vagn till baklucka med halv hundbur samt babyskydd

ako

Trådstartare
Hej!

Jag har BF den 25 oktober, och börjar så smått fundera på vad som behöver skaffas innan den lille tittar fram. Har mest tänkt köpa det nödvändigaste, för att sedan se vad man faktiskt har behov av (har flera kompisar som köpt massor av grejer de sedan upptäckt att de faktiskt inte behövde), och ett par av dessa saker är babyskydd (den måste ju kunna åka tryggt från BB!) och ev vagn. Vi har fått en begagnad, lite äldre vagn men tänkte ha den som "hemmavagn" att dra runt med på grusvägarna och ha med i stallet.

Nu undrar jag om någon har koll på vilka babyskydd som fått "bäst i test" i olika säkerhetstester, och även om ni har persolnlig erfarenhet av modellerna? Samt vad ni tror om att lyckas få in en barnvagn i bakluckan på en combi (Toyota Avensis) bredvid en halv hundbur, och om det kanske finns någon vagnmodell som är lite smalare än standard? Trots allt kommer man ju att behöva ha både hundar (en cocker o en springer) och barnvagn med sig allt som oftast, och jag tilltalas INTE av idén med lösa hundar i bagagaet tillsammans med barnvagnen. Den lilla risken är ju att hundarna gör sig illa på barnvagnen och den stora att man får hundarna i nacken vid en eventuell krock...

Tack på förhand!

Sv: vagn till baklucka med halv hundbur samt babyskydd

Det går säkert att ha den i bagaget om du tar bort övre delen och lägger den i baksätet och ställer hjulen upp. Jag har en V70 och får nätt och jämt plats med vagn och hund utan bur. Det bästa är att testa, åk till barnvagnsbutiken med buren i bilen och prova. Har du en stor vagn hemma kanske du bara behöver en liten vagn? Typ de där spaceiga. Sen är det inte våldsamt lång tid man måste dra med hela vagnen, kanske något år, sen kan man ha med en mindre sittvagn eller så.

Angående babyskydd så har jag haft en MaxiCosy och var supernöjd med den. Den har fått bäst i test i engelska tester i alla fall.

Vi kommer nog hyra vårat babyskydd tror vi, från IF .

Sedan vet jag att smaken är som baken när det kommer till just vagn, vi kommer välja en Urban Jungle ( trehjuling ) av flertalet anledningar, däribland just plats i bilen.

Vi hade Volvo V70 plus en Emmaljunga-vagn bredvid hundburen. Fick precis plats!

Nackdelen med en UJ är att barnet bara kan sitta framåtvänd. Det är ju diskutabelt om barnet ska sitta framåt före 1-1½ års ålder. Dels tappar barnet tryggheten med att ta ögonkontakt med sina föräldrar och dels blir det mycket mer intryck som de inte kan värja sig ifrån. Nästan som att titta på TV.

Jo jag vet, det är väl den enda nackdelen jag kan komma på med den vagnen faktiskt.

Men vi har ändå beslutat oss för en UJ, av flertalet anledningar :)

*delvis kl*
vi har inte barnen framåtvända mer än i nödfall, förrens de är 2 år, och vill helst inte ha framåtvänt alls även efter 2 år..

Jag vet, jag ville bara inte vara först med att säga det :angel:

/Bugabooägare och undrar varför det inte blev en sådan direkt :p

KL

Tack för alla svar!!!

Jo en "spaceig" liten vagn för bilutflykter är nog att föredra, så att man får in både bur o vagn. Vi har inte köpt hundbur till toyotan än (toyotan är nyinköpt), utan har i vår andra bil en helbur, med ett mindre "cockerfack" och ett större "springerfack". Är ju optimalt för hundarna, men verkligheten måste ju funka även när man behöver få in en barnvagn, så därför tänkte vi halvbur till toyotan (som som tur är är rätt mkt större i bagaget än Subarun vi har sedan innan). Måste prova med hundarna oxå, så att de får plats i en halvbur - annars blir det att tänka ut något annat :).

Någon mer med erfarenhet av babyskydd? På beg marknaden finns ju massor av t ex acta graco och britax. Någon som vet något om dem?

Tack, tack!

De är båda jättebra märken. Jag har en akta graco nu som är toppen.

Köp inte ett begagnat babyskydd bara, det är mitt tips! Man kan aldrig veta till 100% att inte skyddet varit i en bilolycka innan.

De bilbarnstolar jag lärt mig mest av och som verkar bäst i test är Be safe bilstolarna. Babyskydd, barnbilstol och bältesstol har de. Lite dyrare än de flesta andra men de är väldigt noga med sina tester och testar även i högre farter än vad lagen säger.

Köp inte ett begagnat babyskydd bara, det är mitt tips! Man kan aldrig veta till 100% att inte skyddet varit i en bilolycka innan.

De bilbarnstolar jag lärt mig mest av och som verkar bäst i test är Be safe bilstolarna. Babyskydd, barnbilstol och bältesstol har de. Lite dyrare än de flesta andra men de är väldigt noga med sina tester och testar även i högre farter än vad lagen säger.

Nej det har du ju rätt i. Hjälp! Jag som är godtrogen trodde nog inte folk var så fula att de sålda krockade babyskydd:crazy:... Men det finns ju förstås folk till allt. Tänkte mest att beg kunde vara bra, med tanke på att man ju trots allt använder det så kort tid, men nu ska jag ta en ordentlig funderare, och om jag köper beg köpa av någon jag känner som jag verkligen VET inte lurar mig...

Fast det där med mer intryck i en framåtvänd vagn förstår jag inte. Det blir ju precis lika mycket intryck i en bakåtvänd vagn?

Däremot ser dom ju föräldern i en bakåtvänd och det tror jag betyder mycket.

Vi har en buggaboo till vår minibil. Vi får ändå fälla sätet för att få plats med den. Och så har vi maxi-cosi babyskydd med adapter så den kan fästas på buggaboo-chassit. Mycket praktiskt!

Beror på vad man har för Bugga. Vi har ju en Bee eftersom att vi har en stor vagn också. Vi har altså kompletterat med en riktigt shoppingvagn med nästan fullt liggläge som han sover som en prins i. Innan vi köpte Buggan tror jag att jag kunde räkna på en hand de gånger han somnat i vagnen, och då var han ändå över 4 månader... Det har varit gråt och skrik sen första gången han låg i stora vagnen. Men direkt vi satt han i Buggan så somnade han och har fortsatt med det... Jag tror att han gillar när den rullar på ojämn mark ;) Bee går ju inte att jämföra i komfort mot t.ex. en Cam.

Det med intrycken har jag tyvärr läst mig fram till och har inte tillgång till egna referenser, det letar du lättast på FL skulle jag tro. Men jag tror på det jag läst.

Min kompis specialgjorde en bur. Hon fick in två Labradorhanar och en vagn i sin Volvo. De räknade på det och gjorde buren ca 2/3 av bagageutrymmet eller nått sånt. Jag antar att de ställde in vagnen på högkant... Hur det går när det är grisigt och blött vet jag inte...

Ha! Då borde det vara en baggis med en cocker o en springer :)!

Tack allihop för alla svar!

Ang. babyskydd så använder man de ändå över ½ år... Våra kompisars barn sitter i dem än och de är drygt 7 månader. Vi var tyvär tvugna att lämna igen vårt vi lånat. Vår son känns för liten för en vanlig stol och vi hade gärna låtit honom sitta i skyddet några månader till...

ps. Ang "det andra" så hör av dig om du tycker att något verkar knas!! ds.

Det med intrycken har jag tyvärr läst mig fram till och har inte tillgång till egna referenser, det letar du lättast på FL skulle jag tro. Men jag tror på det jag läst.

Fast jag förstår ändå inte. Rent logiskt ser de ju exakt lika mycket oavsett om de sitter framåt eller bakåt. Enda skillnaden är ju att när de sitter bakåtvända ser de även föräldern, vilket blir en trygghetsfaktor - men intrycken är ju de samma!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka