vägrar stanna

Zalkina

Trådstartare
Hej!
det här är mitt första inlägg här på bukefalos så säg till om jag satt in denna tråd på fel "ämne" :)

Jag rider då en f.d travare som snart ska flytta hem till mig:)

Men det knepiga är att han vill inte göra halt!
jag prövade med att sitta tungt ner i sadeln och "dra" lite i tyglarna samtidigt som jag sa "ptroo", men han reagerade inte :confused:
Det värsta är i traven, då vägrar han stanna.
i skritten är det lite lättare men det tar en stund för honom att stanna.
när jag väl fått honom att stanna och jag ger eftergift så vill han gå igen utan att jag ber honom.

har longerad honom lite och försökt lära honom med lite röstkommandon, men jag är inte så kunnig inom longering, "bara longerad hästar som är vana vid det och kan halt ;)". jag prövade med att ta longeringpiska och höja den ca 1meter framför honom medans jag säger "ptroo" men han fortsätter att gå/trava.
hur ska jag göra? vill ju gärna att han lyssnar på mig :O

/ Emmy
 
Sv: vägrar stanna

Benen, benen, benen!
Man får inte tappa skänkeln även om man ska göra halt, då blir det bara dragkamp i munnen och det är inte trevligt för någon.
Tänk sen på att ptroo han låta ganska gällt och stressande för hästen, jag använder mig av whooo som är ett lugnare ljud.
Tömkör, för då har du bättre kontakt med båda sidorna av hästen och kan ta i bettet när du vill göra halt, han fattar inte varför du viftar med pisken framför näsan.
Har du någon som kan hjälpa dig är det ju det allra bästa!
Låt medhjälparen gå bredvid dig och när du gör halt så kan medhälparen ta hästen och förstärka om han inte lyssnar på dig.
Gör om och om igen tills han förstår att det är stopp och vänta innan han får skritta vidare.
Trava inte förrän han lyssnar ordentligt på dig i skritt.
 
Sv: vägrar stanna

Börja att kolla att det sitter när du leder honom. Skritta säg ptroo eller vad du vill säga stanna själv utan att ta i honom, går han vidare ta en lätt förhållning i tränset med omedelbar eftergift, som en kramning med handen.

Gör om, var tydlig med ditt kroppsspråk så att han fokuserar på dig och vill göra rätt, han ska gå själv framåt utan att du drar i honom lika så stanna utan att du drar i honom...När han står still låt honom stå stilla längre och längre stunder.

Sedan gör du samma sak från skritt till trav till skritt igen. Kom ihåg att ge full eftergift efter du tagit din förhållning så att han lär sig att det är det du vill...

Bli inte arg och har han svårt att stå still låt honom gå runt på en liten volt runt dig...
 
Sv: vägrar stanna

När jag hade unghäst arbetade jag mycket med rösten på marken. Jag började med ptroo redan i boxen så att säga. Vi tog på grimma och skulle gå ut, men innan vi lämnade boxen skulle han stanna och så skulle jag liksom gå först, så det var ptroo och sedan en smackning när han fick gå igen. Samma sak när han skulle in och ut genom stalldörren och hagen och alla andra möjliga ställen man kan införa stanna. Och givetvis berömma när han gör rätt! Det i sin tur gjorde att jag hade stoppkommandot automatiskt innan jag började longeringen.

Han var överlag väldigt röststyrd och jag använde rösten även när jag red. Detta är 10 år sedan nu och jag har en annan häst nu, en travare som nu är 18 år gammal. När jag longerade henne för 2 år sedan körde hon med samma "jag tänker inte stanna" så jag testade med en massa och till slut tröttnade jag, slog pisken hårt i marken framför henne och sa ptroo, hon hoppade till lite och stannade bums och sedan var problemen lösta så att säga. Hon visste ju egentligen vad jag menade redan från början, men det ääääääääääääär ju så kul att springa liksom ;)


Samma vid ridningen som din häst, så det blev och blir ofta tempoväxlingar och det ger resultat på min häst. Tyvärr kommer jag ibland på mig själv med att säga "skritta" istället för att använda kroppen, när hon ska gå igen. :o Hon förstår precis vad jag menar och börjar gå. :D
 
Sv: vägrar stanna

Jag tror inte att han fattar vad du menar.

Gå tillbaka till grunden och som de andra sagt: jobba med honom som om han var en oinriden unghäst. Lär in det ljudkommando du vill använda från marken. En bra övning kan vara att gå brevid honom med en arm på vardera sida halsen (alltså en arm över manken) och styra/stanna/leda med tyglarna samtidigt som du använder rösten. Då kan du visa honom både med tyglarna, rösten och ditt kroppsspråk vad du menar.

Och låt det ta tid! :)
 
Sv: vägrar stanna

Tack så mycket för tipsen!
men det som är lite roligt är att när jag leder honom så går han alltid lite bakom mig, och när jag stannar så stannar han, antingen bakom eller vrider rumpan lite framåt. då behöver jag inte ens säga nånting :O det är just vid ridningen och longeringen och etc som han inte lyssnar eller förstår dvs. Det kan väl vara så också att han är väldigt pigg? ägaren rider honom tyvärr inte och då blir inte han så mycket riden, då måste det väl vara lite överskottsenergi i det hela?
tänkte om jag skulle ta ett lite mer avancerat ridpass och sen se om han lyder mer och mer? har dock inte ridit honom så avancerat då jag mest gjort markarbeten och "lekt" med honom lös i ridhuset ^^ då kommer både han och jag närmare varandra :)
 
Sv: vägrar stanna

Jag kan sätta rätt mkt på att hästen inte är inriden/inte skolad rätt och inte förstår. Rid in den du igen och på rätt sätt.

IOM att du inte verkar ha vana av det borde du absolut ta hjälp av en erfaren tränare!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 460
Senast: Fiorano
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 888
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp