Val av sele! Hjälp?

Joelina

Trådstartare
Hej hej hemskt mycket hej!

Jag har en welsh corgi cardigan hanne som snart blir ett år. Vi har haft en Hurtta Y-sele till honom när vi är ute och springer, eller testat på lättare spår, men upplever att de senaste två månaderna så trycker den lite väl i armhålorna på honom, inte så att han får skav, men jag tror inte att det är så bekvämt i längden. Jag har kikat lite på liknande sele från Hurtta men som är "uppdaterad" och där ser det ut som att remmarna kommer att komma lite längre ifrån armhålorna vilket jag tycker är bra.

Jag tänker att selen kommer att användas vid spår, springturer och även när vi ska börja cykla till våren. Vad ska man ha för sele? Är inne på Hurttas hemsida och de har ju två till typer av Harness. Men problemet med en litenstorhund är att måtten på vissa saker blir så himla dumt ibland ;)

Hööks har någon Y-sele från Showmaster, också med remmar som sitter lite längre bak.

Vad har ni för selar och vilken är den bästa selen att kombinera olika aktiviteter med? :)

Jag skulle köpa något i stil med hurttas "uppdaterade" y-sele, finns många varianter och många som är ställbara också. Tex på djurmaxi finns en hel hög sådana (men om du köper därifrån, välj att betala med faktura. Har hört att de strulat lite när folk förskottsbetalar, själv har jag aldrig haft några problem alls).

Är det däremot tänkt att hunden ska dra, då är det bäst för hunden att ha en dragsele.

Jag har en y-sele från Showmaster, expert reflex heter den. Den hamnar lite längre bakom frambenen och väldigt ställbar vid bog och runt magen. Använder den som promenadsele.
När vi springer så använder vi istället Zero DC shorter, så länge hunden inte drar alltför mycket tror jag dock inte att det är något problem att använda en vanlig y-sele.

Jag har en welsh corgi cardigan hanne som snart blir ett år. Vi har haft en Hurtta Y-sele till honom när vi är ute och springer, eller testat på lättare spår, men upplever att de senaste två månaderna så trycker den lite väl i armhålorna på honom, inte så att han får skav, men jag tror inte att det är så bekvämt i längden. Jag har kikat lite på liknande sele från Hurtta men som är "uppdaterad" och där ser det ut som att remmarna kommer att komma lite längre ifrån armhålorna vilket jag tycker är bra.

Jag tänker att selen kommer att användas vid spår, springturer och även när vi ska börja cykla till våren. Vad ska man ha för sele? Är inne på Hurttas hemsida och de har ju två till typer av Harness. Men problemet med en litenstorhund är att måtten på vissa saker blir så himla dumt ibland ;)

Hööks har någon Y-sele från Showmaster, också med remmar som sitter lite längre bak.

Vad har ni för selar och vilken är den bästa selen att kombinera olika aktiviteter med? :)

Jag har Non- Stop Free motion till både Schäfrar och Corgi. Används vid alla dragaktiviteter såsom löpning, skidåkning osv. Absolut bästa dragselen enligt mig. Jag vet dock många som gillar DC Zeros sele också.

Personligen skulle jag inte ha samma sele till spår och drag. Drag kräver en ordentlig dragsele och de är mindre praktiska att spåra med. Hurttas selar skulle jag inte dra med utan bara använda till spår och liknande.

Vet inte om jag var otydlig, men hunden drar alltså ingenting :) vid springning springer han bredvid och spår så går vi ju bakom med långlina. När vi ska börja cykla så får han också springa bredvid. Vill mest ha sele på vid springning och cykling för att det inte ska bli onödiga ryck i halsen :) ska vi börja dra någon gång så köps det in en ordentlig dragsele, har hört alldeles för många otäcka historier om hundar som belastat fel vid drag :/

Jag har Zero DC shorterselar till mina fem hundar som promenadselar, jag gillar dem ypperligt! Främst för att de ger så bra frihet vid armhålorna :up:!

img_9956.jpg

img_9990.jpg

De ser ju verkligen jättemjuka ut fria ut! Men det borde väl funka som spårsele också? Han kan ju ligga på lite i spår, men det klarar den väl av?

Mina dvärgschnauzrar spårar i sina DC Shorter utan problem :) . Mina aussies har nomeselar och spårar i.

Vi har Trixie Experience Touring sele åt våra hundar. Den lämnar gott om plats vid armbågarna.

Vi har Hurttas Y-sele, tycker den är super! Enda bekymret är att den är något trång vid huvudet när man ska ta av och på. Vi använder den till i princip allt.

Haha det är vi säkert :D vad heter din lille korv? :D

Den uppdaterade har remmarna som går bakom armhålorna lite längre bak, förmodligen för att vissa hundar får skav eller att det blir trångt :) googla så får du se :D Floke har ju den gamla y-selen nu, och den trycker liksom mot armhålorna, därför jag letar ny :)

Haha det är vi säkert :D vad heter din lille korv? :D

Den uppdaterade har remmarna som går bakom armhålorna lite längre bak, förmodligen för att vissa hundar får skav eller att det blir trångt :) googla så får du se :D Floke har ju den gamla y-selen nu, och den trycker liksom mot armhålorna, därför jag letar ny :)

Jag har Gråsiskas Lasse! :D
Hm, jag får kika och jämföra. Vårt problem blir av- och på, ibland känns det verkligen som om man får dra av den. Men tar vi en storlek större blir den eventuellt för stor runt midjan. Men annars är vi nöjda!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 716
Senast: s957
·
Hundavel & Ras Nja, någon hund blir det väll inte än på ett tag. Men skulle kännas bra att få lite vägledning! :) Undrar vad folk menar när de säger...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 204
Senast: Eda
·
Övr. Hund Funderar på lite selar till hundarna. Jag vill ju gärna träna lite drag med dom. Framförallt när jag cyklar. Nomesele har jag så...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Jadzia
·
U
Övr. Hund Jepp, det kunde nog inte gått mkt sämmre än det gick annat än om hunden sprungit ner sig på en is eller liknande. :cry: Jag har ju...
Svar
8
· Visningar
2 045
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka