T

Tind

Jag behöver hjälp med en häst jag har i skolan. Det är ett litet fullblodsto av den känsligare typen. Jag älskar verkligen den hästen. Problemet är att hon vägrar i hoppningen. Det kan vara vilket hinder som helst men oftare på oxrar. Hon bestämmer sig i samma språng som hon vägrar och tvärnitar. Inte så lätt att sitta kvar då. Hon brukar börja stanna när hindrerna ligger på ca 1 m.

Bakgrundsfakta: Hon har gått på ridskola och är pgr av att hon inte passade där är hon försiktig av sig i hoppningen. Gått bana på 1.10 så det är igentligen inte höjden som är något problem tror jag.

Ridläraren sägar att hon inte tycker att hästen ställer upp tillräkligt för mig utan "sviker" i sista sekund. Men något måste ju vara fel, men frågan är vad?

Några ideer?:)

Sv: Vägrar!

Jag hade kollat att hon inte har ont någon stans, men det är kanske svårt för dig om det är en skolhäst...

Tror inte att hon har ont men man ska inte säga inte. Vissa gånger går det jättebra och hon stannar inte alls. Hon har haft ont i ryggen sen innan, skall prata med tränaren på torsdag om hon skulle tro att hon har ont på nått sätt.:( Känns mer som att det är så att hon stannar när hon "behagar"

Det är svårt att komma med ridtips när man inte sett ekipaget, men generellt på hästar som stannar lite här och däär, då och då, är att ryttaren slutar rida. Man kanske lägger ner/fram handen, går med fram för tidigt, tappar skänkelstödet sista biten osv. Väldigt vanligt förekommande, men de flesta hästar hoppar ändå. Om man då har en som kanske är lite osäker, lat, vad-det-nu-kan-va, får man "passa" den hästen lite extra.

Du kan kanske be din tränare titta lite extra på om du "ändrar" dig fram till hindret, ofta märker man det inte själv!

Lycka till :)

det ska jag be henne kolla, ev. så ska jag rida en annan häst och så ska denna hästen gå med ryttare på lägre hinder. Vet inte om det är en bra ide, jag gillar ju denna hästen så mkt:(

På min ridskola har vi haft två hästar som vägrar att hoppa. Den första vägrade totalt, jämt förrutom på riktigt låga hinder. Det visade sig tillslut att hon hade problem med att frambenen växte snett, så de tvingades avliva henne. :(

Den andra har väldigt dåligt självförtroende, vilket gör att hon oftast vägrar att hoppa, men om man är nog bestämd och driver tillräckligt så hoppar hon. Där är det alltså snarare fråga om någon sorts maktkamp till följd av ett dåligt självförtroende.

Det bästa du kan göra är väl att kolla att det inte är något fel på hästen, sen kan du ju börja försiktigt med lägre hinder och försöka arbeta dig uppåt till högre höjder. Man vet ju inte om det är så att hon faktiskt tycker att det är obehagligt att hoppa högtför att det gör ont, eller om hon bara fegar eller testar dig, t.ex.

Ta reda på anledningen till stoppen!

Se så att allt annat funkar, så hon litar på dej, även i dressyren, de hjälper! (om pollans dåliga självförtroende är anledningen)

:D

hon kanske inte ens tycker det är kul? alla hästar gillar inte hoppning

Min häst är lite likadan. Han är jättekänslig och framåt och då är det lätt att man glömmer att hålla om inför hindret (det går ju redan så fort! :p). Och sen när det blir lite högre och bredare (tex oxrar som du nämner) och han måste ta i och anstränga sig lite låter han hellre bli om jag inte är stark i benen. Och sen, att man väntar på hästen! Blir lätt att man hoppar av själv lite för tidigt för att man ger sig :devil: på att man SKA över. Då hoppar ju hästen definitivt inte och så ligger man där i hindret :D

Min häst brukar åckså vägra i sista stund men inte så ofta. Ifall du kommer mot en ganska hög oxer t.ex så kan du just innan han ska hoppa av smacka lite eller trycka till lite med skänklarna, då menar jag inte så mycket utan bara så att hästen och du märker det. Då kanske han hoppar av bara farten det funkar iallafall lite bättre för mej med det knepet. Lycka till! :)

Just så du beskriver känns det för mig! Men nu ska jag i alla fall hoppa en annan häst ett tag och "vägringshästen" skall gå på lite lägre höjder ett tag. Ska hoppa den igen om ett tag. Men tror tyvärr inta att det kommer hjälpa så mkt, tror det är självförtroendet hos hästen som är lite dåligt tyvärr. Skulle säkert gå att träna upp självförstoendet på henne men jag tror att det kommer ta ett bra tag innan hon skulle våga hoppa "allt". Handlar nog om år. Hon tycker att det är jätteroligt så länge hon vågar men sen blir hon bara nervös när hon inte vet vad hon ska bli av och stannar då, känns ju inget vidare att "tvinga" en sån häst att hoppa högre höjder så vi hår gå delade vägar i hoppningen troligtvis...:(

Våran ponny började att vägra och det visade sig att hon hade kotledsinflammation på tre ben. Då hade jag också vägrat.

Jag behöver hjälp med en häst jag har i skolan. Det är ett litet fullblodsto av den känsligare typen. Jag älskar verkligen den hästen. Problemet är att hon vägrar i hoppningen. Det kan vara vilket hinder som helst men oftare på oxrar. Hon bestämmer sig i samma språng som hon vägrar och tvärnitar. Inte så lätt att sitta kvar då. Hon brukar börja stanna när hindrerna ligger på ca 1 m.

Bakgrundsfakta: Hon har gått på ridskola och är pgr av att hon inte passade där är hon försiktig av sig i hoppningen. Gått bana på 1.10 så det är igentligen inte höjden som är något problem tror jag.

Ridläraren sägar att hon inte tycker att hästen ställer upp tillräkligt för mig utan "sviker" i sista sekund. Men något måste ju vara fel, men frågan är vad?

Några ideer?:)

När jag började hoppa mitt första fullblod så hade jag ungefär samma problem som du.
Jag red i början för en mkt duktig tränare som direkt sa: "den där måste du ha mellan hand o skänkel" :o Jag trodde jag fattade men det gjorde jag ju inte......visade det sej.

Vändningen kom när jag lät en annan tränare som är mkt duktig ryttare själv också och som jag trodde skulle passa hästen, prova att hoppa vid ett par träningspass. Jag tittade på.

Jaha, hästen började ett par gånger tveka som han gjorde med mej när hindren blev ca en meter. Men sen hoppade han. Jag studerade när hon kunde ta honom runt en msv bana trots att hästen tidigare hoppat bara ngt enstaka hinder över 110 med mej:o

DÅ fattade jag:smirk: Hon red ju på hindren på ett helt annat sätt än jag, hon övergav honom inte i sista sekunden som jag gjorde, insåg jag. Hon red för att komma över hindren - jag red fram till hindren:cool: Han hade inte ont nånstans men saknade förtroende för mej på hinder. Små gick väl bra, det vågade ju jag:angel: Men sen ville han ha mer ridning......

Alltså skulle jag gissa att det inte är hästen som sviker dej utan precis tvärtom:o DU sviker hästen. Det är inte hästens självförtroende det handlar om utan förtroendet för dej!
Min ville aldrig hoppa om han inte kände att ryttaren också ville det och man måste alltså rida hela vägen och över hindret.
Hästar är olika, en del hoppar oavsett, andra kräver ridning.

Ridningen gäller även på marken. "gunghästgalopp" duger inte. Det ska vara galopp som hästen kan hoppa ur. Där kan man lura sej på fullblod.

Jag fick lära om ordentligt, från grunden, hela min sits, inverkan och ridning på hinder och på marken.....Det tog ett tag. Men sen kunde vi hoppa. Man blir rejält osäker om hästen stannar och det gäller om man kommit in i det du är nu att ändå våga rida på hindren och över.

Det är så lätt att själv bara tänka FRAM tilll hindret, inte ÖVER. Man måste på en känslig häst också kunna dels vara lätt i handen men ha kontrakten kvar hela vägen och inte släppa. Och ha skänkeln intill men inte klämma.

Har den gått på ridskola kanske ditt jobb med att få förtroende blir ännu större. Börja med att fundera om du vill ha en häst som lätt kan styras runt och plocka rosetter. Då har du kanske fel häst. Men om du är beredd att jobba med dej själv så har du rätt häst.

Kan lägga till att jag innan hade hoppat många hästar och klarat mej på min halvdana ridning, tills jag fick en "läromästare" som inte nöjde sej med det.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 959
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka