Vägrar äta hö- öka lusernmängden?

L

lyckobubblor

Hej allihopa!
Jag har en gammal shettisherre som sen en vecka tillbaka vägrar att röra kvällshöet, han tar en tugga då och då men på morgonen är det bara övertäckt med spån och i ungefär samma mängd.

De andra hästarna äter sitt kvällshö men väljer gräset i hagen framför de andra högivorna ute och det förstår man ju såklart, men en hel natt (de står inne i 8 timmar iallafall) tycker jag han borde bli hungrig, för bara en månad sen åt han cirka 4 kg på den tiden..

Nu till frågorna;
Ska jag öka hans lusern giva på kvällen för att täcka upp för höet och allra mest för att hålla igång magen?
Vad kan grästet tänkas innehålla nu, ska jag kompensera upp med annat krafftfoder?

Hästen är inte sjuk och äter krafftfodret med stor aptit, han verkar bara tycka att jag är allt bra dum som vill få i honom gammalt hö när han vet vad som finns i hagen utanför.

Oroar jag mig i onödan?

Sv: Vägrar äta hö- öka lusernmängden?

Lät ju märkligt att han bara tvärslutat äta hö..Eller äter han som normalt under dagen?? Fäller han normalt?? Ibland kan de tappa aptiten/bli hängiga vid fällning, kanske lite B - vitamin tillskott skulle funka? En annan förklaring kanske är att han blivit lite risig i magen av gräset som tinat fram, har själv en valack som inte riktigt tål det gamla och jordiga gräset.. Tycker du kan öka lucernmängden tillsvidare, är det hackat strå så borde magen ändå hållas igång. Men som sagt det är ju i fällartider så om han inte får B - vitamin kanske det skulle vara något!
Gräset nu innehåller inte så mycket protein, ger du lucern kan du nog täcka hans behov.

Senast ändrad:

har du kollat tänderna?

han kanske har fått något akut där och tycker det är jobbigt att äta hö!

Jag har 4 hästar och samtliga slutade äta hö i samma ögonblick de släpptes på hö :grin:. Jag ger dem havre 3 ggr om dagen, inbillar mig att havren ger dem lite tugg för tarmen, gräset är ju så lågt nu så det kan ju inte vara så mkt..Men de är bra i hullet och glada.

Jag hade nog gett honom lusern "för säkerhets skull" även om det verkar knasigt. Jag tror att antingen är han nöjd med gräset och/eller så tycker han att det är besvärligt att äta höet. Vår gamla häst har ätit hö ibland/ibland mindre denna vinter. Ensilage har gått bättre.

Han har sedan vi släppte på dem på gräs valt bort höet,steg för steg, först middags, sen emhöet och nu för två veckor sen morgonhöet men de brukar de göra då det finns grönt gräs att äta, varför äta gammalt hö liksom? Men iom att de fortfarande står inne på natten (ungefär 8 timmar) så borde han ju bli hungrig och vilja ha något mer än krafftfoderet och lucernen?

De går och äter hela dagarna, skogsgräs och så har de en liten äng, han är bra i magen fast bajset har ju blivit "sommarbajs" med den gröna tonen istället för hö-brunt, han får 25 ml b-vitamin om dagen fast han fäller enormt mycket nu, han är superpigg och glad men kan fällningen påverka aptiten på höet kanske?

Messy; tänderna är kollade, han är 25 så han äter väldigt långsamt men annars inga problem, och han äter allt annat foder utan problem.

Än så länge så har jag inte märkt någon skillnad på honom, inte tappat något i hullet och pigg och glad men jag håller extra koll den här veckan och provar med att höja lucern-givan så får vi se om den gamla minigubben bara har fått vårkänslor.

Han har stått på fri tillgång på hö förut, ungefär 4 kg per natt, ska han ha fri tillgång på lucern också eller blir det för mycket protein? (hackat strå)

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 080
Senast: QuickStar
·
Foder & Strö Snart är ni less på mitt föl (för att inte tala om vad JAG snart är). Något mindre tornade inatt, mer storm. Bara halva boxen uppgrävd...
Svar
5
· Visningar
1 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka