Val av sätt att kastrera ev klapphingst?

P

Pampelutten

Har letat bland andra trådar om kastration men väljer att starta en ny. Min unghingst (2,5) har sin ena kula någonstans där den inte borde vara. Tidigare har en vet. sagt att det kändes som den låg i ljumsken men idag konstaterade de på klinik att man inte känner den:cry:.
Så nu till min fundering. På ena kliniken kan de lägga honom och helt enkelt leta i kanalen? på en annan klinik (längre bort) kan de ultraljuda honom och om den ligger i kanalen troligtvis göra det med tithålskirurgi när han står. (Om den inte ligger i kanalen antar jag att de i båda alternativen måste öppna buken och leta.) Är det någon som har erfarenhet av någon eller båda metoderna.
Titthål känns ju bättre men han måste fasta 36 h! innan ultraljudet + att han är hemtagen från betet och får gå i liten hingsthage i väntan på op - får vänta längre på ultraljudet.
Vill naturligtvis ha så smidig kastration som möjligt och undvika allt för lång konvalescensens. :confused:

Sv: Val av sätt att kastrera ev klapphingst?

När jag kastrerade min unghäst som var klapphingst i juni förra året och det gjordes det liggande. Kulan låg inte så den var kännbar, men ej heller gömd längst in i buken. Operationen gick på 8 000 kr.

Han var ut ensam i en gräshage så fort jag hämtade hem honom efter operationen och ca 7-10 dagar senare ut och leka med kompisar. Jag hade inte ens påbörjat inridningen så han gjorde ju inget annat än gick i hagen fram tills hösten.

Det blev inga som helst komplikationer av den här hanteringen.

Först och främst, har ni övervägt att avvakta och se om den kommer ner till våren? Han är ju inte så värst gammal ändå. När jag köpte min klapphingst kollade jag runt mycket och det verkar ändå inte helt ovanligt att sista kulan kommer när de är tre.

Annars, på min ungis kom kulan ner när han var strax över två år, tog det liggande då de sa att om kulan vill smita undan lite så brukar den "pluppa upp" när man lägger dem. Fastade väl sedan dagen innan, på box första dygnet och sen ut i gräshage med lugn kompis. Helt utan komplikationer eller svullnader. :bow:

I ditt fall skulle jag nog bara lägga honom och ta det så snart som möjligt, om han alltså inte kan gå kvar som hingst. Sååååå mycket mindre bök är det inte med UL, dessutom kanske de ändå måste lägga honom... Känns struligare spontant...

Tack för svar.Känns lugnande. Vi har bestämt oss för att göra den traditionelle vägen dvs liggande på tisdag. Att vänta på att den ev ramlar ner känns inte riktigt som ngt alternativ eftersom han har börjat bli hingstig och då är det svårt att hitta ett stall där han kan gå med kompisar i vanlig hage...
Så jag håller tummarna att allt går bra och får en lika bra konvalescens som era verkar ha haft. Ridning är det inte tal om här heller men jag hoppas att han kan gå ut i vanlig hage så snart som möjligt.

Det kommer gå fint :idea:
Vi fick ordinerat boxvila en vecka eller så, men eftersom jag visste att han är lugn med sin kompis så lät jag dem gå ute i en ren gräshage, då rörde han sig ju naturligt. Vet inte om det var därför han inte svullnade?
Man ska inte hålla på och tvätta och pilla där om det inte blir grisigt, man pillar bara dit mer bakterier.

Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka