Vägrar flugskydd

Shaggy

Trådstartare
Ja inte jag alltså utan hästen :crazy:. Hästen är extremt snäll att sätta flugskydd på, det är bara att traska ut i hagen och dra på det när hon står lös, men hon tar tyvärr av det lika lätt.
Jag har provat 2 olika flughuvor och 2 flyveil. En av flughuvorna var en lila från Hööks den fungerade ett tag sedan började hon plocka av sig den. En flyveil skavde hon över nacken så den hängde på ena sidan av grimman på morgonen (hände alltid inte bara en gång). Den flyveil jag har nu har jag satt på ett band runt halsen (vill inte ha grimma på henne) och den tar hon av sig snabbt som ögat. En av flughuvorna fick sitta kvar men den vågar jag inte använda eftersom det finns vassa kanter i den och hon kliar sig hårt i ögonen mot framknäna.
Bandet hon har runt halsen är ett vanligt bommulsband med en resår fastsydd och en kardborre så att den ska gå upp om hon fastnar med en fot eller dyligt. Efter att antal försök har jag tom sytt ihop kardborren med 2 trådar (=går av om hon fastnar) likförbannat har hon fått upp den. Rädslan för att hon ska fastna är anledningen till att jag inte vill ha grimman på. Hon kliar sig ofta och gärna bakom öronen och mellan ganascherna med bakhovarna.
Novan börjar nu bli väldigt rinnig i ögonen och hon är dessutom röd och irriterad så jag måste lösa detta men HUR?
 
Sv: Vägrar flugskydd

Min med, så han får slippa.

Går det inte att fläta i något i pannluggen?:idea:

En del bli mer irreterade i ögonen med flugskydd än utan, just för att det hänger saker (som oftast inte är så rena, det fastnar ju en massa damm och krafs på dem) i ögonen...:smirk:
 
Sv: Vägrar flugskydd

Jag har en Houdini vad gäller flughuvor med, jag har gjort såhär:

Grimma med nackludd (mot skavet). Tagit en grimma som är ganska 'vid' kring nosen, och har sånt där spänne på nackremmen att man kan justera 'steglöst', dvs inte hål utan sölja. Sätter den så den hamnar ganska 'högt upp' (som där en engelsk nosgrimma sitter när den sitter korrekt). Nyckelring mellan sidoringen på grimman och haken (dvs brister om hon fastnar). Satt flyweilen precis ovanför sidohålen (dvs den kan inte åka neråt) och så slutar nackluddet precis ovanför, dvs den kan inte åk aupp.

Än tycks det fungera, nån dag kom hon om hade lyckats få över flyweilen på ena sidan örat, men det var innan jag satte luddet som beskrivet. Sen dess har den suttit, trots idogt kliande, och inga skav.

Annars får man fläta in snören i pannluggen, men det blir sällan lika bra tyvärr.

Huvor oavsett modell plockar damen av sig på en kvart (och brukar hänga dem i ett träd, hon är omtänksam iaf..), flyweils som kan användas utan grimma är av lika snabbt, och grimma + flyweil som vanligt brukar hon lämpa av i något buskage (hon tar aldrig av sig grimmor på vintern dock, så det är nog när hon kliar för flugor etc)

Har du provat huvor där det är resår nedanför ögonen? Ingen aning hur de fungerar, bara en tanke? (Min dam ålar ur huvorna, kardborren är alltid stängt, men huvan av)
 
Sv: Vägrar flugskydd

jag ryckte tagel ur svansen och gjorde en massa flätor i pannluggen på mitt sto ist för flygvei o dyl .
hon fick hårförlängning av sin egen svans som jag flätade in *S*
det funkade :)
 
Sv: Vägrar flugskydd

orcide skrev:
jag ryckte tagel ur svansen och gjorde en massa flätor i pannluggen på mitt sto ist för flygvei o dyl .
hon fick hårförlängning av sin egen svans som jag flätade in *S*
det funkade :)


Haha. fan va cool du är!:banana:
 
Sv: Vägrar flugskydd

Det funkade o var mkt snyggt oxå :)
Men man ska bara fläta en bit så det fäster o sen låta det hänga löst under gummibandet :)
nu har hon bara en fläta o det funkar oxå :)
Ska se om jag har en bild ..
 
Sv: Vägrar flugskydd

Den lila fluhuvan är gjord i elastiskt tyg så resår fungerar nog inte. Försökte hitta en bra lämk till hööks bild men det gick inte.
Jag får fundera på att ha grimma på henne. Om man sätter i en nyckelring som du föreslår så borde ju risken minska markant.
Snören i pannluggen går inte hon har knappt någon pannlugg utan jag får stjäla av manen för att det ska se ut som lite pannlugg iallafall.
Snäll häst du har som hänger grejerna i träden. Min slänger dom på marken och hoppar gärna på dom för säkerhetsskull :crazy:.
Tack för alla tips jag fått :bow:
 
Sv: Vägrar flugskydd

va smart de ska ja tänka på, min ena har nästan ingen pannlugg men de går ju å fläta in lite tagel från svansen, måste ja prova, hehe
 
Sv: Vägrar flugskydd

det behövs inte mkt det e ju bara att använda sånna där små gummisnoddar att fästa i :)
 

Liknande trådar

M
Utrustning Vad finns det för alternativ för att skydda ögonen mot flugor? Som hon abslout inte kan ta av sej! Den flughuva jag har, en "vanlig"...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: Kardinal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp