Val av hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Blobas
  • Startdatum Startdatum
B

Blobas

Har tänkt att betäcka mitt sto här men är kluven i valet av hingst...
Nu är jag ute efter en dressyrhäst stammen på min märr är E Gaspadin ue Hertigen hon är 163 hög rätt smäcker i sin kropp dåliga hovar.
Hingsten ska ha dess egenskaper höög minst 168 cm hög bra hovar bra och lugnt psyke... Vart finns han tro???

Utanför Västerås!!!! ;) Silvano! :idea: (Väntar själv föl efter honom ;) ) Vet dock inte hur hovkvaliten är. Men psyket är bra!

För en bättre bedömning av lämplig hingst måste du utförligt beskriva ditt stos positiva och "mindre positiva" egenskaper. Vad har hon gjort? Har hon haft några föl tidigare? I så fall efter vem och hur blev de. Men framförallt: Vad vill du ha avkomman till? Ska du ha den själv?

(+ Vad ligger i stammen efter Gaspadin - Hertigen? (Om någon svensk hingst skulle komma ifråga...))

Vill du ha mera Gaspari i hästen är ju Briar en reslig herre. Vet dock inte hurdana avkommornas hovar blir.

Men hur gammal är hon? Gaspadin exporterades ju 1981.

Har själv ett hetlevrat sto e:Dragon till henne hade jag valt WeltHitII vilket troligen (enligt annan tråd) sket sig. Reserv planen är Ragazzo ,dom avkommor jag har sett är högresta med bra gångarter och mkt bra psyke. Alla har varit bruna med lagom med vita tecken. Hovarna vet jag inget om. Ragazzo står på naturlig betäckning.

Gör han? När pållan seminerades stod han på station på Strömsholm och vi åkte dit för semineringen. Det året var det enbart semin på honom.

Pga skiftande spermakvalite står han på naturlig betäckning i småland Lönnelid.

Jag har en Gaspadin avkomma själv här hemma och hon är 23 år och ser inte ut att vara en dag äldre än 15 ;-) Kan tala om att hon har superbra hovar går oskodd och har gjort så i flera år och även när jag red henne hade hon bara skor fram eller så var hon barfota. Hon har fått en avkomma efter Castor och han blev ca 170 cm hög men ett bra psyke och snäll att ha och göra med inget fel på hovarna där heller ; tyvärr finns han ju inte i sverige längre och i år har hon fått ett föl efter Pascall

Gaspadin exporterades 1982 och dog 1989 ;-) Hans uppfödare ägde honom nämligen tills han exporterades och hon bodde (bor) i Getinge i Halland. Själv var han 162 cm hög och premierad B i sverige.

Att jag vet allt detta beror på att jag har en handling om Gaspadin som är gjord av en svensk tjej till de som var hans ägare i usa ;-) är faktiskt kul att ha lyckats få tag på detta om en så gammal hingst som är far till mitt gamla sto som är så fin :-)
Fast allt står på engelska så jag får ju träna på den också *S* :angel:

Jag vet allt det om Gaspadin. Har själv haft hand om en dotter till honom. Min fråga var hur gammal stoet var eftersom hon borde vara över 20 nu.

Jag vet mycket mera än så om Gaspadin om du är intresserad?

Jag har en handling om honom på 26 A4 papper men har du ännu mera så är jag klart intresserad då jag är väldigt nöjd med henne :D

Jag var också väldigt nöjd med stoet jag hade hand om :) Fast hon hade fått lite väl raka hasor efter farfar :D

Jag ska rota i minna gömmor hemma om vad jag har för info om Gaspadin. Kanske finns där något som du inte har :)

Ser nu när jag kollade att du har rätt. I katalogen står det att han verkar på semin, men på hemsidan står det naturligt. :)

Hade han dålig kvalité även tidigare år, eller vad kan det bero på om han fått det nu? :confused:

Om ni har mer info om Gaspadin är jag också intresserad,då ena märren har honom i 3:e led.
Tack MoQ

Har haft dålig kvalite på simmarna även tidigare år efter vad jag har hört.

jag har hans stamtavla i väldigt många led. plus en massa annat om hans avkommor syskon föräldrar mm mmm :smirk:

Här finns hans stam i så många led som är kända, samt en bild. Tyvärr tycker jag inte att bilden gör honom rättvisa. I mina gömmor finns flera, mycket bättre, bilder! Ska bara hitta dom... :o

om du vill kan jag maila stamtavlan till dig , tycker nog att den jag har här hemma på papper var mer lättläslig om jag ska vara ärlig. Jag pm dig

Ja stoet är 163 cm hög rätt het att rida dock ej dum mkt lugn och ärlig.Testar dock nya ryttare genom att gå som en påse skit.Inte att hon drar eller reser ellar bockar utan är allmänt jobbig seg pigg=) Allt på en gång=)
Det är hennes nackdel
Hon hennes hovar kan ju vara bättre växer inget å går bara sönder om hon tappar skor.. därför skulle en hingst med normala hovar vara guld=)

Hon är en gammal hopphäst har väl hoppat Msv A som yngre. har bra steg dock kort men taktmässig´trav-Skritten är hennes bästa lång å ledig. Galoppen är okej normal :)

Förra ägaren tog ett föl som tydligen är idag hopphäst och går väl bra.Sen tog jag ett 2000 efter Laurin och det vart en mkt smäcker häst väldigt sportig i sin modell.
Bra hovar bra lynne bra på alla vis dock efter sin mor testar nya ryttare :crazy:

Jag vill ha ett sto(attans att det inte går att välja) ;) eb hopphäst men som även har gångarter. Behöver inte vara supergång men jag vill ha större steg på fölet då stoet har korta!
hm massa viljor=) :D

Åhhh har du=) vad är på mammans sida då da på ditt sto??

Har du några kort på ditt sto??

Mitt sto fyller 23 också =) och är inte en dag över 10 om man frågar henne=)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
677
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 590
Senast: cirkus
·
Avel Behöver hjälp med att hitta en grövre hingst till ett halvblodssto e: casa grande ue: Landlord. Min vän är inne på att betäcka sitt sto...
Svar
10
· Visningar
1 505
Senast: tabac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka