Vägrar vattenmattan!

C

Chamira

Jag har ett litet bekymmer med mitt gamla sto. Hon vägrar att hoppa vattenmattor! Vi ska tävla nästa helg för första gången på två år sedan en katastroftävling, och nu råkar jag ha fått ett insidertips om att det kommer en vattenmatta på denna tävling! Vad ska jag göra?
Det är bara rent trams då hon i yngre år tävlade 120-130, hon kastar sig undan och frustar och stirrar på det och fullständigt vägrar att ens gå över det. Jag har trillat av hur många gånger som helst i mina tappra försök. Någon som har något som helst tips på hur jag ska hantera detta vore jag otroligt tacksam!

Sv: Vägrar vattenmattan!

Försök att inte spänna dig bara för att det kanske kommer en vattenmatta på tävlingen utan försök att se det som vilket hinder som helst, den ända vägen är över, under eller igenom. Hästen känner att du spänner dig och tar tillfället i akt och stannar/ tramsar. Går det bättre att travhoppa? lättare att korrigera om det inte går så fort. Håll om med benen hela vägen och håll upp huvudet så att hästen inte ha huvudet mellan benen och sedan kommer plötsligt en matta. Vill hästen springa om sidan så håll ut både höger och vänster hand utan att dra i tygeln.

Sen så finns det många hästar som inte vill hoppa vatten just av den anledningen att det har hänt så mycket när det hoppat tidigare. Kanske blivit dragen i munnen x antal gånger då ryttaren inte följt med i ett större språng eller blivit piskad till att hoppa mot sin rädlsa.

Det är svårt att träna bort en sån här sak på bara några veckor för du måste få din häst förtroende att "våga" hoppa igen.

Men framförallt, tänk mentalt hur ni hoppar vattenmatta och hur enkelt det går. På ett vanligt enkelhinder så föreställ dig att det ligger en matta där och rid för att få över hästen.

Och du Lycka till!

Är hästen rädd så är det väl bara att börja om från början som med vilken unghäst som helst.
Skaffa fram en vattenmatta alt en gammal pressening eller något som ser ut som en vattenmatta.
Vik ihop den så att den blir smal och led hästen över.
Vik sedan ut mattan och fortsätt leda hästen över.
När hon inte bryr sig så mycket om den längre så kan du sitta upp och börja skritta över den.
Fortsätt sedan över i trav och galopp, var beredd på att hon ev hoppar så att du inte kommer i obalans.
Bygg sen ett hinder över vattenmattan, börja lågt och höj efter hand.

Se till att hästen är helt okej med ett steg innan du går vidare till nästa.

Med dom flesta hästar så kan man ta alla stegen under ett och samma träningspass men en del behöver ett par gånger på sig.

Glöm inte att berömma när hon går över!

tack för era tips! Saken är att hon hoppar och går gladeligen över presseningar utan problem, men det är just när det är en vattenmatta. Kanske ligger det hos mig, att det är jag som tycker den är lite läskig eller så ligger det hos henne. För den är ju ganska lik en pressening så jag tycker att hon borde klara det. Men vi får se hur det går!

Jag antar att det till stor del ligger hos dig. Nu vet jag inte hur lätt det är att "lura" din pålle. Men när jag skulle hoppa vattenmatta första gången (och hitills enda gången dock) så var hon väldigt upprörd över den till en början. Så istället för att mana på henne direkt på mattan red vi lught runt det hindret och hoppade andra hinder tills hon gick lugnt. Sedan la vi ut en bom från vattenhindret bredvid det hindret som vi galopperade över ett par gånger tills hon inte brydde sig om det, sedan så en av gångerna jag kom mot det hindret styrde jag bara på hindret istället för bommen, och min häst hoppade utan att ens kolla till. Sedan kunde jag komma ett flertal gånger och hon brydde sig inte. Nu kanske det är lättare med en unghäst eftersom de inte har inpläglat i skallen att vattenmattan kan vara farlig, men kanske värt att prova med din dam.

Gissar av dina svar att du inte har en "riktig" vattenmatta hemma att träna på?
Du kan inte försöka åka någonstans och träna? Tycker du fått bra tips ovan.

Om man har en pressening så kan man skyffla en liten fåra i underlaget där man lägger den.
Då kan man hälla i vatten så att man får en vattenspegel.
Bara att tippa ut vattnet och skyffla igen spåren efter sig sen.
Behövs inte så mycket vatten för att få effekt.

Om ni hoppar det hemma så ska det inte vara några problem på tävlingen sen.
Då är det nog bara ryttarens huvud kvar att träna.

Det gick bra vi hoppade 80 cm med vattenmattan sen och det var en riktig vattenmatta vi hade och vi plockade en rosett på tävlingen =)

Nu har jag inte läst hela tråden men jag skulle löshoppa henne och ha en vattenmatta under:)

Jag hade samma problem med min ponny!
Han vägrade alltid på vattenmatta och andra färgglänsande hinder!
Vi började med att bara lägga en vattenmatta på marken utan ngt hinder över elr så.
Sedan så hade vi den med VARJE DAG!
Det tog cirka en månad innan han hoppade den utan problem.
Inte förrens då började vi lägga den under låga hinder. Och när han började hoppa det fint så hade vi inte problem med det på träning längre. Men han kan fortfarande titta på tävling.
Vi har vattenmattan med varje dag när vi rider!
Saker som hästar är rädda för måste man göra till deras vardag för att dem ska släppa rädslan! :)

Senast ändrad:

Hej!
vad dumt att hon håller på så, men jag har ett par tips som kanske kan komma till användning. :D
*Ha hästen i träns och led den, ha vattenmattan fös sig själv utan bommar. Såhär. l_l Asså att det är 2 stöd så att det ser ut som ett hinder fast utan bommar , också leder du över hästen flera ggr tills den inte bryr sig alls. Fast ta den i hennes takt och om hon vägrar att gå över så lägg mkt volter och trava förbi den lite varje dag fast från marken . Sedan när gon inte bryr sig då kanske du kan börja från sadeln igen :D:D:D:D Hoppas det hjälper!

Ha ha! Vad olika hästar kan vara.
Mitt sto trodde att man skulle gå genom vattenmattan så hon klev bara helt resolut rakt på mattan så det plaskade om det och gick vidare... :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: cassina
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte