Vagn till hund

BuenoBull

Trådstartare
Jag har en bullterrierhane här hemma som just nu kommit in i sin slyngelålder :devil: Vi har börjat träna lite WP (lydnad+selträning) och målet är att ha kul (och kanske bli bättre än Lennartbullen som är Sveriges bästa WP-hund?) :D

Till våren blir det förhoppningsvis en till liten bulle. Min tanke är att köpa en vagn till Chico som han ska få dra lilla bullan i när vi går längre promenader. Kul aktivering för Chico och bra så vi alla gör något gemensamt. :)

Min fråga är: Har ni något tips på en bra vagn som hunden kan dra? Tycker cykelvagnen är superbra men den ska ju som sagt kopplas till en cykel. Finns liknande från Nordic Cab men jag tycker den är lite väl dyr. Tror ni en vanlig skrinda skulle fungera bra? Den kan ju inte ha för låga kanter heller så att valpis kan kravla sig ur under promenaden. Alla tips och råd emottages tacksamt från er kloka bukare! :bow:

Sv: Vagn till hund

För vanliga promenader är en skrinda alldeles utmärkt, men en valp kan komma därifrån utan större problem tyvärr.

Hemmabygge om det ska vara valpsäkert, skulle jag gissa på ;) Om man inte vill betala 5000 kr och uppåt såklart...

En helt vanlig skrinda går bra. Då måste du även ha en skalm. Om du letar upp en urgammal tråd här på buke som heter "Vem kör med sina hundar" så hittar du bl a ett gäng dvärgpinscher (en av dem är min) med dragselar, skalm och skrinda där. Plus att det är säkert en hel del som har fyllt på med bilder på olika typer av utrustning.

För att valpen ska stanna kvar kan du t ex sätta en sele även på den. Om inte det fungerar som det ska, hundar är ju så olika, så kan man höja kanterna med likadana "pinnar" som det redan sitter som kant. Man kan t ex använda bambupinnar, bara man ser till att de antingen är så höga att valpen inte kan skada sig på dem. Eller så måste man lägga något slags ribba på toppen.

Jo, hemmabygge har cirkulerat lite. Men jag är icke en sån där händig typ tyvärr :(

Lust att betala 5000 har jag aldrig men jag har svårt att släppa de saker jag vill ha när jag väl fått dem på hjärnan :devil:

Tack så mycket för svar! :bow: Ska genast ge mig på att leta upp tråden :)
Jag har ganska stora förhoppningar om att sele borde gå bra på valpis, bullar är överlag ganska tålmodiga med det mesta :D

Jag har en Nodic Cab, visst dyr men väl värd sina pengar. :love:

Vi använder våran som barnvagn och hundvagn. Nu på vintern har vi skidor i stället för hjul vilket är kanon.
Jag är mycket imponerad över hur bra vagnen tar sig fram även i skogen på mindre stigar, dessutom kan man packa mycket i den utan att det blir allt för tung att dra.
Hundarna älskar att dra och de är så stolta när de får dra vagnen.

Jag är jättenöjd men den trots det häftiga priset. En nackdel kan väl vara att bromsen till barnvagnen inte höll men de var lätta att ha och göra med och skickade oss snabbt en ny.

ska se om jag kan leta upp ngn bild.

1229893901_resized.jpg

1224760318_resized.jpg

Senast ändrad:

Att tänka på när man börjar träna är att man börjar med enbart selen. Nästa steg är att man håller skalmen så att den är över hunden, när det går bra knäpper man fast den i selen. Nästa steg är att lägga till vagnen. Man kopplar ihop vagn och skalm och drar den själv och så då till sist kopplar man ihop alltihop så att hunden drar vagnen utan tyngd. Sen ökar man på tyngden efterhand, maxvikt hunden ska dra med denna typ av sele+skalm+vagn är hundens egen vikt. Det kan vara annan fördelning vid andra typer av selar.

Ja de där bilderna fick mig ännu mer att vilja ha en sån! :p Det lutar åt det om jag lyckas skrapa ihop den summan pengar till i vår. Faktiskt. Folk här hemma tycker jag är knäpp, de undrar om jag inte skulle skämmas för att en hund drog en annan hund i vagn :angel:

Tack för tipsen! :bow: Med min hund lär dessa moment gå ganska fort har jag en känsla av ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 894
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej på er! Önskar få synpunkter och tips på vad man kan göra när ens ena hund inte vill gå på promenad i området där jag bor? Åker jag i...
Svar
7
· Visningar
6 018
Senast: Rialavargen
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 722
Senast: giovanna
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 938
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka