Val mellan hingstar

L

loveisis

Ska kanske betäcka mitt sto i sommar.
Jag håller på att välja mellan två hingstar som inte bor allt för långt borta.
Den ena är Sólfari från Oviksfjällen och den andra Aegir Från Olstorp.

Två olika hästar när det gäller gångarter och exteriör.

Aegir-lite grövre, den äldre typen av islandshäst, 5gångare.
Sólfari-lite nättare, sportmodell, 4 gångare.

Båda har ju en fin stam, men tycker Aegirs stam lockar lite mer.
Vad jag har hört så lämnar han hästar med bra lynne, många fyrgångare.

Sólfari lämnar många fina hästar, men vet inte om en del är lite tuffa? Eller har jag bara fått för mig fel? Fin exteriör lämnar han.
Lämnar också många fyrgångare.

Det är billigare att betäcka med Aegir, men priset för mig är ju inte det absolut viktigaste.
Stoet i frågan är ett fyrgångssto med fyra lättväxlade gångarter. Sportmodell.
Hennes sämsta gångart är traven. Fast den är bra, men tillhör den sämsta.
Tror Aegir lämnar avkommor med bra trav. Men tror även Sólfari lämnar det.
Vad säger ni. Jag behöver lite hjälp.

Sv: Val mellan hingstar

Min Aegiravkomma har svag trav men jag har sett flera avkommor med stark trav. Aegir ger viktbärande hästar med bra ben och hovar, gott självförtroende och lätt för gångarterna.
Sólfari ger mer aktion och utstrålning men styvare rygg och mer lättstörda gångarter.

tycker Sofari är helt klart finast :love: älskar Tyravkommor, tycker de är otroligt smidiga och vackra :)

Aegir har aldrig tilltalat mig, men det är ju min smak :p

Ta den som du tycker mest om personligen :)
sen tycker jag att du ska se dig om mer! inte bara på de i närområdet. Ta en hingst som stämmer 100%! om du ändå ska "slå till" och betäcka så spelar det väl ingen roll om du får åka några mil extra? Ta den som det känns bäst med helt enkelt. Sen är faktiskt så att avel är ett "lotteri" ..

Det kan vara vanskeligt att betäcka ett fyrgångssto med en fyrgångshingst, risken finns att du får en 3-gångare. Bäst för ett 4-gångssto är en hingst med stark tölt, antingen en femgångare med svagare pass men mycket bra tölt. Och om du väljer en fyrgångshingst bör du välja den som har lättast för tölten och/eller passanlag själv eller hos föräldrarna. Sofari är efter Tyr som nästan bara gett starka fyrgångshästar, jag har en känsla av att Solfari själv också är den typen av fyrgångshingst som man har behövt träna fram tölten hos. Ægir har en mera gedigen gångartsstam vad gäller tölt- och femgångshästar.
Kolla på hingstens poäng och BLUP för tölt och kolla hingstens föräldrars poäng & BLUP för tölt och pass så får du en fingervisning om vad han har bakom sig.

Jag har mött MASSOR av solfaribarn.
Tuffa är ett ord jag absolut inte skulle använda för att beskriva dom.

Härliga i lynnet med MASSA gång.

Jag har en femgångare efter tyr :) och ingen dålig sådan heller, han är min första islandshäst som jag tävlar och han har tagit mig från 0 till A klass poäng i femgång på bara en tävlingssäsong :)

så har man femgångssto kan det bli femgångare, hur lätt eller svårt de andra har med tölten kan jag inte uttala mig om men min har haft jätte lätt för alla gångarter och det verkar även hans avkommor ha :)

Jag har träffat en femgångare efter Solfari, men han har femgångsmamma...
Har du ett sto utan passanlag skulle jag passa mig för en så pass stark fyrgångsstam som Solfari har.
Jag ver ingenting om Aegir så honom kan jag inte uttala mig om. Men om du gillar den lite robustare typen av häst så kansek han är ett bra val?!

fast Solfari har väl femgångare på mammans sida?

Var inte Hrafnketill som är hans morfar dåtidens stora passstjärna?

Har beslutat mig för att åka på hingsfestivalen och sedan ska jag fatta ett beslut. Men ser helst inte att hingsten står allt för långt borta. Vill hålla koll på mitt sto, för jag har hört alldeles för mycket hemskt som hänt hos hingsthållare.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
566
Senast: Lovisa.E
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka