Vägtullar

Sv: Vägtullar

Hur ofta åker du bil i Göteborgs innerstad i rusningstrafik?
Har du inte sett rapporterna om luftföroreningarna i Göteborgs stad?
Jag bor och kör budbil här så jag har en hel del koll. Är relativt insatt när det gäller trafiken och vägar osv. Och det är för övrigt inte särskilt stor skillnad ens, sitter lika mycket i köer nu som jag gjorde innan, skiljer max någon/några få minuter hit och dit. Var väl en skillnad första och andra månaden kanske, nu kör folk lika mycket iallafall.

Och som sagt, i innerstan, visst ska det vara en trängselavgift där men inte runt omkring göteborg, man ska inte behöva betala när man inte är i närheten av att köra in i stan.
 
Senast ändrad:
Sv: Vägtullar

Tror du på det på riktigt?

Kl

Äsch, göteborgarna vänjer nog sig de också. I Stockholm var det mycket tjafs i början. Nu sju år senare är majoriteten för både trängselskatter och en höjning av avgiften.
Skillnaden är väl att du har möjlighet att passera Stockholm utan att behöva betala trängselskatt.
 
Sv: Vägtullar

Tror du på det på riktigt?

Kl

Äsch, göteborgarna vänjer nog sig de också. I Stockholm var det mycket tjafs i början. Nu sju år senare är majoriteten för både trängselskatter och en höjning av avgiften.

Jag tror också att vi vänjer oss i Göteborg, men med tanke på placeringen av vägtullarna tycker jag inte riktigt att det är jämförbart med Stockholm. Sen finns det givetvis miljöaspekter i det hela, men att tullarna inte är placerade som det är av delvis ekonomiska skäl verkar tämligen otroligt. Det räcker ju med att man läser hur mycket pengar som politikerna räknar med och som ska finansiera delar av västlänken för att inse att det inte hade fungerat att ha betalstationerna enbart runt centrum.

Sen tycker jag att själva tanken är bra, men jag är inte helt övertygad om att placeringen är den bästa eller att själva administrationen kring skatten är bra.
 
Sv: Vägtullar

Och det är för övrigt inte särskilt stor skillnad ens, sitter lika mycket i köer nu som jag gjorde innan, skiljer max någon/några få minuter hit och dit. Var väl en skillnad första och andra månaden kanske, nu kör folk lika mycket iallafall.
Det var jättestor skillnad första månaderna, men nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Och det är ju klart att det blir så när kollektivtrafiken är ett skämt. De drar in turer eftersom de italienska vagnarna inte fungerar att ha i trafiken = det blir trångt och svettigt att åka kollektivtrafik.
 
Sv: Vägtullar

Det var jättestor skillnad första månaderna, men nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Och det är ju klart att det blir så när kollektivtrafiken är ett skämt. De drar in turer eftersom de italienska vagnarna inte fungerar att ha i trafiken = det blir trångt och svettigt att åka kollektivtrafik.

För att inte tala om hur stora tidsvinster det oftast blir om man väljer bilen istället. Dessutom talar ju högre pris men med "sämre" turer/tider inte heller för att fler ska välja att åka kollektivt.
 
Sv: Vägtullar

Det har dom inte gjort här, det har varit minst två månader efter jag kört igenom som fakturorna kommit.
 
Sv: Vägtullar

Skumt! Kanske har de för mycket att administrera med så att det inte fungerar som det ska? För det är iaf den infon som Transportstyrelsen går ut med. Du kanske kan skicka en motfaktura för att det blir ökade administrationskostnader för dig när de inte håller sig till sin info? :D
 
Sv: Vägtullar

Det är så, vad tror du att dom kommer finansiera västlänken med tex? Om dom inte får in några pengar på trängselskatten, vad tror du händer med västlänken då? Vart ska dom ta dom pengarna ifrån. Är ju den större anledningen till att dom vill ha trängselskatten överhuvudtaget.

Dom vill att folk ska köra mycket bil så det kommer in mycket pengar, dom skiter fullständigt i miljön och trängseln.

Sen får man inte glömma att kamerorna inte sitter lika illa till i sthm som dom gör i göteborg. Jag är som sagt helt för en trängselavgift när det gäller stan. Inte när man kör utanför stan och inte i närheten av den eller om bara måste passera stan. Däremot i centrum och innerstan, där får det mer än gärna vara en trängselavgift.

Det är en helt annan sak än att man önskar ökade trafikmängder. Då får du nog lyfta perspektivet en nivå till och fundera på vad som egentligen är samhällsekonomiskt lönsamt.

Jag är inte insatt i detalj i var kamerorna i gbg sitter. Men för majoriteten av de arbetspendlande stockholmarna gör det ju varken från eller till att Essingeleden är avgiftsfri.
 
Sv: Vägtullar

Jo, det såg vi! Ren lurendrejeri anser jag. Kan man betala "på plats"? Hur gör man då? Var finns info om detta?

Minska trafien i innerstaden? Ja, det är väl en bra tanke, men hur ska jag som utombyare vet hur jag ska göra då? Var ställer jag min bil? Hur tar jag mig till Scandinavium? ETC?

Nä, jag får nog skicka ett litet mail till Göteborgs kommun:confused:

Det är ens ansvar som fordonsägare/förare att ta reda på hur och vart man får köra överallt samt vad som gäller på olika platser.

Kör du bil i Norge lär du med största sannolikhet köra genom en Bom-station (vägtull) och några veckor senare dyker det upp en räkning i brevlådan hemma. Vad som gäller för dessa bom-stationer får man leta fram info på nätet om.

Kör du i vissa städer i Tyskland så måste bilen vara utrustad med en "Umweltplakette", ett klistermärke som visar vilka miljöregler din bil klarar av.
Saknas denna och du blir stoppad av polisen så blir det nog böter och bärgning ut ur staden. Det är ditt ansvar som fordonsägare att ta reda på sådant. Kommer du till en stad i Tyskland som har dessa umweltplaketten så är det skyltat i utkanten om att du kommer till en miljö-zon.

Även när du kör motorväg i Österrike så måste du betala en avgift och få ett klistermärke "vignette" som sätts i framrutan.
Här är det även lag på att ha en varselväst i bilen.

Detta är lite extra vad som gäller i några länder när man kör personbilar, kör man yrkesmässigt så finns det många fler regler som man måste ha koll på.
 
Sv: Vägtullar

Skillnaden är väl att du har möjlighet att passera Stockholm utan att behöva betala trängselskatt.

Må så vara. Men trängselskatter på Essingeleden diskuteras ju också. 50 % av stockholmarna säger sig vara negativa, vilket med facit i hand är rätt bra siffror så här innan de ens har införts.
 
Sv: Vägtullar

Jag är inte insatt i detalj i var kamerorna i gbg sitter. Men för majoriteten av de arbetspendlande stockholmarna gör det ju varken från eller till att Essingeleden är avgiftsfri.
Fast i Göteborg drabbar det verkligen inte bara de som arbetspendlar. Vi kan knappt ta oss hemifrån utan att betala. Det finns människor i delar av stan som inte ens kan ta bilen till sin lokala vårdcentral eller mataffär utan att behöva betala, bara för att betalstationerna är så "strategiskt" placerade.

Dessutom klagar några av de större köpcentren på att folk inte kommer. De som förr åkte ut för att handla, gör inte det idag, så flera av butikerna har fått sparka personal eftersom det råder sådan arbetsbrist under vardagarna. På helgerna när det är avgiftsfritt är det dock mer kunder än tidigare, men det är få personer som vill jobba bara helger när de behöver en försörjning.

Trängselskatten i Göteborg är bra för västkustens framtida infrastruktur och det är inte så att de flesta av oss inte har råd att betala. Men det drabbar människor på helt fel sätt. Det drabbar inte bara de som pendlar till och från jobbet, utan det drabbar alla som rör sig med bil. Man måste kunna få göra sina vanliga vardagsärenden utan att behöva betala trängselskatt i alla fall.
 
Sv: Vägtullar

Ja alltså som sagt jag är inte alls insatt i exakt var kamerorna sitter. Jag bara svarade på det om att man kunde åka förbi Stockholm utan att betala :)

Personligen så tycker jag snarare att vi ska skaffa flera vägtullar. Men det är ju lite av en annan diskussion. Att en innerstad är uppbyggd så att folk måste ta bilen för att ta sig till sin lokala vårdcentral är ju helgalet (men knappast unikt för gbg). Förhoppningsvis kan ju införandet av vägtullarna visa på en hel del problem som finns i infrastrukturen då :) Men om det verkligen är så att folk inte kan åka att handla utan att betala trängselavgift så borde det ju ske en justering.

Om vägtullar får externa köpcentrum att gå sämre så är det ju i min mening ännu ett argument för att skaffa fler (tullar). Men det visar ju också väldigt tydligt på hur människan tänker. Man ska åka och shoppa i ett externt köpcentrum och antagligen bränna x antal kronor. Men man avstår för att det kostar 8 kronor extra att åka dit?
 
Senast ändrad:
Sv: Vägtullar

Jämförelsevis så skulle det suttit tullar uppe i hela Sthlm mellan stadsdelarna. När jag kom ner i fredags fick jag först betala tull för att jag körde på E6:an, sen skjutsade jag mamma till affären eftersom hon är handikappad och inte kan handla så mycket åt gången normalt, då passerade jag en andra tull och på vägen hem för att slippa röran vid Korsvägen passerade vi ytterligare en tull. Jag var uppe i över 60 kr för att hon behövde få hjälp att handla, inom Göteborg! :wtf:

Sen har de avgifter överallt för parkeringen, dygnet runt alla dar i veckan. Alla dumma p-automater tar inte heller annat än mynt eller besinkort och det drar iväg fort om man ska slanta i 10 kr/timme, alternativt gå nån km för att parkera bilen. :yuck:
 
Sv: Vägtullar

Ah, just det. Vi körde genom Göteborg för dryga månaden sedan och har inte fått någon faktura.... :nailbiting:
Undrar vad priset är nu...

Som sagt, beror på NÄR du åker in, kostar inget efter 18 eller om det är 19. Dyrare om du åker under rusningstiderna:
Citat från: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag/trangselskatt/trangselskatt-i-goteborg/


"Sedan den 1 januari 2013 tas trängselskatt ut för svenskregistrerade fordon som passerar en betalstation i Göteborg måndag till fredag mellan 06.00 och 18.29.

Skatt tas inte ut lördagar, helgdagar, dagar före helgdag eller under juli månad. Vissa fordon är undantagna från trängselskatt.
Under de tider som trängselskatt tas ut registreras fordonen automatiskt vid så kallade betalstationer. Varje passage in till eller ut ur de centrala delarna av Göteborg kostar 8, 13 eller 18 kronor, beroende på tidpunkt. Det maximala beloppet per dag och fordon är 60 kronor."

Har du kört där sedan trängselskatten kom? Står på sidan att första betalningen kan ta upp emot 3 månader att få pga registrering osv=)
 
Sv: Vägtullar

Finns det ingen maxavgift per dygn? Den är 60 kr i Stockholm och här är ju passagerna dyrare per gång.

Problemet med Göteborg är ju att det är en så gles stad. I Stockholm är innerstaden mer koncentrerad och förorterna ligger utanför. I Göteborg kan man ju bo i vad som till utseendet är en villaförort och samtidigt ha gångavstånd in till Gustav Adolfs torg. Det skapar ju en stad där folk åker bil inne i "staden" på ett helt annat sätt. En utmaning onekligen!
 
Senast ändrad:
Sv: Vägtullar

Jo då. Man behöver bara betala för en genomfart under en timme oavsett hur många betalstationer man passerar. Max 60 kr/dag.
 
Sv: Vägtullar

Äsch, göteborgarna vänjer nog sig de också. I Stockholm var det mycket tjafs i början. Nu sju år senare är majoriteten för både trängselskatter och en höjning av avgiften.

ehh va? Är det nån som på allvar tror att de eviga köerna på essingeleden är bättre än att åka genom stan? att vi vunnit nåt på tullarna?

det är snarare så att vi är så luttrade att vi inte ens orkar gnälla.
nånstans vänjer man sig.

och ang småfakturor så är de automatiska,det kostar mer att sitta och kolla vilka som då skulle stoppas.
 
Sv: Vägtullar

så var det här med. Matbutikerna som hamnade på fel sida tullen la ned.
vi kommer få tullar på essingeleden. skillnaden mot er är att vi verkligen inte har nåt val, det går inte att köra "inom landet". vi är fast på våra öar.
 
Sv: Vägtullar

Det blir ju lite som att bita sig själv i baken, kostar det att köra på Essingeleden kan man ju lika gärna köra genom stan iaf. :sneaky:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp