Vägtullar

Raja

Trådstartare
Jag var på GHS. När jag körde in i Göteborg såg jag skyltar om vägtullar men visste inte riktigt vad det innebär för mig som kommer utifrån så att säga. Jag tänkte inte mer på det förrän i fredags när det damp ner en faktura från Transportstyrelsen på, läs och hämpna - 8 kronor!

8 kronor!

Bara porto kostar 6,50, sedan ska en administratör hantera ärendet + papper och kuvert.

Kan någon förklara för mig var ekonomin och miljötänket ligger här??
 
Sv: Vägtullar

Jag var på GHS. När jag körde in i Göteborg såg jag skyltar om vägtullar men visste inte riktigt vad det innebär för mig som kommer utifrån så att säga. Jag tänkte inte mer på det förrän i fredags när det damp ner en faktura från Transportstyrelsen på, läs och hämpna - 8 kronor!

8 kronor!

Bara porto kostar 6,50, sedan ska en administratör hantera ärendet + papper och kuvert.

Kan någon förklara för mig var ekonomin och miljötänket ligger här??
Det finns inget miljötänk,utan krasst ekonomiskt.
många som dig skiter i de 8 kronorna,och vips har det blivit 508:-.
 
Sv: Vägtullar

Jag var på GHS. När jag körde in i Göteborg såg jag skyltar om vägtullar men visste inte riktigt vad det innebär för mig som kommer utifrån så att säga. Jag tänkte inte mer på det förrän i fredags när det damp ner en faktura från Transportstyrelsen på, läs och hämpna - 8 kronor!

8 kronor!

Bara porto kostar 6,50, sedan ska en administratör hantera ärendet + papper och kuvert.

Kan någon förklara för mig var ekonomin och miljötänket ligger här??

skapa arbetstillfällen. fast egentligen skulle vi bilägare stämma staten..på den andel av vägtrafiksktten som inte går till vägbygge o underhåll;)
 
Sv: Vägtullar

skapa arbetstillfällen. fast egentligen skulle vi bilägare stämma staten..på den andel av vägtrafiksktten som inte går till vägbygge o underhåll;)
I Gbg invigdes både Tingstadstunneln och Älvsborgsbron runt 1968,finansierade med statlig trafikskatt,samt att vägunderhåll fanns det resurser för i hela landet.
Sedan togs det något inofficiellt beslut att lägga resurserna på invandring försörjningsstöd,och dess kringkostnader.Det för många uppenbara resultatet försöks döljas med förskönade ord,kompakt tystnad,och även uppenbara felaktigheter.
 
Sv: Vägtullar

Nej, tanken är att tjäna pengar. Annars skulle utplaceringen av stationerna vara helt åt helvete.

/Arg innerstadsbo i Göteborg
 
Sv: Vägtullar

Jag undrade samma när jag fick min första. Helt idiotiskt. Det kostar mer för dem att ta betalt än vad de får in.
 
Sv: Vägtullar

Jag tror dock att de flesta har större fakturor än så. Får man istället faktura på 20-30 kr, så tjänar dom ju pengar på det. Då tar dom nog de där småsummorna bara för att.
 
Sv: Vägtullar

Tanken är väl att det ska avskräcka folk från att ta bilen i innerstan.
Det är bara en fin förklädnad, det dom vill är att alla ska ta bilen så det ska komma in så mycket pengar som möjligt, helst ska så många som möjligt glömma bort att betala så att dom får in ännu mera pengar.

Det absolut bästa hade varit om alla bilister strejkade och struntade i bilen helt och hållet, då hade det blivit en katastrof pengamässigt och kollektivmässigt. Då hade dom vart tvugna att tänka om lite.
 
Sv: Vägtullar

Jo, det såg vi! Ren lurendrejeri anser jag. Kan man betala "på plats"? Hur gör man då? Var finns info om detta?

Minska trafien i innerstaden? Ja, det är väl en bra tanke, men hur ska jag som utombyare vet hur jag ska göra då? Var ställer jag min bil? Hur tar jag mig till Scandinavium? ETC?

Nä, jag får nog skicka ett litet mail till Göteborgs kommun:confused:
 
Sv: Vägtullar

Jag undrade samma när jag fick min första. Helt idiotiskt. Det kostar mer för dem att ta betalt än vad de får in.

De räknar med att få in 26 miljarder på 25 år,kostnaderna för administration och underhåll är ca 200 miljoner/år som de hoppas på skall minska till 120 mil/år.
14 miljarder av beloppet som de får in är de pengarna som kommer till användning för det som avsetts,resten är bla räntor skatteavdrag för företag etc.
920 milj kostade det att starta och 2013 räknar de med intäkter på 925 miljoner,och i fortsättningen 1 117 miljoner/år.
 
Sv: Vägtullar

Ah, just det. Vi körde genom Göteborg för dryga månaden sedan och har inte fått någon faktura.... :nailbiting:
Undrar vad priset är nu...
 
Sv: Vägtullar

Fakturan kommer inte förrän jättelångt efter, tror jag fick min faktura för februari i slutet på april/början på maj...
 
Sv: Vägtullar

Hittade att man kunde logga in och titta på vägtullar om man är betalningsskyldig. Och där fanns den fina summan 8 kr som ska betalas senast 1 juli i år. Så nu är den betald, så det inte glöms, ifall det inte kommer någon avi.

Och så fanns det en på bilen som nu är skrotad också, så lika bra att betala de 20 kr så inget glöms. Den passagen var i början av april och ännu har inte någon faktura kommit :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Vägtullar

*kl*
Angående fakturorna så kommer de månaden efter man har kört och därefter har man en månad på sig att betala. Så det jag kör i juni faktureras i juli och betalas i augusti. Sen kan man haft på autogiro eller som e-faktura också om man inte vill glömma bort det, för en påminnelseavgift på 500:- känns lite lagom roligt att få.
 
Sv: Vägtullar

Bara porto kostar 6,50, sedan ska en administratör hantera ärendet + papper och kuvert.
Fast står det verkligen på kuvertet att portot kostar 6.50:-? Staten och de företag som skickar väldigt mycket post har ju rabatt på porto liksom.
 
Sv: Vägtullar

Det är bara en fin förklädnad, det dom vill är att alla ska ta bilen så det ska komma in så mycket pengar som möjligt, helst ska så många som möjligt glömma bort att betala så att dom får in ännu mera pengar.

Det absolut bästa hade varit om alla bilister strejkade och struntade i bilen helt och hållet, då hade det blivit en katastrof pengamässigt och kollektivmässigt. Då hade dom vart tvugna att tänka om lite.

Tror du på det på riktigt?

Kl

Äsch, göteborgarna vänjer nog sig de också. I Stockholm var det mycket tjafs i början. Nu sju år senare är majoriteten för både trängselskatter och en höjning av avgiften.
 
Sv: Vägtullar

Tror du på det på riktigt?
Det är så, vad tror du att dom kommer finansiera västlänken med tex? Om dom inte får in några pengar på trängselskatten, vad tror du händer med västlänken då? Vart ska dom ta dom pengarna ifrån. Är ju den större anledningen till att dom vill ha trängselskatten överhuvudtaget.

Dom vill att folk ska köra mycket bil så det kommer in mycket pengar, dom skiter fullständigt i miljön och trängseln.

Sen får man inte glömma att kamerorna inte sitter lika illa till i sthm som dom gör i göteborg. Jag är som sagt helt för en trängselavgift när det gäller stan. Inte när man kör utanför stan och inte i närheten av den eller om bara måste passera stan. Däremot i centrum och innerstan, där får det mer än gärna vara en trängselavgift.
 
Senast ändrad:
Sv: Vägtullar

Det är bara en fin förklädnad, det dom vill är att alla ska ta bilen så det ska komma in så mycket pengar som möjligt, helst ska så många som möjligt glömma bort att betala så att dom får in ännu mera pengar.
Hur ofta åker du bil i Göteborgs innerstad i rusningstrafik?
Har du inte sett rapporterna om luftföroreningarna i Göteborgs stad?

Jag tror verkligen inte att någon som bor i Göteborg, politiker tycker att så många som möjligt ska ta bilen in till stan, för Göteborg klarar inte av det eftersom det inte är byggt för den trafiken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp