vagnmodeller

ameo

Trådstartare
Moderator
Sitter och tittar på bilder från en vagnparad i Linköping häromdagen och började undra lite över benämning av vagnarna som skrivs i bloggen ifråga.

En vagn som jag tror är en sån här, benämndes som sulky i texten. För mig är det där en rockard och en sulky är en sån man kör på travet med.

Sen var det en annan vagn med där jag har lånat och beskurit bilden lite (tagit bort den medverkande kusken, då den inte har med saken att göra) då jag inte kan länka direkt till den. Den benämns som ponnygigg. Det kanske är en gigg, men i min värld är en gigg en såndär vagn med jättestora hjul.

Så nu när jag känner mig helt förvirrad, skulle jag vara tacksam om någon kan reda ut vad som är vad och vad definitionen egentligen är på
sulky
rockard
gigg
tre vagnar som är enaxlade men något måste ju skilja dem åt - eller?

//bara åskådare som vill lära mig lite mer

Sv: vagnmodeller

Förlåt, men jag kommer göra det lika svårt för dig som bloggen gjorde.
Sulky är även för mig en enaxlad vagn med en plats som främst används som tävlingsvagn inom travet. Men om vi tar till exempel vagnstillverkaren Westerdal, så säljer dom sin enaxlade vagn med små/normala hjul som sulky.

Rockard är för mig ett ganska brett begrepp där alla enaxlade vagnar med två sitsar går in. Allt från enklare hemmabyggen till mer avancerade "proffs"tillverkade sådana. Enligt mig är båda vagnarna i ditt exempel rockards, men jag vet att det är ganska många som benämner den andra vagnen som gigg, vilket jag gissar beror på att det är en lite vackrare, mer dressyraktig vagn än bland annat det första exemplet. Den saluförs även som gigg.

Gigg är också i min värld en enaxlad vagn med två platser och stora hjul, till större ponny/häst är giggen så hög att man måste använda ett insteg för att komma upp i den.

Sv: vagnmodeller

Jag tror, på din beskrivning, att vi har ungefär samma syn på vagnbenämningar. Så jag är väl inte helt ute och cyklar då i alla fall. :D Trots att jag är en glad amatör som på sin höjd kan "sitta i vagnen bakom hästen och styra"...
Tack!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka