Vägrar lyfta bakbenen!

Eleonora

Trådstartare
Ända sen jag köpte mitt sto för två år sedan har hon totalvägrat att lyfta bakhovarna. Hon lyfter hoven, men sätter ner den direkt igen och blir alldeles uppjagad efteråt. Skoningen har gått bra eftersom hon då fått lugnande, men det kan man ju inte ge henne varje dag... :crazy:
Jag har varit hos veterinären som röntgat henne och kollat igenom henne med värmekamera och det är inget fel på henne.
En teori är att hon har blivit dåligt behandlad av tidigare ägare och därmed är rädd om sina bakben. Då borde detta gå att "träna bort"!

Är det någon som har några erfarenheter av detta och har några tips på hur man ska gå till väga för att få henne att lyfta?

Sv: Vägrar lyfta bakbenen!

Mitt förslag är att du fortsätter att lyfta benen i tur ordning, ett fram ben sedan ett bakben osv. När du lyft ett ben ge MYCKET beröm. Även på frambenen, eftersom det verka fungera med dem.
Lyft bara upp bakbenet å släpp ner det direkt, beröm hennne. Försök att inte fästa så mycket vikt vid hennes stressande utan ta ett framben så hon förstår att hon gör rätt.
Du måste givetvis förlänga hennes tid med bakhoven uppe efterhand. Jag vet inte hur stark du är annars e ju en metod att du får upp hoven å sedan håller kvar den som hovslagaren gör,typ. Över låret men é hon stissig så ta det lungt i stället. Lycka till!!

Jag hade ett vbl-sto med liknande "problem". Hon blev irriterad och orolig och kunde flänga iväg benet. Jag tog ut en equiatriker till henne som konstaterade att hon var sne i bäckenet och i manken vilket absolut bidrog till hennes ovilja att lyfta benen.

Sen började jag också öva upp hennes balans, så hon kunde stå stadigt på tre ben utan att känna obehag och vingla vilket hon gjorde tidigare. Jag tog ett grimskaft till hjälp så jag kunde stå mer vid huvudet och också ha kraft att kunna hålla imot. Gjorde en ögla som jag kunde sätta benet i vid karleden och sen kunde jag lyfta benet sakta, inte bakåt då utan fram mot hästens huvud. Man får inte knyta fast grimskaftet utan bara göra en ögla som sagt. Jag tränar också med hjälp av klicker-träning vilket innebär till största del positiv förstärkning i tränings samanhang så jag använde mig av det när jag tränade mitt sto. Hela hennes attityd gemtemot lyfta hovar, verka mm förändrades totalt när mycket belöning kom in i bilden.

Nu vet ju inte jag vad din häst varit med om men det låter som om mycket "förtroende" övningar skulle kunna hjälpa. Att hennes självförtroende stärks genom att hela tiden göra små saker som hon klarar av och MYCKET beröm så hon blir motiverad till att försöka. Vad som motiverar henne behöver inte vara mat, kan vara klappar, ord, klia mm du får prova dig fram.

Tack så mycket för hjälpen! Jättebra tips verkligen :)
Har du behövt göra något åt den där snedheten i bäckenet, eller är det bara att acceptera?

I och med att hon var så pass ung (ca 11 månader) när vi upptäckte detta så hade hennes kropp inte hunnit vänja sig vid denna snedhet, hennes muskler baktill hade inte blivit sneda ännu så det var lättare att komma tillrätta med henne än vad det kan vara med äldre hästar. Men det går att rätta till det på äldre hästar oxå, det krävs bara lite fler equitriker-besök =) Sen kan man ju påverka detta genom arbete från marken, öppnor, slutor, att aktivera bakdelen och se till att hästen musklar sig jämt över hela kroppen så den bär upp sig själv korrekt så man inte "spär" på snedheten i hästen genom arbete, ryttare mm. Lycka till med din pålle! =)

Kolla på ditt bibliotek om de har en bok Tthouch metoden, med Linda Wellington (Kan ha stavat fel) Hon beskriver där ett sätt att försiktigt cirkla hovarna och träna upp balansen. Det hjälper jag har själv testat.

Jooo... dom böckerna har jag läst. Hon heter Linda Tellington-Jones och har givit ut två böcker på svenska; "TTHOUCH -Metoden att förstå och påverka din häst" och "Hästmassage och markövningar med TThouch och TTeam". Dom kan jag varmt rekomendera! :banana:

Lyft, lyft och lyft igen....;)
Nä men helt allvarligt så lyft hoven och skynda dig ställ ner den igen innan hon hinner försöka göra det. Beröm henne eller ge henne nåt gott, hon ska va mer intresserad av/koncentrerad på vad du kommer att erbjuda henne för skojsigt efteråt än att du lyfter hoven. Men lyft inte högt utan bara så att hoven lämnar marken, förläng "lyft tiden" eftersom det går. När hon blivit trygg med det så kan du börja höja benlyftet med.. Det har då funkat jättebra på mina som varit så där och då har jag lyft deras ben så där bara i förbifarten(när jag ändå ska gå bakom/förbi hästen när den står uppbunden så kan jag ju lika gärna lyfta...);)
Och blir hon spänd bara av att du rör vid bakbenen så börjar du bara med att stryka över benen och ta i de till att börja med.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 235
Senast: Centaur
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka