Val av hundras!

EmblaAsk

Trådstartare
Jag har funderat ett bra tag på vad jag ska har för ras när mina vovva blir gammal..... Nu har jag 3 blandrashundar, en tik BC/jämhund, hennes dotter som är e en lapsk vallhund och en hane, BC/Hamilton.

Eftersom jag tycker att det är skitkul att ha valpar så vill jag hitta en ras jag kan fastna för och föda upp ett par kullar osv. Inget fel på blandisar, men ska jag hålla på med avel vill jag ha en renrasig tik.

Mitt problem är att jag inte hittar någon ras som passar mig.... TROR jag!:crazy: Men jag vill gärna att ni hjälper mig med förslag....

Den får inte vara större än en BC och inte mindre än 10 kg vuxenvikt. Jag vill inte ha en pälshund som måste kammas varje dag, men en trimhund går an. Lättlärd och lyhörd, ej korta ben typ västgötaspets eller tax. Inte pudel eftersom min sambo inte släpper en sån innanför dörren. Inte någon "tunnhårig" ras som behöver täcken odyl.

Så kom med förslag!!! Jag kan tänka mig jakthundar också..... Jagar med bågge mina vuxna. Men valpen skall inte bli jakthund.

Häls Embla
 
Sv: Val av hundras!

Nej har inte ens hört talas om rasen.... Det var precis såna här tips jag ville ha.... För det finns säkert massor med raser jag aldrig har hört talas om.

Dom var hemskt söta, ser lite ut som en räv....

Häls Embla
 
Sv: Val av hundras!

Min syster har en Shiba. Den är förvisso väldigt lättlärd men glömmer lägligt bort sånt när den inte känner för att lyda :angel:
Hur pass den funkar i jakt vet jag inte, jag vet att den är enormt rymningsbenägen första åren, vilket ju kan ställa till endel i jakt-tider. Syrrans plockar mer än gärna råttor dock, och han är en underbar hund. Social, glad, morgontrött och väldigt mammig mot syrran min.
 
Sv: Val av hundras!

Borderterrier? :D Jättemysiga hundar. Mina tycker om min lilla häst också ;) Jättemysigt.
Är en grythund :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp