Val av bomfri sadel.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jeja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 578
J

Jeja

Har planer på att köpa en bomfri sadel, men oj va många det fanns att välja mellan! :confused: Tänkte därför be er om hjälp. Vill veta fördelar/nackdelar, erfarenheter, ja allt som kan vara värt att veta.
Hästen jag ska köpa till är en arab som ska ridas in om ca ett år, ingen speciell inriktning utan sadeln ska passa både för skogsridning och lättare dressyrträning. Skulle vara bra om sadeln också passade min 19-åriga arab, som endast rids i skogen. Nja kanske lite träning när andan faller på :) Hon har smal och rund rygg med liten manke. Tacksam för alla tips jag kan få.

Sv: Val av bomfri sadel.

Jag rekomenderar de sadlar som serut som Torsion.
Har själv en Knights som är en billig kopia av torsion (torsion kostar ca 10000kr och Knights kostar ca 5000kr).
De är helt underbara att rida i och min arab trivs super med den (hon har börjat våga länga steget och blivit mera avslappnad sedan jag började med bomlössadel). Man ska ha en speciell padd under dessa sadlar för att få en ryggkanal den padd som man kan köpa till Knights sadeln kostar ca 800kr (finns bara i en färg ännu så länge, mörkgrön) och den till torsion kostar 1480kr (finns i flera färger och både som schabrak och vojlock).
Jag har en Torsion padd under min Knights sadel och det funkar också.

Denna sadel finkar jätte bra både till skogsridning och när du rider dressyr är det typ omöjligt att få en dålig sits. Du får en mycket bra kontakt med hästen och ridningen känns harmonisk. Det går även att hoppa i dom (jag har hoppat 80cm utan större problem) men jag skulle nog inte rekomendera att man gör det på en helt outbildad häst för man få ingen bra stöd av sadeln vid just detta.
Som jag ser det finns det inga direkta nackdelar med denna sadel för själva ridnings delen. Det jag dock ser som en nackdel är ju priset på padden...... Det blir ju inte att man köper speciellt många så man kan ju inte variera sig så mycket.

www.torsion.se
Min Knights sadel är köpt på en hästbutik i stockholm.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en torsion och min arab säger ja tack till den...Han har provar en trekker talent men var inte överdrivet förtjust..men torsionsadel tycker vi om;)
Jag tipsar om torsion!Trevlig personal som man kan fråga om allt till!

mirjada skrev:
Det går även att hoppa i dom (jag har hoppat 80cm utan större problem) men jag skulle nog inte rekomendera att man gör det på en helt outbildad häst för man få ingen bra stöd av sadeln vid just detta.
:eek:
Nej, man ska inte hoppa i bomlösa sadlar! Eller jo, om man kan vara helt säker på att tornutskotten går fria under hela hoppet, även vid landningen! Trycket som sadeln utsätts för vid hoppning är för stort för att en bomlös sadel ska kunna hålla emot, eventuellt kan man hoppa om man inte står i stiglädren, utan bara kniper sig fast med knäna...

skuggi skrev:
:eek:
Nej, man ska inte hoppa i bomlösa sadlar! Eller jo, om man kan vara helt säker på att tornutskotten går fria under hela hoppet, även vid landningen! Trycket som sadeln utsätts för vid hoppning är för stort för att en bomlös sadel ska kunna hålla emot, eventuellt kan man hoppa om man inte står i stiglädren, utan bara kniper sig fast med knäna...

Man kan hoppa med dom.
Det är inte farligt för hästen.
Det är svårare än i en bomsadel efter som att ryttare inte får något stöd av sadeln. Lite som att hoppa barbacka...typ...
Man kan stå i stigbyglarna.. det är inte farlig på nått sätt... det är därför man har padden under för att den hjälper till att fördela trycket och den lyfter sadeln från ryggraden.

Men padden ger ändå inte samma fördelning över trycket som bommen på en bomsadel gör, de facto.
Man kan kanske hoppa något enstaka hinder någongång ibland, men att använda en bomlös sadel som hoppsadel, nej det är ingen god idé.
En sadel ska användas det den är gjord för att användas till. En bomlös är inte gjord för att hoppa, och ska således inte användas till hoppning.

Man kan stå i stigbyglarna ja, men inte när man hoppar. Den mjuka padden under är inte tillräckligt fast för att kunna stå emot trycket som blir i stigbyglarna vid landning, den trycks ihop och trycket läggs på tornutskotten. Jag tycker inte att du bör sprida att det är ok att hoppa i bomfria sadlar när det inte är det, vad du väljer att göra är din ensak, men oinvigda kan få för sig att du verkligen vet vad du talar om när du säger att man kan hoppa i dem.
Man ska alltså inte hoppa i bomfria sadlar om man måste lägga vikt i stigbygeln vid nedsalget.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka