Sv: Vägrar!
Jag behöver hjälp med en häst jag har i skolan. Det är ett litet fullblodsto av den känsligare typen. Jag älskar verkligen den hästen. Problemet är att hon vägrar i hoppningen. Det kan vara vilket hinder som helst men oftare på oxrar. Hon bestämmer sig i samma språng som hon vägrar och tvärnitar. Inte så lätt att sitta kvar då. Hon brukar börja stanna när hindrerna ligger på ca 1 m.
Bakgrundsfakta: Hon har gått på ridskola och är pgr av att hon inte passade där är hon försiktig av sig i hoppningen. Gått bana på 1.10 så det är igentligen inte höjden som är något problem tror jag.
Ridläraren sägar att hon inte tycker att hästen ställer upp tillräkligt för mig utan "sviker" i sista sekund. Men något måste ju vara fel, men frågan är vad?
Några ideer?
När jag började hoppa mitt första fullblod så hade jag ungefär samma problem som du.
Jag red i början för en mkt duktig tränare som direkt sa: "den där måste du ha mellan hand o skänkel"
Jag trodde jag fattade men det gjorde jag ju inte......visade det sej.
Vändningen kom när jag lät en annan tränare som är mkt duktig ryttare själv också och som jag trodde skulle passa hästen, prova att hoppa vid ett par träningspass. Jag tittade på.
Jaha, hästen började ett par gånger tveka som han gjorde med mej när hindren blev ca en meter. Men sen hoppade han. Jag studerade när hon kunde ta honom runt en msv bana trots att hästen tidigare hoppat bara ngt enstaka hinder över 110 med mej
DÅ fattade jag:smirk: Hon red ju på hindren på ett helt annat sätt än jag, hon övergav honom inte i sista sekunden som jag gjorde, insåg jag. Hon red för att komma över hindren - jag red fram till hindren
Han hade inte ont nånstans men saknade förtroende för mej på hinder. Små gick väl bra, det vågade ju jag
Men sen ville han ha mer ridning......
Alltså skulle jag gissa att det inte är hästen som sviker dej utan precis tvärtom
DU sviker hästen. Det är inte hästens självförtroende det handlar om utan förtroendet för dej!
Min ville aldrig hoppa om han inte kände att ryttaren också ville det och man måste alltså rida hela vägen och över hindret.
Hästar är olika, en del hoppar oavsett, andra kräver ridning.
Ridningen gäller även på marken. "gunghästgalopp" duger inte. Det ska vara galopp som hästen kan hoppa ur. Där kan man lura sej på fullblod.
Jag fick lära om ordentligt, från grunden, hela min sits, inverkan och ridning på hinder och på marken.....Det tog ett tag. Men sen kunde vi hoppa. Man blir rejält osäker om hästen stannar och det gäller om man kommit in i det du är nu att ändå våga rida på hindren och över.
Det är så lätt att själv bara tänka FRAM tilll hindret, inte ÖVER. Man måste på en känslig häst också kunna dels vara lätt i handen men ha kontrakten kvar hela vägen och inte släppa. Och ha skänkeln intill men inte klämma.
Har den gått på ridskola kanske ditt jobb med att få förtroende blir ännu större. Börja med att fundera om du vill ha en häst som lätt kan styras runt och plocka rosetter. Då har du kanske fel häst. Men om du är beredd att jobba med dej själv så har du rätt häst.
Kan lägga till att jag innan hade hoppat många hästar och klarat mej på min halvdana ridning, tills jag fick en "läromästare" som inte nöjde sej med det.
Lycka till!