val av hopphingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ragge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 122
Sv: val av hopphingst

Har hört ganska mycke att MdP ska tydligen vara ganska svår att ha o göra med, på ett jobbigare sätt, ridmässigt jätte fin, men i själva hanteringen. Två tjejer i mitt stall har jobbat hos Peder o Lisen o haft väldigt mycket med MdP att göra, o han är lite lustig har bägge två berättat.

Har blivit lite osäker på CG...jag har tittat mkt på Airline H...Vad tycker ni om han?
Annars så är ju JM väldigt fin...
Men jag tycker att JM har lång rygg...Sen vill jag ju ha en i mer uppförsbacke än mamman! Dessutom helst runt 170...Jag blir helt snurrig...Vem tycker ni är mest lämplig av dom 2 om man vill ha storlek, inte för lång, och i uppförsbacke?Dessutom bra språng!

Har blivit lite osäker på CG...jag har tittat mkt på Airline H...Vad tycker ni om han?
Annars så är ju JM väldigt fin...
Men jag tycker att JM har lång rygg...Sen vill jag ju ha en i mer uppförsbacke än mamman! Dessutom helst runt 170...Jag blir helt snurrig...Vem tycker ni är mest lämplig av dom 2 om man vill ha storlek, inte för lång, och i uppförsbacke?Dessutom bra språng!

Jag har fött upp en avkomma e. Aerline H - Maraton - Lansiär (f. -02) som jag sålde som åring. Nu idag har jag varit och hälsat på honom och även ridit lite på honom. Han är stor ca 170 cm och växer fortfarande! Mamman är bara 160 cm, så en hel del av storleken har han nog fått från pappan. Han är ganska grov men mer högställd än mamman som är både lite grov och lite lågställd. Mycket trevlig typ och mycket trevligt temperament!
Han hoppar med bra teknik och mycket bra ryggverkan enligt kritiken på kvalitets i höstas, men var då mycket loj och seg (troligen pga tillväxten) och fick inte så bra poäng som han kunde ha fått om han tänt till lite. Hans ägare är mycket nöjd med honom och skyndar långsamt.
Jag har ju kvar hans mamma och ska betäcka henne med en hopphingst i år (har tagit dressyrhingstar de senaste åren efetrsom hon även har mycket gång i sig) och har velat lite mellan att eventuellt ta Aerline H igen, eller JM, Alligatorn, Cartier eller Empire.
Det som talar emot Aerline är att mitt sto egentligen behöver en hingst som lättar upp ännu mer och det hoppas jag på att de andra skulle kunna göra. Däremot funderar jag på om Empire ger tillräckligt stort (stoet ha fått en avkomma e. Electro som bara blev ca 160 cm, medan de andra har blivit större än henne själv). Det känns som om JM skulle kunna vara den bästa förädlaren av dessa. Men jag vet inte riktigt.
Hur var det, var ditt sto också lite grövre?

Har ett föl -05 efter Aerline H. Kanon fin, snäll i hanteringen och vill aldrig någon något dumt. Så hittils kan ´jag itne säga något negativt om honom. En riktigt fin hingst.

Varför tar du inte en "lite mindre känd" hingst, som typ Hellrik (:angel: älskar den hästen). Han lämnar väldigt bra avkommor som hoppar kanon och har ett väldigt bra steg (Hellrik har trots allt fått gångartsdiplom), dessutom är de kanon i psyket.
Även om han ser tung ut så lämnar han inte så tunga avkommor.

//Pernilla

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 133
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 380
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst... 2
Svar
24
· Visningar
3 794
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 347
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka