Val av sele

simpan

Trådstartare
Står och väljer mellan Pfiff Standarad och Economic till mina welshponnyer. De är av ädlare typ, sec B.
Har läst att Standarden är små i storlekarna, räcker en ponnystorlek till för en maxad B och en liten C-ponny? Som sagt ädla i typen och drar 105-115 i täcken.

Ska enbart motionsköras med rockard ute på grusvägarna omkring här, ganska mycket upp och ner. Vi behöver ingen avancerad sele men vill såklart veta vilken av ovanstående selar som ni tror kan passa bäst. Eller kanske ni har förslag på annan sele i samma prisklass.

Tips?

Sv: Val av sele

Kan ingenting om dessa selar men enl. mina erfarenheter av Welsh Mountain ska du vara beredd att göra extra hål lite varstans, vilken sele du än bestämmer dig för ;)

Jag köpte precis en Pfiff standard till min welsh. Hon är liten B (113 cm). Jag tycker selen verkar passa. Har fått gör nått extra hål på draglinorna och bakselen, men annars helt ok.

Ang economic selen så står det inget om storleken på den, men de kanske du redan frågat dom om, om det nu är DO som du ska handla ifrån. Däremot på standardselens sida finns de ju storlekarna på delarna utsatta så man kan kolla på ett så när..

Har inga Mountains ;) de är sec B, men "normala" storlekar stämmer sällan spec bra. Träns och grimmor tex får man fixa och trixa lite med för att de ska passa emellanåt.

Ja, det är DO som jag tänkt att handla hos om jag inte hittar någon sele på annat håll som verkar bättre.

Att måtten är angivna ger tyvärr inte mig speciellt mycket, har tyvärr inte någon koll på hur jag ska mäta på mina ponnyer för att ha nytt av dem. Helt rookie på körning. Har bara fräst runt någon gång i halvåret med travsele till ett av mina halvblod tidigare men vill kunna köra och motionera ponnyerna bättre och mer regelbundet, då funkar det inte med travsele här där det är såpass kuperat. Kommer såklart att ta hjälp av kunnigt folk när selarna är hemma och det är dags att passa in dem! Dessutom ska ponnyerna skickas iväg på inkörning och där har de garanterat kunskap för att passa in selarna rätt bara de är i rätt storlek, hihi.

Ingen som har erfarenhet av bägge selarna och kan göra en jämförelse? Kanske jag får köpa en av varje :idea:

Liknande trådar

Körning Hej alla här på körning :bow::bow: Jag vill ha hjälp med sele. Det är så att jag ska börja köra in min 2 åring under vintern och...
Svar
12
· Visningar
1 352
Senast: _L_
·
T
Körning Nu har jag äntligen blivit lovad att få hjälp att börja köra min ponny! Han är "grund-inkörd" utav uppfödaren men inte körd på ett bra...
Svar
10
· Visningar
2 555
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka