Val av hingst

ASKAPLASKA

Trådstartare
Behöver hjälp att hitta en lämplig hingst till mitt sto.
Hon är femgångare med MYCKET pass och tyvärr inga riktigt fina gångarter. Letar förmodligen efter hennes motsats!
Nån som har nåt tips?

Sv: Val av hingst

Tänk om fölet bara får hennes gångarter? Ska du ha kvar det fölet då eller sälja det?

Jag har absolut inga planer på att sälja fölet. Anledningen till att jag betäcker stoet är att hon har en skada som gjort henne oridbar och jag vill ha en avkomma av min bästa kompis som har världens bästa psyke.

Välj en hingst av 4 gångstyp som kan väga upp ditt stos starka passanlag. Nu finns snart inte Askur frá Hofstadaseli längre kvar i Sverige, men han är av den typen som skulle tänkas kunna passa ditt sto. Tim kan säkert tipsa om liknande hingstar som skulle tänkas kunna passa.
http://www.silverkedjan.se/

Annars så beror det på var du bor, hur långt du kan tänka dig att färdas till hingsten, semin eller naturligbetäckning, hur mycket du kan tänka dig att betala. Du bör även beakta ditt stos extriör. Vad är hennes extriöra svagheter och vilka är hennes styrkor.

Vilka hingstar har du själv funderat på?

Man ska inte leta motparten. Man ska leta efter den som har allt och är så nära perfekt det går att komma.

MEN du kanske ska fundera om du verkligen vill ha det här fölet.... Hingsten kan inte trolla, fölet kan bli precis som sin mor i gången.
Hästar med både bra lynne och gång finns så du kanske heller ska köpa något nytt.
Man måste inte betäcka bara för att hästen är skadad och inte rids...

Jag förstår att många avråder. Men samtidigt så kan man förstå stoägaren som förmodligen älskar sin lilla häst. Jag ville i alla fall ge något alternativ utifall att hon vill försöka oavsett.

Jag förstår att många avråder. Men samtidigt så kan man förstå stoägaren som förmodligen älskar sin lilla häst. Jag ville i alla fall ge något alternativ utifall att hon vill försöka oavsett.

Men man behöver inte till varje pris avla på alla ston som man älskar. Det är väl inte bara därför som man köper ett sto, för att avla på. Kan man inte bara älska det stoet också precis som vi som köper valack, för att älska den.
Avel är seriösare än så.

Men man behöver inte till varje pris avla på alla ston som man älskar. Det är väl inte bara därför som man köper ett sto, för att avla på. Kan man inte bara älska det stoet också precis som vi som köper valack, för att älska den.
Avel är seriösare än så.

:bow::bow::bow:

Då tror jag inte att jag fortsätter att diskutera med er. Jag är nog för oseriös för det.
Jag tar tillvara på de svar jag fick och försöker göra det bästa av det.
Till Ronda som undrade vad jag funderat på för hingst:
Mitt sto kommer från Västerboda, Helene Blom och därför känns det naturligt att söka sig tillbaka dit och där finns ju även Soldan som Helene tror skulle passa min häst bra.
Min uppfattning av Helene är heller inte att hon skulle låta Soldan betäcka helt odugliga ston.

jag förstår precis att man självklart älskar sin häst.
Men om man nu tycker att hästen är femgångare med MYCKET pass och tyvärr inga riktigt fina gångarter
så tycker nog jag att man ska fundera på om man vill ha en sådan häst till, nu kan ju avkomman bli bättre MEN risken finns ju.

Jag har inte avrått från att betäcka men jag vill att man ska veta vad man gör och vad risken är.
Jag håller helt klart med om att Sóldan är ett mkt bra alternativ.

Lycka till, vad du nu än beslutar dig för!

Titta efter en hingst med mjukhet i kroppen och mycket rena gångarter. En som har balans och inte blir lång eller har tendens att styva sig och bli tvåtaktig. Försök göra dig en bild av hur hingsten och stoets egenskaper blir tillsammans (här gäller det att plocka fram de objektiva ögonen), hur avkomman blir i bästa och i sämsta fall. Om sämsta fallet ändå är en häst som har förutsättningar att bli en frisk och stark häst och som du känner kommer att passa dig så är det en bra början.

Det är ju fördel att kunna diskutera med någon som känner till stoet väl och vet hur hon var som yngre. En sådan diskussionspartner har du ju tillgång till.

Allra bäst är det ju om man känner till hur hästarna är som föl och unghästar. Då kan man oftast lättare bedöma vad som är anlag och vad som är påverkan av skador, kondition och miljö.

Senast ändrad:

Stackare :( Jag förstååår att du vill ha ett föl efter din tjej. Om det ändå bara är du som ska ha henne så varför inte? Måste man bara avla efter 100% tävlingshästar då? Om man vill ha en mysig häst som man inte vill komma sådär överdrivet långt med som till VM osv. varför inte ta ett föl efter sin oridbara bästa vän??? Jag förstår dej precis. TA ett föl på ditt sto om du VILL det! Lycka till!!!

Stackare :( Jag förstååår att du vill ha ett föl efter din tjej. Om det ändå bara är du som ska ha henne så varför inte? Måste man bara avla efter 100% tävlingshästar då? Om man vill ha en mysig häst som man inte vill komma sådär överdrivet långt med som till VM osv. varför inte ta ett föl efter sin oridbara bästa vän??? Jag förstår dej precis. TA ett föl på ditt sto om du VILL det! Lycka till!!!

Tack för stöd. Jag har absolut inga planer på att satsa på VM och jag ska behålla fölet livet ut, oavsett om det bara får stoets gångarter. Hon har iaf. 5 skilda gångarter som jag med lätthet kan växla mellan. Däremot så hade det inte gått att komma särskilt långt i några högre klasser, men vem vet, det kanske beror på mig också...

Tack för stöd. Jag har absolut inga planer på att satsa på VM och jag ska behålla fölet livet ut, oavsett om det bara får stoets gångarter. Hon har iaf. 5 skilda gångarter som jag med lätthet kan växla mellan. Däremot så hade det inte gått att komma särskilt långt i några högre klasser, men vem vet, det kanske beror på mig också...

Precis! Sen kan det ju bli skitbra ju!!

Jag förstår dig alldeles ypperligt eftersom jag själv har ett sto vi vill ta föl efter trots att hon inte är någon "fin" tävlingshäst med meriter på stoooora tävlingar...
Utan i det här fallet en trevlig och bra kompis som vi tycker borde lämna ett föl som passar oss och den ridning vi håller på med...:D

Jag hade lagt Askur frá Hofstaðaseli på henne utan att tveka. En hingst som jag är hopplöst förtjust i och motsvarar alla egenskaper en bra häst ska ha.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
649
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
739
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka