Vägrar äta !!!

Charlotte1975

Trådstartare
Min häst vägrar äta efter att jag i tre dagar försökte ge honom "butta" i betforn. Blandade betforn med melass och musli men han tittade inte åt krubban. Eftersom att han då inte fick i sin medicinen sprutar jag honom nu direkt i munnen blandad med lite olja. Men nu 4 dagar senare vägrar han ändå att äta maten i krubban. Jag har tvättat krubban ordentligt och även provat med en lös krubba som jag satt i i boxen som det aldrig varit medecin i tidigare. Men trots detta har han nu inte ätit kraftfoder på 1 vecka. Ger honom nu nästan fri tillgång på höslige i stället och det äter han ganska bra av. Har någon varit med om liknande och hur lång tid tog det innan hästen började äta igen ? Så länge han inte rids klarar han sig säkert bra utan kraft foder, men han blir ju så upprörd när de andra hästarna fodras och han inte vill ha det han serveras. Han tar inte morötter eller annat godis som jag försöker ge honom ut handen heller.

Sv: Vägrar äta !!!

Min häst vägrar äta efter att jag i tre dagar försökte ge honom "butta" i betforn. Blandade betforn med melass och musli men han tittade inte åt krubban. Eftersom att han då inte fick i sin medicinen sprutar jag honom nu direkt i munnen blandad med lite olja. Men nu 4 dagar senare vägrar han ändå att äta maten i krubban. Jag har tvättat krubban ordentligt och även provat med en lös krubba som jag satt i i boxen som det aldrig varit medecin i tidigare. Men trots detta har han nu inte ätit kraftfoder på 1 vecka. Ger honom nu nästan fri tillgång på höslige i stället och det äter han ganska bra av. Har någon varit med om liknande och hur lång tid tog det innan hästen började äta igen ? Så länge han inte rids klarar han sig säkert bra utan kraft foder, men han blir ju så upprörd när de andra hästarna fodras och han inte vill ha det han serveras. Han tar inte morötter eller annat godis som jag försöker ge honom ut handen heller.

Klart smart liten herre, du har ju serverat honom något som smakar Pecka!!
Prova med vetegroddsolja i maten, ta bort betforen... ge lite i taget, blanda krafftfodret med vetegroddsolja och lägg det på höet, inte i krubban.

Jag var desperat med min ena shettis och fick slutligen lägga en halvtimme vid varje butta-tillfälle. Jag köpte äpplen, klyftade och använde en urkärnare för att göra hål i klyftorna. Hällde i lite butta, satte igen "pluggen" och serverade en klyfta i taget ur handen. Gick åt 2 äpplen till en halv påse butta.... Kanske knäppt, men det funkade i alla fall.
Jag gör likadant med avmaskningsmedel till hästar som blir hysteriska av att se avmaskningssprutan...
/Sessiagh

Jag var desperat med min ena shettis och fick slutligen lägga en halvtimme vid varje butta-tillfälle. Jag köpte äpplen, klyftade och använde en urkärnare för att göra hål i klyftorna. Hällde i lite butta, satte igen "pluggen" och serverade en klyfta i taget ur handen. Gick åt 2 äpplen till en halv påse butta.... Kanske knäppt, men det funkade i alla fall.
Jag gör likadant med avmaskningsmedel till hästar som blir hysteriska av att se avmaskningssprutan...
/Sessiagh

Buttan får han ju i sig nu när jag blandar den med lite olja och sprutar in i munnen. Men att han fortfarande vägrar äta trots att jag inte lagt något i maten på 4 dagar är lite märkligt.:smirk:

Klart smart liten herre, du har ju serverat honom något som smakar Pecka!!
Prova med vetegroddsolja i maten, ta bort betforen... ge lite i taget, blanda krafftfodret med vetegroddsolja och lägg det på höet, inte i krubban.

Är vetegroddolja något som de brukar tycka är gott ? Han är kinkig i vanliga fall. Jäkla snobb häst ! Lägga på höet är nog en bra ide, eller inte, då kanske han vägrar höet också.... Men värt att prova.

:smirk: du får nog försöka truga i honom maten , handmata och ha en morot i handen samtidigt... Han kommer nog inte smaka på kraftfodret igen annars..! Butta smakar skit!:cool:

Pröva att ge kraftfodret i en hink istället, eller börja att ge skivade morötter i krubban och om han äter det lägger du lite kraftfoder i krubban m skivade morötter ovanpå.

Vi medicinerade ponnyn med hjälp av äpplen en gång för måååånga år sedan. Hon äter fortfarande inte äpplen! :rofl:

Då får du väl välja något han gillar istället! :idea:

Enda sättet att få i vår är att hälla rikligt med blåbärssoppa i krubban. Häll i buttan i krubban direkt när du fodrar. Det blir värre om pulvret ligger i spannen över natten, då sätter sig smaken mer.

Men människor vad ni läser slarvigt :D

Hon har inte problem med att få i hästen butta, hon har problem med att hästen vägrar äta KRAFTFODER pga att den tidigare fått butta. ;)

Jo, men min häst slutade äta kraften också, precis som hennes häst! :D Och även där har blåbärssoppan hjälpt till, den är ju flytande så det är svårt att inte få i sig krafften om hon vill ha soppan.:) Annars har jag testat att blöta fodret och "mixa ihop" det ordentligt.

Tvivlar starkt på att han skulle börja äta om jag häller nya konstiga saker i krubban. Frågan är bara hur lång tid de kan ta innan han börjar äta igen? Ska pröva att ställa honom i en annan box i dag och se om det går bättre i en "ny" krubba.

ge honom inte i krubban öht. ta fram en hink och ge i den istället. ta bort all betfor och ge bara ren müsli med massa äppelbiter eller nåt annat han gillar.

bara han kommer igång med ätande så märker han att det inte är äckligt. tricket är att hitta på nåt som får honom att smaka...

vetegroddsolja är till för kräsna hästar..... och det fungerar, det är aptitretande och smakar vist dunder gott, annars kan du prova med melass, men jag hade lagt lite på höet, kleta ihop med olja eller melasse och upp på höet..

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 992
Senast: Oknytt
·
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 906
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 690
Foder & Strö Har köpt hem Trikem Vimital Gut Balance För att försöka få ordning på hästens mage. Men finner ingenstans om det ska ges torrt eller...
Svar
2
· Visningar
1 560
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Orolig katt i bil
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈