Väl liggande bogar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
H

Helan

Har ett sto med lite sluttande bog och behöver en dressyrhingst som alltså har väl liggande bogar och dessutom nedärver detta. Var hittar man sån information eller är det bara att titta på bilder och jämföra och hoppas på det bästa?
Stoet har 7 på typ, 9 på ben och 8 på gångarter vilket betyder att hingsten bör ha högt på typ, det förstår jag. Men om en hingst har 8 eller 9 på typ för att den är extremt bra i typen men dock har en lätt sluttande bog så kanske betyget dragits ner från 10 till 9 men inget omnämns.
Hur ska jag tänka i val av hingst, och hur kan man få reda på informationen?

Sv: Väl liggande bogar

Har ett sto med lite sluttande bog och behöver en dressyrhingst som alltså har väl liggande bogar och dessutom nedärver detta. Var hittar man sån information eller är det bara att titta på bilder och jämföra och hoppas på det bästa?
Stoet har 7 på typ, 9 på ben och 8 på gångarter vilket betyder att hingsten bör ha högt på typ, det förstår jag. Men om en hingst har 8 eller 9 på typ för att den är extremt bra i typen men dock har en lätt sluttande bog så kanske betyget dragits ner från 10 till 9 men inget omnämns.
Hur ska jag tänka i val av hingst, och hur kan man få reda på informationen?

Jag antar att du är ute efter en dressyrhingst? Alla med Donnerhall nära brukar ge föredömligt djupa, välliggande bogar.

Nedärver Donnerhall detta till avkommorna då?

Fast du glömmer betyget på HHB, det är där bogarna bedöms. Typen är ngt annat, den andra siffran i bedömningar enligt 50 poängs skalan (även 60 poängskalan då galoppen brukar ligga som sista siffra)

Fast du glömmer betyget på HHB, det är där bogarna bedöms. Typen är ngt annat, den andra siffran i bedömningar enligt 50 poängs skalan (även 60 poängskalan då galoppen brukar ligga som sista siffra)

Ah, så är det ja. Hon hade 8 på fösta siffran, sen 7 (HHB?).

Nån annan som kan ge mig konkret tips var jag ska titta (förutom på andra siffran;) )

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 973
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 055
Senast: Maniac123
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka