Vagnar för shettis på tävling...

gadriel

Trådstartare
Hur mycket ska en maratonvagn för enbet resp par väga för shettis om den ska vara godkänd? Går det att använda samma vagn till både enbet och par?

Vad ska spårvidden ligga på?

Vad är mer krav för att det ska vara godkänt?

Hur ska dressyrvagnen ser ut, för enbet brukar man väl ha gigg eller rockard men vad har man för par? Typ spider? Känns inte som man har råd att köpa en ny dressyrparvagn från fabrik och itne finns det många bagegnade heller, finns det ngn ltie billigare vagn man kan ha i dressyren och precisionen? Vad gäller för vikter och spårvidd här?

/Fia- som inte alls är laddad för att börja tävla :angel:

Sv: Vagnar för shettis på tävling...

Min uppfattning är att de flesta shettisparekipage har samma fyrhjuliga maratonvagn i samtliga grenar.
125 cm spårvidd.
Viktgräns finns inte vad jag vet. Du kan använda samma vagn om vagnen är utrustad med både skaklar och parstång. Men eftersom fyrhjuliga vagnar för shettis brukar väga runt 160 kg så kan det vara lite i mesta laget för en shettis. Det är bättre att du skaffar en rockard för att träna dem i enbet isåfall.

Min uppfattning är att de flesta shettisparekipage har samma fyrhjuliga maratonvagn i samtliga grenar.
125 cm spårvidd.
Viktgräns finns inte vad jag vet. Du kan använda samma vagn om vagnen är utrustad med både skaklar och parstång. Men eftersom fyrhjuliga vagnar för shettis brukar väga runt 160 kg så kan det vara lite i mesta laget för en shettis. Det är bättre att du skaffar en rockard för att träna dem i enbet isåfall.

Det hade ju varit perfekt om det var så att man fick ha samma vagn.

Jo det är ju lite tufft men ska jag tävla enbet så kommer jag absolut köpa rockard, maratonvagn i dressyr och precision i enbet känns både tugnt och klumpigt.

Det hade ju varit perfekt om det var så att man fick ha samma vagn.

Jo det är ju lite tufft men ska jag tävla enbet så kommer jag absolut köpa rockard, maratonvagn i dressyr och precision i enbet känns både tugnt och klumpigt.

Du FÅR ha samma vagn :) Man får köra maraton med en vanlig rockard också.

En rockad behöver du ändå. Även parhästar måste köras i enbet ibland för att finslipas.

Är nyfiken på shettisarna du ska titta på :angel:

självklart ska jag ha en rockard me. Vill ju inte köra maraton i enbet hemma varje dag. Dessutom vill jag kunna köra bådaa samtidigt i enbet om jag har ngn som kan köra den ena. Dressyren och lydnaden känns lättare att finslipa på i enbet.

Kommer dessutom bli en hel del tömkörning och arbete vid hand.

Jasså du ;) Hm, ja det är två fuxar, prick likadana, runt 90 cm. Ett sto coh en valack, 4 och 6 år, ska vara trevliga at köra både tillsammans och i enbet. Det ska kännas väldigt fel på lördag för att jag inte ska köpa dom kan jag ju säga :)

Var och provkörde en shettis igår med som också var supertrevlig, tävlat i travet men var otroligt välkörd, 10 år, men jag vill hellre ha lite yngre om det går men han är helt klart intressant om det inte skulle bli ngt med de andra.

Hej, såg att du kollat på shettisar på 90cm. Vill inte vara negativ men en så liten kommer få det väldigt tungt om du ska tävla.
Leta gärna efter någon som iaf är 1 meter.

För shettisar på ca. 90cm är det inga problem att dar om de går i par. Förakta inte en shettis styrka!!
Ska du också köra par med din vagn finns det faktiskt en vikt för par A-ponny det är 90 kg i lokal/ reg.lätt klass och 150 kg i nationell MSV och svår klass. Enbet har fri vikt men för alla klasser gäller 125 cm spårvidd som minimum./ Gunilla

Jag tävlar shettis i både enbet och par. Mina är 97 och 98,5 cm höga. Jag vill om jag tävlar enbet ha en lätt, men rejäl rockard och använder den i alla momenten. Brukar räkna att de drar180 kg i enbet (rockard + kusk + groom).

Jag har börjat tävla par den här säsongen och kör alla grenar med maratonvagn även om jag inte får så bra poäng på presentationen. Då drar de 115 kg var (maratonvagn + kusk + groom) om de drar lika mycket. Ofta är det en som försöker maska... :angel: I lätt klass är det fri vikt för par A-ponny. I Msv är det krav på 150 kg vikt för maratonvagn så jag ska köpa till vikter på 60 kg att skruva fast på vagnen. Hade ekonomin tillåtit hade jag haft en snygg trävagn med lyktor till dressyren :love:

Jag tävlar shettis i både enbet och par. Mina är 97 och 98,5 cm höga. Jag vill om jag tävlar enbet ha en lätt, men rejäl rockard och använder den i alla momenten. Brukar räkna att de drar180 kg i enbet (rockard + kusk + groom).

Jag har börjat tävla par den här säsongen och kör alla grenar med maratonvagn även om jag inte får så bra poäng på presentationen. Då drar de 115 kg var (maratonvagn + kusk + groom) om de drar lika mycket. Ofta är det en som försöker maska... :angel: I lätt klass är det fri vikt för par A-ponny. I Msv är det krav på 150 kg vikt för maratonvagn så jag ska köpa till vikter på 60 kg att skruva fast på vagnen. Hade ekonomin tillåtit hade jag haft en snygg trävagn med lyktor till dressyren :love:

Tack för ditt svar :)

Jag funderar på hur mycket vagnen kan väga om man kör på hemmaplan?

Har fixat en lätt rockard men behöver något att köra par med till vardagskörning. De flesta vagnar till salu är utan fjädring och allmänt klumpiga och en riktig maratonvagn har jag inte råd med i dagsläget.

Jag har en maratonvagn som min lilla fjording dragit med lätthet, tror ni att man kan köra par med den eller blir det på tok för tungt? Förutsatt att det bara är ett par dagar i veckan, korta rundor och max 2 personer i, oftast bara jag (väger knappt 60 kg). Jag vet inte vad vagnen väger. Hästen är ca 1,36 i mankhöjd.

s6120.jpg

Jag hoppar in i samma tråd :laugh:

Jag har en shettis (maxad) och vill ha en bra, rejäl, skön, tävlingsgodkänd vagn till överkomligt pris (helst under 10') Vad rekommenderar ni för något?!

nja, jag har tittat på den men jag vill inte ha cykelhjul. Det ska tåla att busköra en del också :angel: Och så helst inte träsäte...

Roslagsvagnen tilltalar mig inte riktigt heller. På shettisshoppen fanns nån vagn som såg hyfsad ut för 6' men den var förstås för smal :mad:

Jag är sugen på nåt sånt här... men tycker egentligen att det är för mycket pengar att lägga på en ponnyvagn. Sen tycker jag att det är konstigt att det saknas avbärare till hjulen på i princip alla vagnar - är inte det något man vill ha?! På en del sitter svängeln så väldigt högt också...

Driveouts ponnyrockard 016L (12.500)
016L-1.jpg

Driveouts Optimal (12.800)
OptimalApril1.jpg

westerdahls ponnysulky (12.500),
b_ponny_dartmor.jpg

Tidaholms rockard 201 (18' :crazy: ),
rockard.nr.201.23..jpg

Jag tar gärna emot fler tips! Även på den här prisklassen, det kan ju hända att jag lyxar till det med en dyrare vagn :laugh:

Och kommentarer, om det är någon som har erfarenhet av de här vagnarna!

Liknande trådar

Körning Har köpt en shettis på 85 cm som jag håller på och tömkör och planen är att hon ska köras in (9 år). Funderar på vilken spårvidd som...
2
Svar
21
· Visningar
4 086
Senast: svea
·
Körning Hur breda få skaklarna vara baktill på en tävlingsvagn? Har äntligen fått hem min nya vagn som är 110 cm i spårvidd, alltså godkänd...
Svar
8
· Visningar
2 054
Körning Som några kanske vet håller jag på att sälja min fjording eftersom hon inte är världens roligaste att köra med och inte är ngt...
Svar
5
· Visningar
891
Senast: Tore90
·
Körning Det hopar sig en massa frågor om körning i skallen på mig... Jag är helt ny inom körningen men tycker werkligen att det är kul och will...
Svar
11
· Visningar
1 437
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama