu. Det kanske är lugnast om han får gå kvar hemma?

Jag har separationsångest redan nu, min tossiga toker. :cry:
laufim.jpg

Senast ändrad:
Sv: Val och kval. (vart ska denna postas?)

Min häst står hos mamma nu 10 mil bort så jag träffar henne inte så mycket. Hon stod här innan, man märker på henne att hon är lite avvaktande när jag kommer men hon tinar snabbt upp.

Tror inte han kommer glömma dig, han kommer kanske vara lite avvaktande men de tinar rätt fort.

Jag hade släppt på hingsbete där han får aktivera sig själv och gå och leka med jämnåriga.

Om han är en "klok" hingst skulle jag vänta med kastreringen. Men detta är för att jag gillar sent kastrerade hästar bättre, jag har fått för mig att dom blir båda smartare och snyggare.
(Men tyvärr kommer det ju mer hormoner med det, så är du inte säker så ta gottepåsarna nu.)

haha, ja det är ju väldigt individuellt. ;)
Jag syftar på mer lättlärda. Men det här är såklart en grov generalisering över det fåtal individer jag träffat.

Jag hade nog väntat med kastrering både för att det är mindre risk för infektioner när det blir svalare och för att jag som hästägare hade velat vara hemma hans första tid som val. Jag har ingen erfarenhet av kastrering men jag får känslan av att det kan påverka hästen ibland rent mentalt. Sen vill man ju vara hos hästen efter ett ingrepp ändå. Oavsätt vad för ingrepp det handlar om.

Så jag hade nog valt hingstbete under sommaren.

Vilken sötnos! :love:

1. Såklart glömmer han dig inte! Kanske är minet lite luddigt första dagarna bara..

2. Personligen är jag inte mycket för hingstflockar, tycker att man mest uppfostrar huliganer då. Blandflock föredrar jag, men självklart ska de ha en lekfull kompis att busa med, vet inte om det måste vara en jämnårig just, huvudsaken att de kan leka ihop. Om jag var du skulle jag kastrera i vinter/vår och släppa ihop gänget du har hemma så de kan gå ihop i sommar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka