Vägrar saltstenen.

J

jennyida

Min medryttarhäst avskyr saltstenen. Sätter vi upp den i boxen ignorerar han den bara och de gånger vi försökt lägga den i krubban åker den ut på en gång. Jag är lite orolig att han inte får i sig tillräckligt mycket salt. Vi brukar smussla ned lite i kraftfodret efter hård träning, men inte märkbart mycket. Vad beror detta på? Hur mycket salt behöver en aktiv häst? Räcker det med en nypa i kraftfodret ibland?

Sv: Vägrar saltstenen.

jag ger min en knapp matsked med salt morgon o kväll, han slickar aldrig på sin saltsten. Om han blivit rejält svettig får han mer.

Håller med! Du kan lika gärna blanda ner det i maten. tex i betforn om h*n får det! ca en mskk som Bison skriver är ganska lagom och lite extra när hästen svettats extra mycket.

min shettis vägrar oxå saltstenen men då har jag lagt i middags höet grovkornit salt funkar oxå

Tränar ni/du hårt med hästen varje dag eller är det mest promenadridning? Om hästen inte rids hårt skulle jag hänga tillbaka saltstenen och utgå ifrån att den slickar i sig vid behov. Finns det salt i mineralerna du/ni ger så kankse det är därför han är nöjd. Hur gör de andra hästarna i stallet? Hör med en veterinär annars om du känner dig osäker på hästens saltintag.

Han har haft lite problem med benen och har tappat form, vi håller på att bygga upp honom och siktar på en fin form till sommaren. Han tränas inte stenhårt men är absolut ingen promenadhäst. Han rids cirka en timme om dagen och då både allround/motionsridning, dressyr och hoppning (Upp till 110.) Jag förutsätter att de andra hästarna i stallet slickar på sina stenar då jag aldrig hört någonting annat.

Ge någon matsked salt i fodret och se även över vad du fodrar med i övrigt. Mineralfoder och färdigfoder innehåller en del salt, så hästen kanske får sitt behov tillgodosett därigenom?

Men som sagt, en msk i fodret gör ingen skada, så det kan du ge om du är orolig.:)

Tränar ni/du hårt med hästen varje dag eller är det mest promenadridning? Om hästen inte rids hårt skulle jag hänga tillbaka saltstenen och utgå ifrån att den slickar i sig vid behov. Finns det salt i mineralerna du/ni ger så kankse det är därför han är nöjd. Hur gör de andra hästarna i stallet? Hör med en veterinär annars om du känner dig osäker på hästens saltintag.

men alla hästar gör tyvär inte det, även om min häst är så svettig så det rinner om honom rör han inte stenen. Hästar sparar inte saltet i kroppen som mäniskor gör så det är ingen risk att de får för mkt.

Det hade jag inte en aning om. Vad bra då har jag lärt mig något nytt idag :)

*knapplån*

min unghäst (1 1/2) slickar dagligen på sin saltsten...

går nog en saltsten i månaden..

kan det vara nåt som fattas i hans foder?
han har slickat på saltstenen sen han föddes

Min medryttarhäst avskyr saltstenen. Sätter vi upp den i boxen ignorerar han den bara och de gånger vi försökt lägga den i krubban åker den ut på en gång. Jag är lite orolig att han inte får i sig tillräckligt mycket salt. Vi brukar smussla ned lite i kraftfodret efter hård träning, men inte märkbart mycket. Vad beror detta på? Hur mycket salt behöver en aktiv häst? Räcker det med en nypa i kraftfodret ibland?

Skulle oxå blanda i maten som andra här säger. Min använder saltstenen men får ändå lite extra salt... Salt utan jod eller havssalt ska det vara, har jag hört. Om pållen blir mkt svettig efter ett träningspass är det bra om du kan få honom att dricka vatten med salt i, det tar kroppen upp lättare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 957
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 290
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 450
Senast: lil-sis
·
Hästvård Såg att det fanns någon tråd med liknande ämne men jag vill inte sno någons tråd så... Jag är extremt nojig över kolik nu. Det är 20...
Svar
17
· Visningar
1 673
Senast: nyponros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter