Vägrar gå vid uteritt.

K

ketchup

Min medryttarhäst har börjat bli vädligt dum att rida ut på. Idag när var vi påväg bortåt på en grusväg i frisk trav så saktar hon av till skritt och vägrar sedan gå. Går på hennes med skänkel = backar. Hon backade ut på en åker och det får hon ju absolut inte göra (bönderna är redan arga över att få odlinagrna upptrampade). Smäller till henne med spöt, hon tar ett hopp (kaprioll) i riktning hemåt. Ställer henne bort åt och börjar om igen.

Vad tusan gör man åt detta?

Dumma jag orkade inte bråka med henne och red hem igen men en glatt gnäggande häst. Hon hade vunnit, igen. Måste få henne att sluta med det här. När man har kommit en bit och börjat galoppera uppför hon sig mycket bättre.

Hon är snäll att rida ut på ihop med andra. Men jag vill rida ut mer än en gång varannan vecka till skillnad från de andra häromkring.

Har ni några tips?

Sv: Vägrar gå vid uteritt.

Är hon likadan om du går ut & går med henne på en promenad?
Alltså leder henne.

Annars är väl det ett tips att träna med.. Att hon SKA gå med dig & inget annat..

Och om ditt spö inte funkar kan du ju alltid prova att vänta ut henne.
Alltså att ska ni gå någonstans så går ni dit du vill annars står ni stilla. (med ditt spö menar jag naturligtvis inte att du ska spöa upp henne)

När jag är ute och går med henne går hon fram överallt. Hänt många gånger att jag hoppat av och lett henne en bit.

Jag brukar oftast ta dressyr spö och säga til lhenne på rumpan men det resulterar i ett hopp som hon alltid landar i galopp i.

Nästa gång jag rider ut ska jag ha gott om tid på mig, en gång har jag bråkat med henne i över en timme. Hennes ägare har en gång fått bråka med henne vid ett vatten hinder i 4 timmar :P

Man ger sig aldrig!
Det du gör genom att låta henne vinna är att försökra dig om att hon kommer kämpa ännu hårdare för vinsten nästa gång...

Ta med dig gott tålamod och lugn, och ibland fungerar det att "möta på halva vägen".
Tillåt henne att stå stilla, men INTE att gå bakåt/försöka vända!!
Den enda vägen som fungerar är framåt, det finns inget annat alternativ.

Bara ett steg framåt ger beröm och klapp, men så fort hon föröker vända igen- samma sak.

Stressa inte upp dig och tappa inte tålamodet, men var konsekvent!

Backar hon av sig självt så kan du prova att fortsätta rygga henne, lång bit, så det är du som har kontrollen över backandet, låtsas att det var det du ville.

Har varit med om detta både med min förra häst och min nya, det har varit så de testat mig båda två.
Låtsas bli jätterädda och sen försöka vända hemåt/vägra gå förbi.
Har gjort som ovan och INTE gett mig, har vunnit alla gånger och det försvinner efter ett tag!

Du kanske kan hitta några bra tips här.

Problem vid uteritt - Hemvändare, sammanfogad tråd

Ett tips till alla, prova gärna sökfunktionen. Jag klickade på sök, skrev in nyckelorden Vägrar gå. Eftersom jag vet att det finns ett femtiotal trådar om hemvändare och vägrar gå ut själv-trådar, så sökte jag på firitidsfridningsforumet och hittade den här tråden.

:idea:

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Ridning Hej. Har ett för mig, väldigt väldigt stort problem med min häst. Har haft honom i 1,5 månad ca och han har under denna tid bara blivit...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka